Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Nes (Ness) Hjelmeland


Magnar Hjelmeland
 Del

Recommended Posts

Hei, Om det fins eit gardsnavn Nes i Hjelmeland, kommune. Har opplyst at Johannes skal vera fødd i Hjelmeland ca. 1861-62. Han gifter seg med Martha Tveit, Kvinnherad i West Lisbon 1890. Mvh. Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Om det fins eit gardsnavn Nes i Hjelmeland, kommune. Har opplyst at Johannes skal vera fødd i Hjelmeland ca. 1861-62. Han gifter seg med Martha Tveit, Kvinnherad i West Lisbon 1890. Mvh. Magnar.

 

Hei !

 

Næs finnes der om du prøver F. T. 1801 og 1865.

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gården Nessa i Årdal, Hjelmeland prestegjeld, finner jeg i Årdal bygdebok en Johannes f 1860, sønn av Johannes Olsen og Susanne Smidt Persdatter. Johannes hadde en bror, Ivar Wilhelm f 1855 som emigrerte til USA i 1873. Du kan jo sjekke om denne Ivar bosatte seg i West Lisbon. Bygdeboken sier ikke mer enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Tusen takk, må anta at kyrkjeboka i West Lisbon er rett, her står John (Johannes) Ness, Hjelmeland. Famelien har at Martha var gift med ein John Massa frå Arndals kanten, men der er vel ingen Hjelmeland. Er ikkje sikker på om Martha levde så lenge, ho skulle over for å hjelpa forloveden som hadde fått tuberkolose, og det fekk ho sjølv. Nessa kan vel lett ha vorte Massa. Mvh. Magnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt Hjelmeland bygdebok (QXL), den kommer i posten i løpet av neste uke. Da kan jeg få sjekket opp om gårdsnavnet Ness finnes der.

Men ellers så finnes gårdsnavnene Nes og Hjelmeland i Gaular.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Hadde heilt gløymnt at det finnes Hjelmeland andre plasser, men fårstår det slik at det meinast Hjelmeland kyrkjesokn eller komune, og då er det vel kun Hjelmeland i Ryfylkje som gjeld? Mvh. Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det finnes andre kirkesogn med navnet Hjelmeland, vet jeg ikke. Men jeg har sjekket gården Hjelmeland i Gaular, ingen Johannes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst finnes det Nes i Hjelmeland i Ryfylke, men den lå tidligere i Årdal kommune. Og Årdal har egen bygdebok. Der er ikke Nes i (gamle) Hjelmeland, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var for rask med å svare i mitt forrige innlegg - mens tankene fløy og jeg vasket grønnsaker, så husket jeg at jeg engang var på kaffebesøk på Nes gård i Årdal! Og Nes fant jeg i Årdal bygdebok - selvfølgelig! Men jeg finner ingen Johannes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Her ser eg det er jobba og takk. Opplyningane som famelien har gitt er basert på brev heim frå Amerika før 1900. Kanskje har Årdal blitt til Arndals-kanten, i alle fall har kyrkjeboka Johannes, og Hjelmeland som fødestad.Martha Tvedt fekk ikkje lang tid i ekteskapet, ho dø i 1893 av tubben ho fekk av sin tidlegare forlovde. Mvh. Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Martha Tvedt 30 år, f. Kvinnherad og John (Johannes) Ness, Hjelmeland 28 år, gift 1890 i West Lisbon, Kendall, Illinois. Finn det litt rart om han var fødd i Amerika, all den tid Hjelmeland må vera fødestaden. Mvh Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå der gløymde eg å svara på mulige born, i alle fal døde Martha etter bare 3 års ekteskap i følge famelien. mvh. Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.