Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var skipper Jochum Sems, død 1734 i Trondheim, foreldre?


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Skipper Jochum Sem dør i Trondheim 1734, og skiftet etter ham blir påbegynt 31. mai så.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25088/232/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090204310233.jpg

 

Enke var Anne Henriche Christensdatter Lyster. De hadde døtrene:

 

Anne Sophie 3 1/2 år (f. ca 1730)

Margrethe 6 1/2 år (f, c 1727?, muligens feil for foreldrene giftet seg først den 15.02.1730)

Martha Christine 1 1/2 (f. ca 1732 og død før april 1736)

(nevnt i denne rekkefølgen i skiftet)

 

Annes far prost i Melhus Christen (Henrichsen) Lyster og morfar assessor Ebbe Carstensen nevnes, men hvem var Jochums foreldre?

Fra det omfattende skiftet går det frem at Jochum har tilknytning til Bergen, der hans søster Else Sem bor. Videre går det frem at hun nå er gift med Henning Irgens, men at hun tidligere har vært gift med Sal. Lorents Fester. En annen søster Boel og Jochums faster Sophie Sem nevnes også.

Er det noen som vet hvem Jochums foreldre er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at når det står f.eks. Boel sal. Jacob Sems, så betyr det at Boel er avdøde Jacob Sems kone.

Enig :) Mente å skrive at jeg ikke visste hvilket slektskapsforhold Jacob og Jochum hadde (begge med slektsnavnet Sem). Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe kjent var det her.

Henning Arnisaeus (Henningsen) Irgens fca. 1682 Røros - 2/9 1769. Gift 2/11 1729 NK Bergen med Else Harmensdt. Sem dpt. 18/12 1689 KK Bergen - 1766 Torvestad HO ? Datter av Harmen Sem og Anna Lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner 2 Else Sem i Bergen i tidsrommet. Den ene er "vår" Else Sem, den andre er gift med Jan Pederssønn. Jeg finner også som fadder Else Helmichsdatter Sem. Hvem av dem er det tro?

 

Noe kjent var det her.

Henning Arnisaeus (Henningsen) Irgens fca. 1682 Røros - 2/9 1769. Gift 2/11 1729 NK Bergen med Else Harmensdt. Sem dpt. 18/12 1689 KK Bergen - 1766 Torvestad HO ? Datter av Harmen Sem og Anna Lange.

Sannsynligvis riktig. Nå er jeg på farten. Skal sjekke mer når jeg får tid :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superflott, da var han plassert :D Tilbringer nå noen dager med minimal nettdekning, men kommer tilbake sterkere siden... Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.