Gå til innhold
Arkivverket

Haldensangen


Haldensangen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Det har blitt sagt av mange at Haldensangen er komponert av Oscar Borg.

Jeg har også hørt at komponisten er Eyvind Hesselberg.

Kan noen fortelle meg hva som er korrekt?

Halden het Fredrikshald til 1928 og Oscar Borg døde i 1930. Derfor så er jeg skeptisk til at Haldensangen er komponert av Oscar Borg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikipedia sier i denne sakens anledning:

 

Haldensangen er komponert av Oscar Borg og har tekst av Brynjolf Hanssen. Første vers lyder: Halden, Iddefjordens pryd, du er vår egen by lunt du ligger der bak gamle Fredriksten i ly Rike minner vekker navnet med historisk klang derfor og vår kjære Halden, hylder vi i sang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har lest hva Wikipedia skriver, men jeg stoler ikke helt på det i denne sammenheng. Jeg håper at noen har annen dokumentasjon vedrørende dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være to melodier til samme sang. Det er ikke helt uvanlig. Borg og Hesselberg kan ha skrevet hver sin melodi.

Spør Halden kommune! Der må noen vite det. Eller historielaget i Halden, hvis et slikt finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gyldendals store konversasjonsleksikon frå 1972 skriv dette:

 

"Halden-sangen er skrevet av B. Hanssen ; melodien er av Oscar Borg." Leksikonet har fire vers og notar til melodien

Kjelde: Gyldendals store konversasjonsleksikon : bd. 3. Oslo 1972. s. 52

 

Nokre hugsar kanskje at ein mann song Haldensongen på Nytt på nytt i vår. Teksten er den same som i leksikonet. Melodien kan eg ikkje seia noko om, men tonen er kanskje ikkje så lett å bruka som allsong...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halden het Fredrikshald til 1928 og Oscar Borg døde i 1930. Derfor så er jeg skeptisk til at Haldensangen er komponert av Oscar Borg.

 

Halden het opprinnelig Halden, men fikk navnet Frederikshald av danskene i 1665 (etter danskekongen Fredrik 3.)

Så fikk den navnet Halden tilbake igjen i 1928. Kan det tenkes at gamle Haldenpatrioter har brukt navnet hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er døpt Jon Erling Lindquist, men misforstod tydligvis det som stod der og trodde at det var emnet som jeg skulle skrive, Berit. :-)

 

Tusen takk for god hjelp til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

https://www.ha-halden.no/90-ar-med-iddefjordens-pryd/s/5-20-55890

 

Haldensangen er et fast innslag i haldensernes 17. mai-feiring. Med Haldensangens ord og toner har vi hyllet vår egen by i snart 90 år. Derfor er det på sin plass å bli bedre kjent med historien bak bysangen og dem som laget den.

Oppvokst i musikkorps

Oscar Borg har skrevet melodien. Han var marsjkongen som ledet Brigademusikken i en mannsalder. I tillegg var han byens organist og dirigerte mange kor og orkestre.

Borg var oppvokst i musikkorpset på festningen – her spilte både faren og bestefaren, og her ble han selv ansatt allerede som 13-åring.

Bestefaren var fra gården Borg i Solør, og fra den gården hentet Oscar Borg sitt etternavn. Moren kom fra Prestebakke.

Fra Ålesund til Halden

Brynjolf Hanssen skrev teksten. Han er mer ukjent, for han kom utenfra og bodde bare et drøyt tiår her.

Hanssen var fra Ålesund. Der var far konsul, og mor hørte til den kjente Devold-slekta, så vår forfatter var av beste Ålesund-familie.

Han var utdannet som filolog og hadde store kunnskaper i latin. I Ålesund kastet han seg inn i næringslivet som aksjemegler. Utbruddet av første verdenskrig satte en brå stopper for den forretningen, og Hanssen flyttet til Østlandet.

I 1916 kom han til Halden som lektor ved den høyere skolen. Her ble han et aktivt medlem av Fredrikshalds Sangforening, der Oscar Borg var dirigent.

Hva skal byen hete?

På 1920-tallet gikk bølgene høyt om byen skulle skifte navn.

Hadde Halden en bedre klang enn Fredrikshald? I 1927 ble skiftet vedtatt, og fra 1928 het byen Halden.

Bynavnet hadde betydning for den nye bysangen, for man kunne ikke fritt veksle mellom Frederikshald, Fredrikshald og Halden uten at det ble kaos i verseføttene.

Ville lage ny melodi til "Ja, vi elsker"

Leif Ryan forteller en anekdote om Haldensangen som han var blitt fortalt av Oscar Borg-entusiasten Bremer Moe.

Ifølge Moe skal Oscar Borg ha skrevet melodien med tanke på «Ja, vi elsker». Bjørnsons nasjonalsang var blitt tonesatt i 1864 av Rikard Nordraak.

Borg mente at Nordraaks melodi var vanskelig å synge fordi den spenner over et stort register fra høyt til lavt. Borg laget derfor en ny melodi, men respekten for Nordraak gjorde at notene ble liggende fram til han fikk Brynjolf Hanssen til å dikte Haldensangen.

Helt enkel er heller ikke Borgs melodi – man må begynne dypt for ikke å ende i pipestemme. Forklaringen på vanskelighetsgraden er at både «Ja, vi elsker» og Haldens bysang er skrevet med tanke på å framføres av mannskor.

Flere Halden-sanger

Det har vært flere Halden-sanger.

Klara Andersen skrev en populær Halden-sang med melodi av Alf Mostad, en sang som sist ble avsunget på Torget 17. mai 1939.

Andersen havnet imidlertid på feil side under krigen, og dermed ble hennes sang forvist til glemselen etter 1945.

Vanligvis synges bare de to første versene av Haldensangen. I anledning nasjonaldagen og byjubileet tar vi her med alle fire:

Iddefjordens pryd

Halden, Iddefjordens pryd, du er vår egen by, lunt du ligger der bak gamle Fredriksten i ly.

Rike minner vekker navnet med historisk klang,

/: derfor og vår kjære Halden hyller vi med sang. 😕


Mangen borger gjev du fostret i din sterke favn, saga har med stolte runer risset deres navn.

Og som etterslekten maner at hver i sitt kall,

/: når det gjelder gamle Halden, offer yte skal.:/


Fredriksten, du staute borg, med dine murer grå, skal som minne om en hederskronet fortid stå.

Engang landets skjebne var på dine skuldre lagt.

/: Tolvte Karl han måtte stupe, du stod grensevakt 😕

Tro mot fedres stolte minner bygger vi vår by. Og vi vil i år som kommer verne om dens ry.

Under døgnets strev og kamper vi med borgersinn

/: har som løsen: Alt for Halden, du er byen min. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.