Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Nielsen, Gamlebyen Oslo


Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Johannes Nielsen og Marthe Eriksdatter får 11/1 1811 sønnen Olaus, senere kalt Olaves. Johannes bor i 1811 i Lille Munkehave i Gamlebyen i Oslo, er daglønner, og fødsel/dåp til Olaus er registrert under Oslo Hospital.Ved konfirmasjonen til Olaus i 1825 bor familien i Tvetenveien i Aker. Olaus flytter i 1832 til Tune og gifter seg der i 1835 med Maren Hansdatter Rognerød. Når det gjelder fadderne til Olaus så er disse trolig naboer siden flere av navnene kan finnes i folketellingen for 1801. For Niels Johannessen, som er en av fadderne er det fristende å tro at han kan være farfar til Olaus, men dette er enn så lenge bare en gjetning. Jeg har lett ganske mye, men klarer ikke å finne giftermålet til Johannes og Marte. Derfor klarer jeg ikke å plassere Johannes og Marte i sine respektive familier. Det finnes noen aktuelle kandidater til foreldre til Johannes og Marthe, men jeg har foreløpig ikke funnet opplysninger som plasserer disse på riktig sted. Etter oppholdet i Tune kommer Olaus/Olaves tilbake til Aker og er registrert der i folketellingen for 1865. Jeg skulle gjerne funnet giftermålet til Johannes og Marthe slik at jeg kunne komme videre i å plassere disse personene fra min kones familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FS står det at de ble gift i Oslo 23/12 1807 Johannes Nielsen og Marthe Erichsdt. Egeberg E. Men jeg har ikke funnet vielsen der. Det er ikke så mange kirker velge mellom på den tiden.

 

Men, jeg er jo ikke sikker på at det er dem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en enkem. Johannes Nilsen gift 1/10 1801 i Akershus slottsm. med enke Stine Jørgensdt. Men konen død før bryllupet. http://www.arkivverk...y&idx_side=-198

 

I Ås, AK ble ungk. Johanes Nielsen Nordby gift 12/5 1804 med Agar Jonsdt. http://www.arkivverk...y&idx_side=-250 Har ikke funnet Agar død i Ås, så da er det kanskje ikke denne Johanes.

 

Nå har jeg bare plukket ut de som bodde nærmest Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det sannelig noen som er flinkere å lese enn meg. Jeg hadde lest igjennom kirkebøkene for Oslo og Aker, men hadde oversett både giftermål og barnefødsel så tusen takk til dere som fant dette. Jeg har funnet to Marthe Eriksdatter i Aker som ville passe i alder med denne og også et par andre i Christiania. Er det mulig at Marthe Eriksdatter Ekeberg kan være en av disse? Det dør en Marthe Eriksdatter i 1825, 36 år gammel, på noe jeg leser som Lobakken eller noe lignende. Jeg har foreløpig ikke klart å knytte henne til denne familien. Jeg har heller ikke klart å finne noen passende Johannes Nielsen i Oslo og det er derfor ganske sannsynlig at han kom utenbys fra, for eksempel fra Ås. Dette sporet skal jeg sjekke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto da veldig mye ved dåpen til Lovise. Kanskje står det noe viktig der. Tror Johannes var skomakersvend da.

 

Da fant jeg vielsen i Aker, trol. 21/11 1807

 

Om Lovises dåp:

 

Lovise født 6 Sept. uægte Barn af Pigen Marthe Erichsdatter i Smedgangen paa Grønland og Skomagersvend Johannes Nielsen for hvilke, efter Giordemoderens Juliane Benckes Sigende, tre Gange skal være lyst af Prædikestolen, hvilket, om det er sandt, maa være skeet i en anden Menighed, da derom intet findes i mine Ministerialbøger.

 

Trolovelsen (par nr. 21, venstre side) er i 1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

I Ås, AK ble ungk. Johanes Nielsen Nordby gift 12/5 1804 med Agar Jonsdt. http://www.arkivverk...y&idx_side=-250

Har ikke funnet Agar død i Ås, så da er det kanskje ikke denne Johanes.

(...)

 

Disse får en datter, Johanne Sophia som døpes i Kråkstad 14. april 1805: https://familysearch...M9.1.1/NCL7-VLR

 

Fra kirkeboken:

Akershus fylke, Kråkstad, Ministerialbok nr. I 2 (1786-1814), Fødte og døpte 1805, side 59.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-60

 

Moren ble introdusert den 14., så da var hun i allfall oppegående.

 

Denne Johannes, Johannes Nielsen Capellebraaten, dør imdlertid i 1806 (25 år gammel) og begraves 7. juni:

Akershus fylke, Kråkstad, Ministerialbok nr. I 2 (1786-1814), Døde og begravede 1805-1807, side 160.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren ble introdusert den 14., så da var hun i allfall oppegående.

 

Så vidt jeg kan skjønne, er det bare dåpsdatoen som er den 14.

Presten har ikke ved noen av barna på denne siden notert selve datoen for introduksjon, bare at den er skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noe som jeg ikke forstår. Forlovererklæringen for Johannes og Marthe er fra høsten 1806. Giftermålet kommer i passende tid etterpå, fremdeles i 1806. Lovise blir født som uekte barn høsten 1807. Er det noe jeg har oversett? Kan Lovise være født i 1806, før giftermålet, for så å døpes i 1807? På FS står det tydeligvis Marthe Erichsdatter Ekeberg E. Jeg klarer ikke å lese det som står i kirkeboka som E. Jeg synes heller det ligner en L. Ekeberg L kunne da stå for Ekeberg Lille. Lille Ekeberg lå vel omtrent der hvor paret bor i 1811 når Olaus blir født. Ellers er opphavet til Johannes og Marthe helt i det blå foreløpig og der står jeg helt fast. Jeg har også lett en del etter Lovise i dag, men klarer foreløpig ikke å finne henne igjen, verken som død, konfirmert eller gift. Familien bodde i alle fall i Aker i 1825 og da burde hun vært konfirmert der hvis hun var i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De behøver ikke å ha flyttet på seg, for menighetsgrensene flyttet på denne tiden. Se soknehistorikken om Aker og Oslo Hospital: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-av-arkiv/Slekt/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/Oslo

 

Jeg oppfatter at de hadde tatt ut lysning, (og kanskje giftet seg), men at presten ikke trodde dem og skrev Lovise som uekte. De har tydeligvis fått en uttalelse fra jordmoren, som han nevner samtidig med at han skriver at han ikke fant lysningene i kirkeboka.

 

I lysningen står det Egeberg Eje og er en husmannsplass under Ekeberg gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt oppklaring(?):

 

Trolovelsen mellom enkemann Johannes Nielsen og Marthe Erichsdatter skjedde 21. november 1806. I høyre kolonne finner vi vielsesdatoen: 23. desember 180.. Siste siffer er skjult av bokryggen, men siden det var nødvendig å skrive årstall, er det sannsynlig at selve vielsen ikke skjedde i 1806, men året etter, dvs. 1807. (Du ser at de øvrige som ble viet i desember, ikke har noe årstall anmerket ved datoen!).

 

Lovise ble født i september 1807, og var derfor født før foreldrene ble viet.

 

Marthe Erichsdatter har ved trolovelsen gårdsnavnet Egeberg Eje, noe som betegner en plass under gården Egeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt oppklaring(?):

 

Trolovelsen mellom enkemann Johannes Nielsen og Marthe Erichsdatter skjedde 21. november 1806. I høyre kolonne finner vi vielsesdatoen: 23. desember 180.. Siste siffer er skjult av bokryggen, men siden det var nødvendig å skrive årstall, er det sannsynlig at selve vielsen ikke skjedde i 1806, men året etter, dvs. 1807. (Du ser at de øvrige som ble viet i desember, ikke har noe årstall anmerket ved datoen!).

 

Lovise ble født i september 1807, og var derfor født før foreldrene ble viet.

 

Marthe Erichsdatter har ved trolovelsen gårdsnavnet Egeberg Eje, noe som betegner en plass under gården Egeberg.

 

Det var ikke trolovelser i 1806, det er 1. lysning som skulle funnet sted 21.11.1806, men det ble ikke betalt for dette (se Aker Klok). Derfor var Lovise "uekte". Om lysning og eventuell vielse hadde blitt foretatt et annet sted (som er lite sannsynlig), ville foreldrene hatt attest på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg har tatt feil av kolonnene. Der jeg mente det skulle være kolonne for trolovelse, ser jeg jo nå at det står Indskrivningsdatum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg har tatt feil av kolonnene. Der jeg mente det skulle være kolonne for trolovelse, ser jeg jo nå at det står Indskrivningsdatum.

Jeg presiserte dårlig selv, 1.lysning skulle være 23.11, men det ble altså ikke betalt for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet når og hvor Johannes og Marthe døde? Det ville vært greit å vite alderen deres.

 

Det meste ligger utenfor "mitt område" bortsett fra at Marthe Erichsdatter bodde på Grønland ved Sophies fødsel. Etter all sannsynlighet er hun tjenestepike og har flyttet dit engang etter 01.02.1801.

Johannes Nielsen er jeg imidlertid ganske overbevist om er den samme person som dere finner gift med Anne Pedersdatter på "Monkerud" 01.02.1801. Anne dør 1806 og begraves 16.02.1806 (Opsloe Hospital), han er således født rundt 1753 (men ikke i Aker eller Christiania).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes Nielsen og Marthe Eriksdatter får 11/1 1811 sønnen Olaus, senere kalt Olaves. Johannes bor i 1811 i Lille Munkehave i Gamlebyen i Oslo, er daglønner, og fødsel/dåp til Olaus er registrert under Oslo Hospital.Ved konfirmasjonen til Olaus i 1825 bor familien i Tvetenveien i Aker. Olaus flytter i 1832 til Tune og gifter seg der i 1835 med Maren Hansdatter Rognerød. Når det gjelder fadderne til Olaus så er disse trolig naboer siden flere av navnene kan finnes i folketellingen for 1801. For Niels Johannessen, som er en av fadderne er det fristende å tro at han kan være farfar til Olaus, men dette er enn så lenge bare en gjetning.

 

Niels Johannessen er nok med stor sannsynlighet Olaus halvbror, du finner faren på "Monkerud" (og sønnen Niels) i folketellingen 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel etter hvert ganske klart at Johannes har fått en sønn før Olaus og at denne het Niels. Jeg har ikke hatt tid til å søke etter han ennå. Men, far til Johannes kan også hete Niels Johannesen. En av fadderne i 1811 hadde dette navnet og det er vel ikke så sannsynlig at halvbroren til Olaus, som da var en liten guttunge, var fadder. Jeg ser i alle fall at det blir født en Niels Johannesen i 1762. Dessuten dør det en med samme navn i 1813, 53 år gammel. En med denne alderen kunne ha vært far til Johannes, men om det er riktig er en annen sak. Takk for masse hjelp og mange nye opplysninger, her er det mye å ta tak i. Når det gjelder plassen Ekeberg Eie så lurer jeg på om det er mulig å si noe om denne plassen lå under Ekeberg eller under Lille Ekeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel etter hvert ganske klart at Johannes har fått en sønn før Olaus og at denne het Niels. Jeg har ikke hatt tid til å søke etter han ennå. Men, far til Johannes kan også hete Niels Johannesen. En av fadderne i 1811 hadde dette navnet og det er vel ikke så sannsynlig at halvbroren til Olaus, som da var en liten guttunge, var fadder. Jeg ser i alle fall at det blir født en Niels Johannesen i 1762. Dessuten dør det en med samme navn i 1813, 53 år gammel. En med denne alderen kunne ha vært far til Johannes, men om det er riktig er en annen sak. Takk for masse hjelp og mange nye opplysninger, her er det mye å ta tak i. Når det gjelder plassen Ekeberg Eie så lurer jeg på om det er mulig å si noe om denne plassen lå under Ekeberg eller under Lille Ekeberg.

Halvbroren var konfirmert i 1806 og gammel nok, dessuten bodde han ikke langt unna. Far til Johannes Nielsen kjenner jeg ikke, men har var nok minimum 80 år ved Olaus dåp, trolig eldre (og neppe i live?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at KMG har plassert Johannes på Monkerud med kone og sønn Niels. Halvbror Niels ville vært rundt 20 år i 1811 og kan jo da godt vært fadder. Jeg har hatt en oppfatning i mitt hode om at Johannes var yngre en folketellingen i 1801 viser. Nå begynner denne familien å falle ganske bra på plass, selv om jeg ennå har mange uløste spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det bare er én gård i Aker omfatter nok tellingslisten derfra både Stamhuset Ekeberg og Lille Ekeberg, som Oslo Byleksikon kaller 'forpakterboligen'. Det er dermed vanskelig å si om plassen var under 'Store' eller Lille Ekeberg, siden det ikke står noe navn på plassen annet enn Ekeberg eie.

http://digitalarkive...9&merk=419#ovre

 

Fra Wikipedia:

Husmannsplasser

 

Bruk og plasser som Utsikten, Brannfjell, Morteløkka og Nordjordet har opprinnelig vært del av Ekeberg hovedgård. Her kan det tillegges at når kildene oppgir Egeberg-eie, Egeberg-eye, Egeberg-eje o.l., dreier det seg om husmannsplasser under hovedgården. Her må det også legges til at forveksling med husmannsplasser under Lille Ekeberg forekommer, da f.eks. bruket Svingen omtales som «Egeberg-eie» med referanse til Lille Ekeberg,

 

http://no.wikipedia....rg_gård_(Oslo)

 

Om Ekebergskrenten: http://no.wikipedia.org/wiki/Ekebergskrenten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Nils Johannesen så blir det døpt en med dette navnet i Aker 7. august 1791. Foreldre er Johannes Nilsen og Marte Nilsdatter Aamodt, pluss ett ord til som jeg ikke klarte å tyde. I 1801 er Johannes gift for 2. gang og det er derfor en mulighet for at Marte Nilsdatter var den første kona, før han giftet seg med Ane. Jeg har foreløpig ikke klart å finne giftermålet for verken første eller andre ekteskap.

Etter å ha pløyd gjennom svært mange sider med kirkebøker i kveld finner jeg flere som het Marthe Eriksdatter og som er i passende alder til å gifte seg med Johannes i 1807. Marthe var vel neppe pur ung i 1807. Hun var ung nok til å få barn i 1807 og 1811, men jeg har ikke funnet flere barn senere. Nå kan det også skyldes at Johannes var en eldre mann allerede i 1807.

Foreløpig har jeg ikke funnet når Johannes og Marthe Eriksdatter døde. Den Marthe Eriksdatter som dør 36 år gammel i 1825 er neppe den riktige. Hun må være altfor ung. Jeg kan derfor foreløpig ikke knytte Marthe til noen av de mulige familiene jeg har funnet med Erik som far og Marthe som datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.