Gå til innhold
Arkivverket

Min tip-tip oldefar fra Norge


Susanne Herringstad
 Del

Recommended Posts

Jeg hedder Susanne Herringstad, og jeg bor i Danmark og har tidligere skrevet på forum. Jeg leder efter min tip-tip oldefar, som kaldte sig Hans Pedersen Herringstad. Hidtil har det været umuligt at finde ud af mere om hans baggrund i Norge, men jeg har fundet en ny oplysning, som måske kan hjælpe.

 

Jeg fandt ud af, at han, da han blev gift i 1823, tog officiel navneforandring fra Henningsen til Herringstad. Dette har jeg slet ikke vidst tidligere, og man skal lige huske, at han altid, lige siden han kom til København i 1806-08 (usikkert, to forskellige dato figurerer), har brugt navnet Herringstad.

 

Det er vel næppe taget helt ud af fantasien, mon ikke han har en tilknytning, siden han så vedholdende holder fast i navnet.

 

Det drejer sig altså om Hans Pedersen Henningsen, som er født 1789, i de militære papirer står der nogle steder 5. februar. Det skulle gerne ligge fast.

 

Dette er blot en teori: Jeg gætter på/forestiller mig, at han er født Hans Pedersen, men at hans far er død, og hans mor har giftet sig igen med en Henning(sen), som han måske ikke kunne lide, og derfor har han brugt Her®ingstad, efter gården som hans forældre måske havde forbindelse til.

 

Er der nogen, der tror, at vi med oplysningen om dette rigtige/nye efternavn kan komme hans oprindelse nærmere?

 

Jeg håber, der er nogen, som har lyst til at hjælpe mig, og jeg vil være meget, meget taknemmelig, for jeg kan ikke finde ud af mere her i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Susanne,

 

Er det kun i de militære papirer, som du har fundet oplysninger om at han var fra Norge, eller har det også blivet angivet ved vielsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Susanne,

 

Er det kun i de militære papirer, som du har fundet oplysninger om at han var fra Norge, eller har det også blivet angivet ved vielsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Johan,

 

Jeg har talrige oplysninger om ham som værende fra Norge lige fra hans edsaflæggelse i 1808, hvor det oplyses, han han har indrulleret sig i Norge i 1806, videre op gennem hele hans militærkarriere til hans død i 1836. Alle steder står der: født i Norge.

 

I 1821 fødes hans søn, hvor moderen, ugift, oplyser, at barnefaderen er sergent Hans Peder Herringstad.

 

Fra vielsen i april 1823 står der ingenting udover partiernes navne, men i en note til en transkriberet kirkebog står der oplysning om, at han har taget navneforandring fra Henningsen til Herringstad. Det er også grunden til, at jeg ikke tidligere har kunnet finde deres vielse, for jeg har set under Herringstad, mens han så i virkeligheden hed Henningsen.

 

Tak for interessen.

 

Med venlig hilsen

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Hans er godtgjort giftet seg med Kari Pedersdatter og de kom til Stenstuen i Nedre Heidal.. I samme kilde (1801) finst et par mulige

Hennings knyttet til Vågå prestegard.. Kanskje gutten var vekksendt da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om det hadde vært så enkelt. :)

FT1801 for Vågå prestegjeld .

En Hans Pedersen er registrert som sønn på Heringstad gård

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058252002429

 

Hej Leif,

 

Ja, tænk en gang. Desværre er den enkle løsning, som Helge skriver, skudt ned allerede i 2009. Nej, der skal mere til, er jeg våbene for, men tak for interessen.

 

Med venlig hilsen

Susanne

 

 

 

Hej Leif,

 

Ja, tænk en gang. Desværre er den enkle løsning, som Helge skriver, skudt ned allerede i 2009. Nej, der skal mere til, er jeg bange for, men tak for interessen.

 

Med venlig hilsen

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.