Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Nielsen, Gamlebyen Oslo


Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Her er den Niels Johannesen som er foreslått sammen med faren Johannes (48 år) og farens nye kone, Anne Pedersdatter (49 år) og en søsterdatter av henne, Anne Hansdatter 4 år på Munkerud i 1801: http://digitalarkive...&merk=6041#ovre

 

Jeg legger også inn lenke til dåpen til den mulige Niels 7. august 1791:

Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 10 (1786-1809), Fødte og døpte 1791, side 49.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-53

(Nederst v. side)

 

Kanskje noen ser hva som står etter Marte Nilsd. Aamot i S.......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være to av fadderne, Anders Pedersen og Mari /-en Isaksdatter på Aamodt Nordre i Aker. (Faren til Anders Pedersen er også der; enkemann Peder Iversen 81 år gammel): http://digitalarkive...&merk=6635#ovre

 

På Aamodt søndre er sannsynligvis de andre tre fadderne, Morten Tostensen, Søren Iversen og Mari/-en Andersdatter: http://digitalarkive...stnr=6656#nedre

 

En eller begge foreldrene har tydeligvis hatt forbindelse til Aamodt, så da er håpet å finne hvilken - og kanskje dermed Johannes sine vielser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror disse Aamodtgårdene ligger i Sørkedalen og da er det vel det som står etter Marte Nilsd Aamodt i Sørked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes Nielsen er i 1801 "Gevorben soldat". Da kan det kanskje være mulig å finne ham i en soldatrulle. Hvor kan det være aktuelt å lete etter ham da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha pløyd gjennom stort sett alle aktuelle kirkebøker for Oslo og Aker har jeg ikke blitt så veldig mye klokere. Det jeg vet per i dag er følgende;

7. august 1791 døper Johannes Nilsen og Marte Nilsdatter sønnen Nils. Han er ektefødt så foreldrene må ha vært gift.

31. januar 1795 gifter soldat og enkemann Johannes Nilsen seg med Anne Pedersdatter.

FT 1801: Gevorbenen soldat og skomaker Johannes Nilsen, Anne Pedersdatter og Nils Johannessen bor på Monkerud. Der bor også søstersønnen til Anne.

16. februar 1806 dør Anne.

1806 blir Nils Johannesen konfirmert.

21. november 1806 trolover Johannes Nielsen seg med Marte Eriksdatter Egeberg Eie. Hun bor på Grønland.

6. september 1807 blir datteren Lovise født.

23. desember 1807 gifter Johannes og Marte seg.

11. januar 1811 blir sønnen Olaus født.

1825 blir Olaus konfirmert.

 

Jeg er rimelig sikker på at Johannes Nielsen, Marte Eriksdatter, Lovise og Olaus er en familie. Jeg har ikke funnet flere felles barn. Jeg har imidlertid ingen avgjørende opplysninger som viser at det er samme Johannes som har vært gift med Marte Nilsdatter Aamodt og Anne Pedersdatter. På samme måte mangler jeg også avgjørende opplysninger som viser at Nils er halvbror til Lovise og Olaus. Jeg kan godt gjette på at det er slik, men altså ingen bevis.

 

Ved gjennomlesning av kirkebøkene finner jeg flere som heter Johannes Nilsen og Marte Eriksdatter. Selv om listene over døde har flere med disse navnene kan jeg ikke se at noen av dem jeg har funnet kan passe med alderen som er aktuell. Det er naturligvis en del avvik på reell alder og alderen som kirkebøkene oppgir, men avvikene har vært så store at jeg ikke kan se at de personene jeg har funnet er aktuelle.

Jeg har heller ikke kommet nærmere en løsning av opphavet til Johannes og hans koner. For meg er det for så vidt bare opphavet til Marte Eriksdatter som er av interesse.

 

Jeg tror det er på tide å parkere denne familien for denne gang. Så langt kom jeg, med masse bistand fra gode hjelpere.

 

Vennlig hilsen Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.