Gå til innhold
Arkivverket

Nils Halvorson Svartdal (Trahaug? Traahaug?) (1752-1824), Seljord


Trygve Knudsen
 Del

Recommended Posts

Leter etter mulige forfedre til min 4x tippoldefar, Nils Halvorson Svartdal (Trahaug?) (1752-1824).

 

Har funnet anene til hans kone (som han giftet seg med i 1789): Anne Halvorsdotter (1764-1835) (datter av Halvor Råmundson Århus og Åse Anundsdtr. To).

 

Men for Nils sin del er det foreløpig blanke ark bakover...

 

 

Sammen fikk Nils og Anne sønnen Olav Nilsson Kosi (Runningen) (1791-1860), g.m. Svånaug Olavsdtr. Moen (1795-1866).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og finner bare 2 kandidater som "Niels Halvorsen" döpte 1745 -1755 i "Hjartdal", og som jeg tror grenser til "Seljord" ??

 

Name: Niels Halvorsen Gender: Male Event Date: 26 Jul 1750 Event Place: HJARTDAL, TELEMARK, NORWAY Father's Name: Halvor Nielsen Schaarnaes Mother's Name: Helge Torchildsdr

 

Name: Niels Halvorsen Gender: Male Event Date: 11 Apr 1751 Event Place: HJARTDAL, TELEMARK, NORWAY Father's Name: Halvor Nielsen Houland Mother's Name: Kari Thoersdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kaaaaanskje jeg har funnet ut av det.

Noen mente han kan ha vært født i Andebu - og at foreldrene heter Halvor Gulbrandson Gravdal (1721-1788) og Marthe Nilsdotter (1722-1783)..... driver og ettersjekker dette nå. Ikke lett, dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kaaaaanskje jeg har funnet ut av det.

Noen mente han kan ha vært født i Andebu - og at foreldrene heter Halvor Gulbrandson Gravdal (1721-1788) og Marthe Nilsdotter (1722-1783)..... driver og ettersjekker dette nå. Ikke lett, dette....

 

- og noen sier nå at det må være feil..... Halvor og Marthe i Andebu hadde riktig nok en sønn som het Nils (1752-1824) men han skal ha blitt værende i Askjem til sin død og var gift med en Elen (Eli) Kristensdatter (også fra Kleppan i Andebu)....

 

Irriterende! :wacko:

 

For å oppsummere:

 

Leter etter forfedre til min 4x tippoldefar, Nils Halvorson Svartdal (Trahaug) (1752-1824). Giftet seg med i 1789 m. Anne Halvorsdotter (1764-1835), datter av Halvor Råmundson Århus og Åse Anundsdtr. To.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammen fikk Nils og Anne sønnen Olav Nilsson Kosi (Runningen) (1791-1860), g.m. Svånaug Olavsdtr. Moen (1795-1866).

 

Det kan kanskje også ha vært "Rødningen" eller "Rønningen"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og finner bare 2 kandidater som "Niels Halvorsen" döpte 1745 -1755 i "Hjartdal", og som jeg tror grenser til "Seljord" ??

 

Name: Niels Halvorsen Gender: Male Event Date: 26 Jul 1750 Event Place: HJARTDAL, TELEMARK, NORWAY Father's Name: Halvor Nielsen Schaarnaes Mother's Name: Helge Torchildsdr

 

Name: Niels Halvorsen Gender: Male Event Date: 11 Apr 1751 Event Place: HJARTDAL, TELEMARK, NORWAY Father's Name: Halvor Nielsen Houland Mother's Name: Kari Thoersdr

 

Svehn: Plutselig ble de to kandidatene dine veldig aktuelle - jeg har av en eller annen grunn gått ut fra at Nils var født i 1752... men det må jo være ca.1750. (Ble ytterligere "lurt" av at sønnen Olav (f.1791) jo står skrevet som "Ole" i folketellinga fra 1801. Her har jeg vært ganske sløv, m.a.o.)

 

Dette skal jeg sjekke nærmere!

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.