Gå til innhold
Arkivverket

Et lite oppdrag på statsarkivet, Hamar, dersom noen har anledning


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Ole Jakop Kristiansen dør 07.01.1927, registrert i Nordre Land.

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Østsinni i Nordre Land, Klokkerbok nr. 1 (1908-1931), Døde og begravede 1927, side 128.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-134

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60425070135.jpg

 

Kan jeg få en avklaring fra lensmannens dødsfallsprotokoll på om Beate f 1878 gift Wang, bosatt i Oslo, er ett av hans 7 barn?

 

På forespørsel til Statsarkivet i Hamar fikk jeg svar i retur, uten noen som helst informativ hjelp/ uten at oppslag var gjort, mens jeg jo er vant med (utskjemt med?) at man ved henvendelse til Bergen får hjelp til slike enkle spørsmål.

 

Fint om en eller annen kan slå dette opp for meg.

 

 

Erling T. Endresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er denne Beate født da? 1878 ?med denne faren Ole Jakop Kristiansen ?

Hvor og når er hun gift?

Hvor er Beate i 1900 og 1910?

Der vil det jo komme frem hennes fars navn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor nesten på SAH. Jeg var der senest ii går kveld fordi jeg ( NSF Hedmark), DIS avd Hedmark, Vang historielag og Sør-Østerdal Slektshistorielag hadde den 6. og siste kurskveld i gotisk skrift.

 

Og neste uke er jeg helt sikkert på SAH igjen, så dette kan jeg sjekke opp

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det disse du mener?

Martin Wang f 11.04.1878 Ørkedalen ifølge 1910

Berthe Wang f. 11.07.1878 Nordre Land ifølge 1910 og da har de ingen barn. Ekteskapet vil jo gi svaret spørreren er ute etter.

Hvor er de gift?

Den rette Beate Olsdatter, Bjægelund f. 22.06 dpt. 21.07.1878 Hombseie, Øst Sinni konf. Østsinni 15.10.1893.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja det er den Beate jeg mener... og som jeg trenger opplysning om fra den eventuelle farens dødsfall om Martin Wangs er hans datter osv. "Sannsynligvis" er ikke helt greit, syns jeg. Det kan ventelig stadfestes 100% ved å sjekke dødsfallslisten, slik jeg etterspør i mitt innlegg 1.

 

Lars Ove: Det ser ut som du har fattet mitt spørsmål korrekt. Takk om du vil sjekke det opp. Det har ingen hast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja det er den Beate jeg mener... og som jeg trenger opplysning om fra den eventuelle farens dødsfall om Martin Wangs er hans datter osv. "Sannsynligvis" er ikke helt greit, syns jeg. Det kan ventelig stadfestes 100% ved å sjekke dødsfallslisten, slik jeg etterspør i mitt innlegg 1.

 

Lars Ove: Det ser ut som du har fattet mitt spørsmål korrekt. Takk om du vil sjekke det opp. Det har ingen hast.

 

Du insinuerer at jeg ikke har oppfattet ditt spørsmål korrekt ? Har du ekteskapet mellom Beate Olsdatter (Berthe) og Martin Wang så har du løsningen der fordi hennes fars navn finnes ved ekteskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nettopp problemet... jeg har ikke klart å finne deres ekteskap, dessverre. det ville aelvsagt også ha gitt den nødvendige informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nettopp problemet... jeg har ikke klart å finne deres ekteskap, dessverre. det ville aelvsagt også ha gitt den nødvendige informasjon.

 

Den opplysningen burde du ha kommet med da du spurte .

Vet at Berte Wang er gift i 1910 men ikke om hun het Olsdatter eller Nilsdatter.. heller ikke om denne virkelig heter Berte...lett å forveksle de to navnene.

Hvor er Beate i 1900? Det kan hjelpe...litt.. om hvor hna kan ha giftet seg før 1910.....

Jeg prøver bare å hjelpe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans: har du lest spørsmålet i innlegg 1? Hadde du det så hadde kanskje irritasjonen din vært ungått. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans: Det har vært noen lenker på forumet tidligere om at folk må legge inn tydelige beskjeder, si klart hva de ønsker, være konkrete. Videre har det vært diskusjoner om å være takknemmelige når noen hjelper.

 

Jeg har forsøkt å formulere et helt konkret spørsmål, som det også ser ut som jeg skal kunne få hjelp til å få besvart.

 

Jeg har også lagt inn en takk for svar.

 

Jeg har selvsagt gjort et forarbeid, forut for temaet, og det er slik jeg tenker ikke behov for masse videre utgreiinger før dette forhold er sjekket opp, slik jeg ser det. Derfor formulerte jeg et helt konkret oppslagønske.

 

Også jeg har opplevd at jeg engasjerer meg og legger inn data eller stiller spørsmål i forumet, men så blir det litt på siden av hva spørsmålsstiller ber om. Da har jeg ikke alltid fått den responsen jeg hadde forventet. Nei, det kommer ikke alltid noen som helst reaksjon.

 

Har jeg tråkket deg på tærne? Unnskyld! Det var ikke min intensjon.

 

Min oppfordring til deg er: Fortsett å være engasjert, til glede for mange. Det er jo slik dette forumet fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans: Det har vært noen lenker på forumet tidligere om at folk må legge inn tydelige beskjeder, si klart hva de ønsker, være konkrete. Videre har det vært diskusjoner om å være takknemmelige når noen hjelper.

 

Jeg har forsøkt å formulere et helt konkret spørsmål, som det også ser ut som jeg skal kunne få hjelp til å få besvart.

 

Jeg har også lagt inn en takk for svar.

 

Jeg har selvsagt gjort et forarbeid, forut for temaet, og det er slik jeg tenker ikke behov for masse videre utgreiinger før dette forhold er sjekket opp, slik jeg ser det. Derfor formulerte jeg et helt konkret oppslagønske.

 

Også jeg har opplevd at jeg engasjerer meg og legger inn data eller stiller spørsmål i forumet, men så blir det litt på siden av hva spørsmålsstiller ber om. Da har jeg ikke alltid fått den responsen jeg hadde forventet. Nei, det kommer ikke alltid noen som helst reaksjon.

 

Har jeg tråkket deg på tærne? Unnskyld! Det var ikke min intensjon.

 

Min oppfordring til deg er: Fortsett å være engasjert, til glede for mange. Det er jo slik dette forumet fungerer.

Neida, du har ikke tråkket på noen tær. De er flinke på statsarkivet på Hamar men har ikke tid til alt mulig. Jeg tenkte bar på at hun som i 1910 var gift med Martin Vang het Berte og ikke Beate og f. ifølge 1910 (som ofte er feil) 1 dag feil i forhold til Beate i Nordre Land.

Hvor er hun i 1900?

Det ser ut til at denne Martin Vang f. 1878 Ørkesdal er i Beitstaden i 1900. Dette paret må da være gift mellom 1900 og 1910. Forsøker å finne ut hvor.

Ellers kan vel skifteretten gi noe om arvingene etter Beat's far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dødsannonsen til Wang heter kona Beate f. Jakobsen. Derfor tror jeg det kan være datter til Ole Jakob osv. Det vil oppslag i dødsfallsmelding/ skifterett avklare.

 

Klarer du å finne Martin og Beate Wangs ekteskap, så er det kjærkomment. Jeg har ikke funnet det, men et sted må det jo være. Har heller ikke funnet den aktuelle Beate i 1900. Berte nevnt i 1910 er nok ei Beate, uansett, men hvem..... that's the question.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Ole Jakop viser at han hadde 7 barn, og Beate er et av de.

Skiftet er skannet og sendt Erling direkte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Da har du fått svar på spørsmålet ditt fra Lars.

Men du skriver også at du ikke har funnet Beate i 1900.

Hva med denne?:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&a=b&filnamn=f00538

(Ikke uvanlig med fødselsår +/- 1 år)

 

Martin Wang er vel her i 1900:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f01727&gardpostnr=366&personpostnr=2144&merk=2144#ovre

 

Det vil si at de to har giftet seg etter 1900.

 

Vivi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars O: Hjertans takk! gleder meg til posten!

 

Vibekke: Martin er nok korrekt!

 

Beate finner jeg ikke i din lenkehenvisning.... så her må det ha surret litt i eteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars O: Hjertans takk! gleder meg til posten!

 

Vibekke: Martin er nok korrekt!

 

Beate finner jeg ikke i din lenkehenvisning.... så her må det ha surret litt i eteren?

 

Lenke til skiftet sendte jeg deg som PM for mange timer siden Erling. Hvis du ikke har fått den så send meg en epost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibekke: Det er nok ikke henne..... dessverre. Faren var Ole Jakop osv, og hun kalte seg Jakobsen. Sjiftepapirene viser dette. Så hun må være gjemt et annet sted i 1900 ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.