Gå til innhold
Arkivverket

DUGNAD Anne Rasmusdatter Moan , Tynset . Kartlegging av hennes opphavslinjer frem til Tynset presten Rasmus Madsen


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

En av mine stammødre var Anne Rasmusdatter fra Moan Øvre ( Tonnbekkgarden ) , hun var vel født ca. 1670 / 80 . Anne var gift med Lars Toressønn Gammelgarden , Grimsbu i Folldal , født ca. 1671 .

 

Det jeg lurer på er om noen kan gjøre et oppslag på Moan Øvre ( Tonnbekkgarden ) , jeg antar at denne garden også må ligge i Folldal .

 

Og om det på denne garden kanskje er nevnt en mulig Rasmus som da bør være far til Anne Rasmusdatter .

 

PÅ forhånd takk for svar og innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moan øvre ( Tonnbekkgarden) gn. 89, bn. 1, ligger i Moangrenda i Tynset. Garden er en av de eldre i Tynset.

Den er skyldsatt 6/3-1704 idet Mads Rasmusson får bygsel på 1ksk i Tynn Bæck Utby. Goro Ellingsd. som da er eier, opplyser at hennes avdøde mann, Rasmus Madsson, hadde ryddet og bygd plassen som de hadde bodd på i 15 år. Ryddinga hadde da tatt til i slutten av 1680 åra.

 

Videre står det at " Det er rimelig at Rasmus Madsson er son til Mads Rasmusson, f. 1610, som atter er son til presten Rasmus Madsson, d. 1628.

 

Litt til : "sonen Mads Rasmusson er leilending til å begynne med, men 17/2-1738 fekk han av Anders Lossius's arvinger skjøte på eiendommen for 80 rd. I 1756 fekk sonen Rasmus Madsson, f. 1715, eiendommen. Han delte av Moan nedre til broren Ole Madsson"

Kilde: Tynset bygdebok, bind II, av Ivar Streitlien, s. 66

 

S. 68:

Rasmus Madsson, f. 1640, g.m Goro Ellingsd., f. 1640, d. 1724.

1. Anne, f. 1670, g.m Lars Toreson Nesteby, Alvdal. Sonen Tore f. 1701. Hadde Nesteby nedre eller Oppistu Nesteby.

2. Mads

3. Erling f. 1680, sjå Nordistuen, 91-65

 

Mads Rasmusson, f. 1675, d. 1756, g. 1. g. m. Marit Olesd., f. 1766, d. 1730, g. 2. g. 19/7-1732 m. Kari Olesd. Utby, Nørsten 91-25

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

 

Ps. Jeg har ikke tatt med alt som står under Moan øvre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg løfter denne da jeg ser at " Folldals REidar " er innlogget på forumet .

 

I tillegg til Anne Rasmusdatter fra Moan Øvre ( Tonnbekkgarden ) så leter jeg også etter noen " Haldo folk " i de tidlige tider fra garden Brandsnes i Folldal .

 

På forhånd takk for svar og innspill

 

Hei Bjørn! Ser at du kanskje har en invitt til meg i dette temaet, men må bare beklage at jeg ikke har svart deg, men jeg har vært uten stabil nettforbindelse siden fredag, det har vært bare noe bitte små glimt som det har vært oppe og seigt som sirup når det først er framme noen glimt,

Og når det kollapser mot helg så skjer det som regel ittno før det blir mandag igjen, og er oppe så vidt nå, men ikke godt!

Men vil bare prøve et innlegg og sjå!

 

Ser at du har fått veldig god hjelp med spørsmålet ditt fra Astrid og Randi så det er i de beste hender :)

 

Men kan bare nevne at i boka "Gards-og slektshistorie" av Karstein Tunbrumo er det bred omtale av Tonnbekkgarden, og kan scanne litt fra denne boka til deg når jeg får tid hvis du er interessert?

 

Men på den andre sida står det vel ittno stort meir enn det du har fått av Randi, men skal sjå litt på det etterhvert!

 

mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Astrid og Randi

 

Tusen hjertelig takk for svar og innspill .

 

Randi :

 

Jeg siterer fra BB for Tynset : Videre står det at " Det er rimelig at Rasmus Madsson er son til Mads Rasmusson, f. 1610, som atter er son til presten Rasmus Madsson, d. 1628.

 

Kjente barn av Rasmus Madsen og Dorthe Hansdatter , rekkefølgen er noe usikker:

 

1
-
Mads Rasmussen
, skipper bosatt i Trondheim . Mads bodde i 1639 i Trondheim, trolg sammen med moren Dorthe Hansdatter . Han var skipskaptein og skipet hans ble arrestert i Dunkerque i 1639 , og Mads er nevnt død i Dunkerque i det spanske Flandern den 26 oktober 1639 .

 

2
-
Hans Rasmussen
,
død 20 mars 1677 . Denne sønnen Hans
er trolig den samme Hans Rasmussen som ble Nordhandshandler , og bosatte seg i Grågård i Storvågen i Lofoten. Han brukte da familienavnet Møller .

 

3
-
N.N. Rasmusdatter
, gift med Vilhelm Møller i Trondheim .

 

4
-
Maren Rasmusdatter
, gift med bonde og lagrettemann Per ( Peder ) Simenssønn Fløtten . En kjenner til 3 barn i dette ekteskapet . Blant annet sønnen Hans Pederssønn Fløtten som ble gift med Anne Avlesdatter fra Alvdal . Anne var igjen datter av våre stamforeldre Marit Eriksdatter og Avle Olssønn fra Alvdal . Avle sitt opphav var fra vår stamfar Esten født ca. 1590 , og som var nevnt første gang på garden Bakken i Alvdal i 1612 og 1646 . Marit Eriksdatter sin far var vår stamfar Erik Olssønn fra Gammelstu’u på Kveberg i Alvdal . ( Her er det endel info. som er tilpasset undertegnede )

 

5
-
Abelone Rasmusdatter
, gift med Ola Oppby .

 

6
-
, død ca. 1640 . Gifter seg med
Herr Hans Lauritzen
.

 

 

Ovenstående er hentet fra Roger Fossum : http://slektsforskni...smus Madsen.asp

 

 

1 : Den Mads Rasmussen som var født ca. 1610 kan vel ikke være identisk med den Mads Rasmussen som var skipper og hadde bopel i Trondheim i 1639 , og som døde i det spanske Flandern den 26 oktober 1639 ...... Han kunne da umulig ha vært skipper i en alder av ca. 29 år ???

 

2 : Kunne presten på Tynset hatt en sønn til ved navn Mads Rasmussen , og som ble værende som bonde på Tynset ???

 

3 : Eller hører ikke skipper Mads Rasmussen inn i dette slektsbildet i det hele tatt , var han ikke sønn av Tynset presten Rasmus Madsen ???

 

Jeg er meget takknemlig for svar og innspill ad. dette , kan fort og godt bli et interesant tema for flere enn meg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På s. 66 står dette som jeg ikke tok med i mit første svar:

 

Rasmus Madsson sokneprest f. (1575), død 1628.

 

Mads Rasmusson f. 1610

1. Rasmus

2. Goro, f. 1663, sjå Aakrann 71-112.

 

Rasmus Madsson f. (1640) g. m. Goro Ellingsd. osv

 

 

 

 

I denne tråden på Geni framkommer det at Mads Rasmussen f. 1610, død 1664, er sønn av soknepresten

på Tynset, Rasmus Madsen og kona Dorthe Hansdatter.

http://www.geni.com/people/Mads-Rasmusson/6000000005442512908

 

Det er mye som er lagt ut på nettet om presten og hans etterkommere.

Har du sett denne diskusjonen?

http://forum.arkivverket.no/topic/130959-45499-rasmus-madssoen-fyn-og-tynset/page__st__20

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 6: Her er prestens barn listet opp og Bjørn stiller spørsmål ang. sønnen Mads Rasmusson.

 

Jeg har ikke noe svar på dette, men i denne tråden http://forum.arkivverket.no/topic/130959-45499-rasmus-madssoen-fyn-og-tynset/page__st__20 har Odd Tjade et innlegg (# 34) til Marilla Schenk som burde være av interesse for spørsmålet til Bjørn.

 

Jeg legger inn en kopi av svaret fra Odd Tjade:

To Marilla Schenk: Lots of family descendants of the dean Rasmus Madsen are wrong or lacking in Tynset bygdebok. Both the Rasmuses mentioned are descendants of his daughter Maren Rasmusd. Rasmus Pederson Midteng is a son of Maren, and Rasmus Madson Moan a grandson of her.The son Mads Rasmuson of the dean, born 1610, has no decendants at Tynset, and we have no proofs that he died at Dunkirk. He lived at Trondheim, like his brother Hans and sister Barbara. His brother Hans was married to Ellen Eriksd. Ellen testified on the 23th of February 1646 in Trondheim that her husband died at Dunkirk eigth years before. In that case Mads Rasmus is mentioned as brother of her husband. So contrary to his brother he was alive in 1646.

 

 

Her kommer det fram at det ikke var Mads Rasmussen som var skipperen som omkom ved Dunkirk, men hans bror Hans.

Videre at det som framkommer i Tynset bygdebok er feil og det er mangler. Det samme gjelder den gamle boka av Tore Aaen.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det samme gjelder den gamle boka av Tore Aaen.

 

Da var det vel kanskje lurt at en ikke dro i hus denne bygdeboka som ble solgt på en auksjon sist lørdag -_-

 

Bladde litt i boka som var i ypperlig stand, men syntes den ble litt for dyr til å være med på budene.

Den hadde et forhåndsbud på 1000 kr., men det fløy på mange hundrelapper til så da fikk den bare seile

sin sjø ;)

Og nå forstår jeg at den også er beheftet med feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære forum , jeg drister meg herved til en oppfordring om en dugnad , i den forbindelse har jeg endret trådens heading .

 

Takk til Randi Haugros for et klart svar på et av mine spørsmål i # 6 ( link til Odd Tjade )

 

Den tråden som Randi linker til er full av nyttig og god informasjon , men mitt inntrykk er at en fellesnevner for alle disse " lange " debattene ikke inneholder konklusjoner og status oppdateringer undeveis . For en reinspikka amatør som meg så blir dette uoversiktelig , og undertegnede har problemer med å sammensette slektsbilde på en klar og grei måte . ( noen må jo ha det inn med teskje en gang i blant sa en lærer engang , ja nettopp , til meg )

 

I den debatten som Randi linker til sitter det ( lokale ) kapasiteter som mangler sidestykke , tenker da selvfølgelig på Odd Roar Aalborg , Odd Tjade og Ole Nygaard ( de to sistnevnte er ukjente for meg ) I tillegg til disse så vet jeg at det finnes mange flere som i dette tilfelle er meget dyktige på Tynset og Kvikne slekt .

 

Med en oppfordring til disse og alle andre intereserte så lurte jeg på om det var mulig å stille til dugnad for nettopp å kunne systematisk kartlegge Anne Rasmusdatter Moan sine opphavslinjer frem til Tynset presten Rasmus Madsen , på basis av de opplysninger som finnes og som enkelte dyktige mennesker kan finne i div. kilder .

 

Ser for meg følgende oppbygging / struktur av opphavslinjer :

 

- Begynne med Anne og hennes søsken

 

- Annes foreldre og deres søsken man kjenner til osv. osv .

 

- Annes besteforeldre osv. osv .

 

- Fødsels og dødsdata

 

- Garder og bruk de bodde på

 

Jeg er klar over at dette er en kjempestor oppgave , men et eventuelt sluttresultat kunne ha blitt meget interesant . Og hypoteser og teorier er det i høyeste grad lov å ta høyde for i denne sammenhengen .

 

Jeg er ingen stor , aktiv og energisk debantant på dette forumet , men blir det noe respons her så skal jeg iallefall forsøke å nøste opp , og sammenfatte den informasjon som evt. måtte komme her .

 

På forhånd takk for svar og innspill .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker meg på en sammenstilling:

 

Anne Rasmusdatter Moan, født 1670, død 1745. Søsken: Mads, født 1675, død 1756, Erling, født 1680, død 1734.

 

Foreldre:

Rasmus Madsen Fløtten, født 1651, død før 1704. Søsken: Ole, født 1656, Per, født 1659, Lars, født 1662, Goro, født 1663, død 1740.

Gift med

Goro Ellingsdatter Neby, født ca. 1645, død 1724.

 

Besteforeldre:

Mads Pedersen, født 1624, død 1665.

Gift med

Maren Pedersdatter Fløtten, født ca. 1630. Søsken: Dordi, Simen, født 1636, død etter 1709, Rasmus, født 1637, død før 1737, Hans, født 1643.

 

Oldeforeldre:

Peder Simensen Fløtten, født før 1600, død ca. 1665.

Gift med

Maren Rasmusdatter, født ca. 1600, død ca. 1670. Søsken: Mads, død 26.10.1639 i Dunkerque, Hans, død 20.03.1677 i Storvågen, Abelone, Anne (gift med Hans Lauritzen), Ukjent datter (gift med Vilhelm Møller).

 

Tippoldeforeldre:

Rasmus Madsen, født ca. 1575 i Danmark, død 1638 i Trondheim.

Gift med

Dorte Hansdatter, død etter 1639.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilliten lenger oppe i temaet, men jeg presiserer at jeg er best på å løse slektsproblemer ved å observere sammenhenger i en del opplysninger og resonnere og indikere ut ifra det, mens andre nevnte nok er betydelig mer kompetente enn meg når det gjelder konkret skrifttyding og dokumentasjon, som jo er nokså grunnleggende for slike aktiviteter.

 

Går en inn på denne slekten, så synes jeg ambisjonsnivået bør heves litt fra tidligere. F.eks. er hr. Hans Lauriitzens sønn nevnt i et samtidsdokument å ha sidelengs slekt i Kvikne, noe som gjerne går via moren Dorte Hansd. sin svært sannsynlige far, hr. Hans Olsen, som antagelig er sønn av hr. Ole Eriksen, som visstnok kommer til Østerdalen fra Sverige.

 

Hr. Hans Lauritzen har lenge vært antatt å være sønn av Tynsetpresten Lauritz Klemetsen, og jeg har tidligere luftet muligheten for at sistnevntes bestefar kan være hr. Lauritz Klemetsen i Oppdal (1510-1590), som passer noenlunde bra i tid. En bør også legge merke til at hr. Hans Lauritzen ber kongen om å få gården Tislauan nær Hølonda i sin varetekt som delvis betaling for å overlate Kvikneverket til kongen, og bonden på den gården heter faktisk Gullik Klemetsen. Navnet Klemet er ikke så vanlig i området, så dette bør nok studeres litt nærmere. (Kan Gullik Klemetsen være en bror av hr. Lauritz på Tynset?)

 

Hr. Rasmus Madssen er første svigerfar til hr. Hans Lauritzen, mens den påfølgende er hr. Mikkel Anderssen Aalborg i Vang (nå Hamar). Hr. Mikkel er i skrifter fra tidlig 1900-tall påstått å være bror av hr. Kristen Anderssen Aalborg i Hurum (ikke å forveksle med hr. Kristen Anderssen Aalborg i Lærdal) og en Hans Anderssen "i Kristiania", som jeg antar er identisk med hr. Hans Anderssen Aalborg i Råde. Sistnevnte er svigersønn av hr. Limbech Madssen samme sted. Han er vel en noenlunde samtidig av hr. Rasmus Madssen, og det er et kjent fenomen at to eller flere danske brødre blir prester rundt i Norge. Jeg har derfor lenge ment at hr. Limbech kan tenkes å være en bror av hr. Rasmus, som først nevnes som Mønbo, senere Fynbo. Derfor er han helst fra øya Møn. (Hr. Mikkel Aalborg er ikke direkte opphav til slekten Aalborg i Kvikne og på Tynset, men et og annet tyder ifølge meg på at han kan være en ikke særlig fjern slektning.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Reidar:

Ang. Tore Aaens Tynsetbok så er det feil, eller la oss si forvirrende data, i fht til presten Rasmus Madssen og hans slekt som ble påpekt i tråden jeg la ut lenke til i mitt svar til Bjørn.

 

I innlegg 18 i tråden står bl.a. :

Bl.a. trengs det en gjennomgang av enkelte eldre slekter på Tynset, som f. eks. prestemiljøet på Fløtten, og bl.a. Aalborg, der både Aaens og Streitliens bøker har forvirrende data om stamfarens ekteskap, som siden har spredt seg rundt i en rekke tavler på nettet. ----

Streitlien har ikke sjekket dette i det hele tatt, bare skrevet det av fra den gamle boken.)

 

Det er Odd Roar Aalborg som skriver dette.

 

Jeg har tilgang til Tor Aaens bok, et godt brukt eksemplar, og det er en del å lese der, som ikke er tatt med i Streitliens bok.

En beskrivelse av en ane til mine barn f.eks.

 

Så det er ikke alt som er feil i Tore Aaens bok, og jeg har hatt god nytte av den i blant. Men så prøver jeg så godt jeg kan å sjekke opplysningene i de kildene som er tilgjengelige.

 

Kan godt forstå at Tore Aaens bok gikk til en god pris på auksjonen. Skulle gjerne ha vært der . .

 

 

Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Simon:

Flott at du har laget en sammenstilling over Anne Rasmusdatters anerekke.

 

Men se hva Odd Tjade allerede i 2007 har skrevet i sitt svar til Marilla Scenk (innlegg 9 i denne tråden):

The son Mads Rasmuson of the dean, born 1610, has no decendants at Tynset, and we have no proofs that he died at Dunkirk. He lived at Trondheim, like his brother Hans and sister Barbara. His brother Hans was married to Ellen Eriksd. Ellen testified on the 23th of February 1646 in Trondheim that her husband died at Dunkirk eigth years before. In that case Mads Rasmus is mentioned as brother of her husband. So contrary to his brother he was alive in 1646.

 

Og da lurer jeg på om det du skriver stemmer med det Odd Tjade har funnet fram til:

Oldeforeldre:

Peder Simensen Fløtten, født før 1600, død ca. 1665.

Gift med

Maren Rasmusdatter, født ca. 1600, død ca. 1670. Søsken: Mads, død 26.10.1639 i Dunkerque, Hans, død 20.03.1677 i Storvågen, Abelone, Anne (gift med Hans Lauritzen), Ukjent datter (gift med Vilhelm Møller).

 

Hører Hans Rasmussen i Storvågen i det hele tatt til i denne familien?

 

I denne tråden oppgis det at Mads Rasmussen døde i 1664.

http://www.geni.com/people/Mads-Rasmusson/6000000005442512908

 

 

 

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. 14:

 

Kjøpte selv (min slektning) Tore Aaens bok fra et antikvariat for en del år siden i mangel på bind 1 av Tynsetboka, som knapt noensinne er å se til salgs.

 

Har siden hatt en god del nytte av denne, så den kan være grei å ha i hyllen hvis den andre mangler. Streitlien utgir jo det hele i sitt navn, men en god del har han tydeligvis hentet fra Aaen, men det nevnes vel knapt. (Aaen skal for øvrig i unge år ha hatt en ganske nær slektning, dvs. min oldefar, som lærer.) Tror nok en må si at Aaen gjorde en ganske bra jobb, selv om et og annet ble galt eller mangelfullt. Når det gjelder min egen vidspredte navneslekts tidlige ledd i trakten, så står vel Streitlien til stryk når han ikke gidder å sjekke Aaens data. Greit nok at det ikke er tid til alt, men her gjelder det opphav til ganske mange, også i flere andre landsdeler.

 

Tar med at min anelinje til hr. Rasmus Madssen går via Aalborg, Strålberg, Søgard Fåset og Storeggen til lensmann Hans Hanssen Utby, sønn av hr. Hans Lauritzen og Anne Rasmusd. Madssen - stesønn av Magnhild Mikkelsd. Aalborg. (Sistnevnte er for øvrig søster av Edvard og Nina Griegs 3-tippoldemor på Romerike, der broren til Tynset-Aalborg'enes stamfar også bor, med mye etterslekt i østlandsk geistlighet og borgerskap.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Kan godt forstå at Tore Aaens bok gikk til en god pris på auksjonen. Skulle gjerne ha vært der . .

 

 

Mvh Randi

 

Ja i hvertfall når den var i så god stand som denne, så folkene på denne gården hadde nok prioritert andre ting enn

slite ut Tynsetboka ;)

 

Også de 5 bindene av den nye Tynsetboka i god stand gikk under hammeren, og ble utropt enkeltvis, og da kan en kanskje tenke

seg prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært interessant å vite kilden til det som nevnes at Odd Tjade har skrevet i innlegg nr. 9. Noen som vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. 17:

 

Kan muligens være en idé. Den er vel fri til slikt. Men første bind av den nyeste Tynsetboka hadde vært enda bedre. I alle fall mangler jeg stadig tilgang til den. Vet ikke om den kanskje kan komme på Bokhylla.no etter hvert?

 

Var heldig nok, så jeg i alle fall fikk kjøpt andre bind av samme for en god del år siden. Det har siden vært mye benyttet, selv om etterslekten til hr. Rasmus Madssen der er et eneste virvar. For øvrig opptrer navnet Mads også i en annen gammel slekt på Tynset som jeg ætter fra (via Tynset-Storeng), tror det er på Åen. Så det finnes altså også en del Mads-ætlinger der i trakten som ikke har presteslekten som anelinje. (Det var vel Ole Nygaard som gjorde meg oppmerksom på dette for en del år siden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. 17:

 

Kan muligens være en idé. Den er vel fri til slikt. Men første bind av den nyeste Tynsetboka hadde vært enda bedre. I alle fall mangler jeg stadig tilgang til den. Vet ikke om den kanskje kan komme på Bokhylla.no etter hvert?

 

 

Det slenger ett og annet eksemplar på auksjoner jeg har vært på, og noen ganger har prisen "faktisk vært hyggelig" også, det kommer helt an på

oppmøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke i nærheten av slike, men nettsøk er jo mulig for evt. å komme over et eksemplar i et eller annet antikvariat.

 

Meningen er vel etter hvert l å legge ut det meste av den slags på Nasjonalbibliotekets nettside Bokhylla.no, så det går jo an å håpe at denne også kan dukke opp der.

 

Mange andre kommuner i landet, også i Østerdalen, utgir for tiden nye og flotte bygdebøker, så det er kanskje snart på tide med en oppdatering av en del gammelt stoff, som hittil har vært altfor dårlig omtalt, på Tynset også? (Og da bør det ikke gjøres som i Kvikne, der den ganske nye boka er heller elendig ang. eldre slekter. Bl.a. måtte jeg selv avduke min og mange andres anelinjer til Røros-Prytz. Ikke et eneste ord eller en antydning i boken om det, og også godt med feil og mangler ellers.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sammenstilling i innlegg nr. 12 bygger på opplysninger jeg fikk av Ole Nygaard i sin tid, samt hans artikkel "Tynset-presten Rasmus Madsens etterkommere" i Genealogen nr. 2, 2001. Ser nå at nyere forskning bringer fram andre momenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roger Fossum etterlyser kilden til mine opplysninger nevnt i denne debatten av Randi Haugros. Kilden er Trondhjems domkapittels forhandlingsprotokoll, som gir opplysningene en sak den 23. februar 1646.der enka Ellen Eriksd. ville ha kapitlets tingsvitne på at mannen hennes, Hans Rasmussen var død

Jeg vil kreditere Eirik Strøms fordums nettside for funnet. Nettsiden er sterkt savnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. 17:

 

Kan muligens være en idé. Den er vel fri til slikt. Men første bind av den nyeste Tynsetboka hadde vært enda bedre. I alle fall mangler jeg stadig tilgang til den. Vet ikke om den kanskje kan komme på Bokhylla.no etter hvert?

 

Var heldig nok, så jeg i alle fall fikk kjøpt andre bind av samme for en god del år siden. Det har siden vært mye benyttet, selv om etterslekten til hr. Rasmus Madssen der er et eneste virvar. For øvrig opptrer navnet Mads også i en annen gammel slekt på Tynset som jeg ætter fra (via Tynset-Storeng), tror det er på Åen. Så det finnes altså også en del Mads-ætlinger der i trakten som ikke har presteslekten som anelinje. (Det var vel Ole Nygaard som gjorde meg oppmerksom på dette for en del år siden.)

 

Jeg har tilgang på bind 1 av Tynsetboka, så det er mulig jeg skanner den. Gjør jeg det skal du få et eksemplar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.