Gå til innhold
Arkivverket

Jon Gundersen Bie f. 1758 – d. 1840


Kåre Paulsen
 Del

Recommended Posts

Jon Gundersen Bie ble gift (omkr. 1785) med Guri Berntsdtr. Helteskog (f. 1763 - d. 1854) fra Sokndal i Dalane.

 

Jeg er usikker på om Jon var født i Sokndal.

Det er mulig at han var fra Grimstad, for jeg har et notat om at John Gundersen Bie kom fra Grimstad for å delta i restaureringen av Sokndal kirke”.

Jon Gundersen Bie var snekker og treskjærer.

 

Søker hjelp til å finne mer om han; hvem foreldrene var, og hvor han var fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giftermålet 26.12.1785, Farsund

 

Vest-Agder fylke, Farsund, Ministerialbok nr. A 1 (1784-1815), Kronologisk liste 1785, side 5.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=869&idx_id=869&uid=ny&idx_side=-9

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060111010247.jpg

 

Jon Gundersen Bie og familien i 1801: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058347001677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på denne dåpen i Fjære: John, sønn av Gunder Johnsen Bie og Ingeborg Tellefsdatter:

 

Aust-Agder fylke, Fjære i Øyestad, Klokkerbok nr. B 3 (1758-1765), Kronologisk liste 1761, side 20-21.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9457&idx_id=9457&uid=ny&idx_side=-12

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070525330298.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe

 

Det kan være at Gunder Johnsen Bie og Ingeborg Tellefsdatter, som du har funnet, er foreldrene til den Jon Gundersen Bie jeg søker foreldrene til, og at den John som blir døpt i Fjære, er identisk med "min" Jon. Spørs bare hva som er rett fødselsår; 1758 som jeg har, eller 1761 som dåpen i Fjære.

Men dette er så usikkert at det må finnes flere holdepunkter før jeg kan være sikker.

 

Takk for det du har funnet, spesielt giftermålet til Jon Gundersen Bie og Guri Berntsdtr.

 

Mvh Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1801 er fødselsåret beregnet til 1762, så det er i alle fall ganske nær dåpen jeg fant i Fjære, som vel i dag er en del av Grimstad. Er det dødsfallsåret som er utgangspunktet for fødselsåret 1758?

 

Eldste datter til Jon og Guri het Ingeborg, og kan da muligens være oppkalt etter farmor Ingeborg Tellefsdatter. Moren til Guri ser ut til å være Anne Jacobsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vere ganske trygg på at Jon Gundersen Bie som dør i Sokndal 29 juli 1840 blei døpt i Fjære 1761. At dei har bomma 3 år ved aldersangivelsen ved død er heilt normalt på den tida. Han var tilflytter, så presten hadde ingen kirkebøker å slå opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det du nå sier, tror jeg at vi er på rett spor.

Årstall er ikke alltid like presise i kirkebøker og folketellinger, så jeg skal ikke påstå at Jon var født i 1758, det kan like godt være 1761/62

 

Jeg har foreldrene til Guri fra før; moren var Anne Jacobsdtr. f. 1725. Hun døde i 1812, da var hun enke som det står i FT 1801.

Far til Guri var Bernt Jakobsen f. 1729 - d. 1787. Begge foreldrene var fra Sokndal i Dalane.

 

Skulle vært interessant å funnet noe mer om Gunder Johnsen Bie og Ingeborg Tellefsdatter.

 

Mvh Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti etterlysning (og svar) om Bie'r fra Grimstad i Sokndal tidligere. Men kan vi finne det....??

 

Ser i mine notater at jeg - i BBS-tiden.... - hadde kontakt med Gabriel Bie om dette.

 

Jeg har notert at faren til Jon Gundersen Bie (1761-1842) var Gunder Johnsen Bie/Naksbie (Fjære), men født i Mykland!? Han var gm Ingeborg Tellefsdatter Bie, datter av Tellef Villumsen Bie (d 1754) og Siri Jørgensdatter. NB! Mine notater om dette er fra en tid der jeg ikke alltid noterte presise kilder, så dette må dobbeltsjekkes!

 

Jeg har også notert Jons sønner Gabriel 1777-1819 og Bernt 1793-1861. Begge var gift. Bernt var gm Gjertrud Hidre og fikk sønnen Anthon Berntsen Bie 1828-1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for siste innlegg. Det du sier, bekrefter opplysningene som de andre har funnet.

 

Jeg har fra før Jon sine sønner Gabriel og Bernt, som du nevner, men med Gabriel f. 1787 - d. 1842 som avviker fra "dine" årstall,

og Bernt f. 1792 - d. 1861 som stemmer med årstallene du oppgir.

 

Grethe Flood (ovenfor) fant Jon og Guri sitt giftermål 26.12.1785 og Gabriel sin dåp i 1786; så derfor tror jeg at Gabriel var født ca 1785/87.

 

Ditt innlegg var viktig. Fint å få nye opplysninger som er i samsvar med, og i tillegg til det jeg har, spesielt det du skriver om Jon sine foreldre.

Dette skal jeg sjekke grundigere. Nå har jeg litt mer å gå ut fra.

 

Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.