Gå til innhold
Arkivverket

Kvinnherad 3; oppslag Vang, Myklebust, Leite og Kvh 4; Opsanger


Arnfrid Dommersnæs Mæland
 Del

Recommended Posts

I "Kvinnherad: naturtilhøve og gardssoge" 1924 skriver Arne Stuland på side 406 at Samson Vang, Helge Myklebust og Heine Leite er brødre, og at faren var Endre (Eindride). Står det noe mer under disse gårdene i Kvinnherad 3 om hvem foreldrene var? Hva står det f eks om Endre på Guddal og hans sønn Eirik Endresen Guddal?

 

På Opsanger bodde Peder Gudmundsen. Han fikk datteren Brite, døpt i juli 1739 (2. kolonne). Hva står det om henne i Kvinnherad 4?

 

Mvh

Arnfrid Dommersnæs Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Får ta det som virka enkelt. Kv. 4 har kun om Brita f. 1739 og ikkje meir. Skal sjå litt på det andre spørsmået seinare. Mvh. Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Får ta det som virka enkelt. Kv. 4 har kun om Brita f. 1739 og ikkje meir. Skal sjå litt på det andre spørsmået seinare. Mvh. Magnar.

 

Takk, så langt; da er spørsmålet om det er denne Brita Pedersdatter som bor på Mortveit i Skånevik (1738-1825) da hun blir konfirmert i 1757, og som siden blir gm 1) Arnfinn Nilsen Ølfernes 1742-1764 2) Lars Arentsen Ølfernes 1742-1821. Iflg Skåneviksoga er hun av ukjent opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Når det gjeld Kv. 3 og Guddal, så skal Endre på garden Endrane bnr. 7 vera son av Lars og Mari. Endrenavnet vart det slutt på omkring 1800. Lars og Mari sat på Sarane bnr. 6 frå 1620 til 1652, så vart bruket delt. Mvh. Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenk til tema i det gamle forumet: http://da2.uib.no/cg...=&spraak=#anker

 

Takk Marie! Ser av giftermålet til Brita Pedersdatter og Lars Arentsen Ølfernes i 1765 at hun nevnes Quinde, ikke Enke, både ved forlovelsen og vielsen. Kan det fortelle noe om hennes herkomst?

 

NB! Ser nå "Ordbog over det danske sprog" at KVINNE kan brukes om en ENKE som er uberyktet!

 

Hei, Når det gjeld Kv. 3 og Guddal, så skal Endre på garden Endrane bnr. 7 vera son av Lars og Mari. Endrenavnet vart det slutt på omkring 1800. Lars og Mari sat på Sarane bnr. 6 frå 1620 til 1652, så vart bruket delt. Mvh. Magnar.

 

Takk Magnar! Står det noe om Endre Larsens kone, og er det nevnt noen barn? Samson, Heine, Helge eller Erik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Nei fyrste Endre er ingen kone nemnd, men det er sonen Erik Endreson som bygsla garden etter far sin, 1662-1720, gift med Herborg Fransdtr. Nes, 1666- 1735, dette paret hadde garden frå 1700 til 1719. Deretter Endre Erikson og så Lars Endreson, den siste i denne slekta var Endre Tørreson her. mvh. Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen;

 

Samson Endresen (Eindridesson) Vang er trolig den eldste av brødrene Samson, Helge og Heine Endresen, i og med at han er 75 år da han dør i 1714, dvs f ca 1640. I 1668 nevnes Endre (Jndre) Vang i tingboken, 5. siste avsnitt. Også Stuland nevner Eindride Vang. Det er vel da trolig denne Endre som er far til de tre guttene. Samson skal ha drevet bruket på Vang fra ca 1670 til ca 1710. Jeg har funnet at han fikk fire barn fra 1678 til 1693; Ane, Lisbeth, Pernille og Samson. Er det noen opplysninger i Kvinnherad 3 om Endre og sønnene?

 

Helge Endresen Myklebust skal ha vært gift med Marita Jonsdatter, iflg Stuland. Jeg finner at han får en datter, Ane, ca 1688. Helge skal ha dødd i 1708, iflg Stuland. Noe mer har jeg ikke funnet om han. Er der noen opplysninger i Kvinnherad 3 om han?

 

Heine Endresen Leite kan være født ca 1664, uvist med hvem. Han fikk Ane, Michel, Guro, Halvar, Christopher og Endre fra ca 1690 til 1705. Christopher er min ane. Heine nevnes i tingboken i 1706. Så vidt jeg vet er det ikke noen flere opplysninger om han i Kvinnherad 3. Eller er det det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Kv. 3 har dette, Heine Endreson har budd på Leite, Hege Myklebust er og nemnd. Heine har desse borna, Anna 1690, Halvard 1692, så Kristoffer Heineson. Her dukka opp ein Endre Heineson, som hadde byksla på jord 1732. han har 3 born. Anna 1735, Anders 1739 og Synnøva 1742, ikkje meir om dei. Så overtar Kristoffer Heineson f. 1695 g. m/ Martha Haraldsdtr Born. Kari 1729 d. same år, Mikkjel 1732, Peder 1735, Harald 1736, Synnøve 1730 g. 1758 med Lars Pederson Lund, dei bygsla her seiare. Brita g. 1771 m/ Gunnar Olsson Øyjord, ser ikkje ut for dei har etter sekt på Øyjord. Mvh. Magnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen!

 

Nå har jeg "bladd" gjennom skattelister, jordebøker, manntall, pantebøker m.v., men har ikke funnet noe som kan dokumentere mine hypoteser. Skal imidlertid lese litt mer i tingbøkene. Det ser dermed ut for at jeg foreløpig ikke kan være sikker på at det er slik jeg antar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei igjen,

 

Har sett litt på saken vedr Brita Pedersdatter gm 1) Arnfinn Larsen Ølfernes og 2) Lars Arntsen Ølfernes. Finner ingen andre Brita i passende alder konfirmert enn Brita konfirmert på Mortveit i 1757, og min hypotese er derfor at det er henne, og at hun var datter til Peder Gudmundsen og Inger Torgersdatter Opsanger. Inger døde i 1762, men jeg finner ikke noe skifte etter henne. Det står heller ikke om hun var gift eller enke, men det ble holdt likpreken. Finnes de noen steder, mon tro? Når Peder Gudmundsen døde vet jeg ikke. Det dør en Peder Gudmundsen i Bergen i 1748, men tviler egentlig på at det er han.

 

Det var heller ikke korrekt, fordi piken Brita Pedersdatter Opsanger får datteren Lisbeth med Jakob Lille Omvik i 1767

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11552&idx_id=11552&uid=ny&idx_side=-140

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070510660270.jpg Men det kan selvsagt likevel være henne som er på Mortveit i 1757, for hun finnes ikke i konfirmasjonslisten i Kvinnherad.

 

Er det Bakkevik som er "kilden" til at det var Brita Pedersdatter Mortveit som ble gift på Ølfernes, eller er det andre kilder?

Endret av Arnfrid Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per/Peder Anfinnson budde på Mortveit frå 1737 til han døydde i 1742. Han var gift med Lucia/Lussi Jobsdatter frå Ebna. Dei hadde ei datter, Brita, også kalla Marta. Det står ikkje kor det vart av denne Brita.

 

Frå Skånevikssoga side 148/149, som også er i Nasjonalbiblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per/Peder Anfinnson budde på Mortveit frå 1737 til han døydde i 1742. Han var gift med Lucia/Lussi Jobsdatter frå Ebna. Dei hadde ei datter, Brita, også kalla Marta. Det står ikkje kor det vart av denne Brita.

 

Frå Skånevikssoga side 148/149, som også er i Nasjonalbiblioteket.

 

Takk, her er skiftedesingnasjon etter Johannes i 1736. Hva er navnene til formynderne? Står det Peder Axdahl?

Merknader: Skiftedesignasjoner.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n..._read/24024/95/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...81112650096.jpg

 

Finner ikke noe skifte etter Peder Anfinsen.

Endret av Arnfrid Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noe ny info sammen med en oversikt, så langt:

 

Brita Pedersdatter ble gift med 1) Arnfinn Larsen Ølfernes i 1764 (forlovere Lars og Tørres Ølfernes) og 2) Lars Arntsen Ølfernes i 1765 (finner ingen forlovere her).

 

Brita og Lars Arntsen får

Cecilie ca 1766.

De får Ole i 1768. Fadre er Gudmund Lervig, Tørres Ølfernes, Jens Eritsland, Guri og Anna Ølfernes.

De får Lucie i 1771 (kanskje oppkalt etter farmoren?) Fadre er fra Ølfernes og Sara fra Lervig.

De får Anfind ca 1776.

De fire eldste sammen med foreldrene i 1777; Ole 9 år, Anfind, 2 år, Cecilie 12 år og Lucie 6 år.

De får Arent i 1781. Fadre er Tørres Ølfernes, Lars Tvedt, Jørgen Ersland, Fru Dahl og Kari Ølfernes.

De to yngste sammen med foreldrene i 1801; Anfind 25 år og Arnt 20 år.

Cicilie i 1801 på Sandvold med mannen Ole Olsen og barnene Guri, Brita og Ole. Skifte etter Ole Olsen Sandvold 1818.

 

Så skal Lars Arntsen Ølfernes ha fått et uekte barn, mens han var gift med Brita, med Valgerd Jensdatter Eritsland. Dette er beskrevet i et langt dokument, men jeg klarer ikke å finne denne dåpen, men lurer på om barnet er Lars Larsen som tjener på Bauge i 1801, 15 år http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=f18011212&gardpostnr=57&personpostnr=998&merk=998#ovre Kan det stå noe om dette i gardsoga for Holmedal. Her er dokumentet fra 1784.

 

Her er noen skifter:

 

Lars Arentsen 1821. Vi ser at Cicilie nå er gift med Lars Sandvold. Anfind og Arent bor på Ølfernes. Lusie er død men har datteren Anna Thoresdtr Hægland. Ole må være død før faren barnløs.

Brita Pedersdatter 1826. Nytt her er at Arnt bor på Ovenes i Fjellberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om Bakkevig har hatt noen kilde til at Lars Arntsen sin kone, Brita Pedersdatter, var fra Mortveit, for det skriver han at hun var. Noen som har sett at det har stått Mortveit etter hennes navn noen steder??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.