Gå til innhold
Arkivverket

Er det mangler i folketellingen for Trondheim 1801?


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Mangler det noe i folketellingen 1801 i Trondheim, eller har mine forfedre falt ut av tellingen når tellingen ble registrert i den søkbare databasen?

I 1784 kjøpte nemlig Jacob Johansen Ihnsand på auksjon en gård på hjørnet av Sandgaten i Trondheim. 26 år etter, i 1810, selger hans enke Henricke Strand den samme gården.

Det er da rimelig og anta at de i 1801 bodde her, men jeg finner dem ikke i 1801 tellingen, hverken i Sandgaten eller noe annet sted! (Både Jacobs barn og barnebarn er alle døpt i Trondheim, så det er ingen grunn til at de ikke skal være i Trondheim i 1801).

Jacob, som nå kaller seg Jacob Strand hadde giftet seg med Henriche Pedersdatter Lund i 1768.

I husstanden i Sandgaten antar jeg at følgende personer levde i 1801

· Jacob Johansen Strand (matros eller jektestyrmann), ca 60 år

· Henriche Pedersdatter (Lund), ca 60 år, hans kone

· Henrich Christian Jacobsen, ca 23 år, hans sønn (fisker eller matros)

· Johanne Jacobsdatter Schmidt, ca 31 år og enke, hans datter

· Ane Regine Schmidt, ca 3 år og hennes datter/hans datterdatter

· Ingeborg Anna Jacobsdatter, 13 år, hans datter

· Karen Henriche Jacobsdatter, 13 år, hans datter

 

Ved skifte etter Jacob i 1808 går det frem at sønnen Peder (Peter) Strand eier nabogården. Han bodde i Dronningensgt Hus/49 i 1801 tellingen (Skjønt han er 33 år. ikke 53 år som det står i tellingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe svar å komme med, men ønsker å følge denne tråden da jeg også mangler noen i 1801-tellingen for samme området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei

 

Jeg er ikke kjent med at det er mangler i 1801 for Trondheim, men det har vel aldri vært gjort noen grundig studium av dette. Det er ganske klart at din familie Strand ikke finnes i tellingen i Trondheim og under de gitte navn heller ikke noe annet sted.

 

Nå har vi en håndskrevet kopi av den originale tellingen (som befinner seg hos Riksarkivet i Oslo), og etter den er alle husene i Sandgaten fra nr 1 til nr 77 med, med tilsammen 532 personer. Spørsmålet er vel da hvor de eventuelt ellers kunne bo og under hvilke navn skulle de være registrert.

 

Mvh

 

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.