Gå til innhold
Arkivverket

Kongsvinger i Solør?


rolfjerp@hotmail.com
 Del

Recommended Posts

Jeg har alltid regnet Odal/Vinger som distriktet mellom f.eks Nes i Akershus og Solør i Hedmark. I inndelingen til RA ligger Vinger/Kongsvinger i Solør. Er det en inndeling RA står for eller er den offisiell? I såfall: hvor stammer den fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Leif. Men i Wikipedia kan jo hvem som helst skrive hva som helst. Jeg savner fortsatt en god forklaring.

 

Så før jeg skrev dette bare den første lenken du viste til. Skal jeg nå forstå det slik at det er i kirkelig sammenheng at Kongsvinger ligger i Solør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinger og Eidskog tilhører fra riktig gammelt av Solør, mens Nord- og Sør-Odal sognet til Romerike.

 

Etterhvert - men akkurat når vet jeg ikke - regnes Solør f.o.m. gamle Brandval kommune (nå en del av Kongsvinger) og nordover t.o.m. Våler kommune.

 

Begrepsbruken har sikkert uviklet seg over tid, men det offisielle skiftet skjedde vel i 1852 når Solør og Odalen fogderi ble delt i Solør fogderi og Vinger og Odalen fogderi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinger og Eidskog tilhører fra riktig gammelt av Solør, mens Nord- og Sør-Odal sognet til Romerike.

 

Etterhvert - men akkurat når vet jeg ikke - regnes Solør f.o.m. gamle Brandval kommune (nå en del av Kongsvinger) og nordover t.o.m. Våler kommune.

 

Begrepsbruken har sikkert uviklet seg over tid, men det offisielle skiftet skjedde vel i 1852 når Solør og Odalen fogderi ble delt i Solør fogderi og Vinger og Odalen fogderi.

 

Det du skriver, Frank, samsvarer med mine begreper. Det innebærer da ikke at Vinger/Kongsvinger ligger i Solør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver, Frank, samsvarer med mine begreper. Det innebærer da ikke at Vinger/Kongsvinger ligger i Solør.

 

Det kommer jo an på hvilken tidsepoke man snakker om. Hvor skriver RA at Kongsvinger ligger i Solør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det kommer jo an på hvilken tidsepoke man snakker om. Hvor skriver RA at Kongsvinger ligger i Solør?

 

Det gjelder den geografiske inndelingen på Digitalarkivet - altså per i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder den geografiske inndelingen på Digitalarkivet - altså per i dag.

 

Jeg forsøker å finne ut hvilken geografisk inndeling du viser til, men så langt uten suksess. Digitalarkivet inneholder mange ulike tjenester med geografisk inndeling. Kan du gi nærmere henvisning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å finne ut hvilken geografisk inndeling du viser til, men så langt uten suksess. Digitalarkivet inneholder mange ulike tjenester med geografisk inndeling. Kan du gi nærmere henvisning?

 

Nå bør jeg visst skamme meg skikkelig ! Det gjelder Slektsforum til DIS. Så da er vel RA uskyldig. Beklager, beklager !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bør jeg visst skamme meg skikkelig ! Det gjelder Slektsforum til DIS. Så da er vel RA uskyldig. Beklager, beklager !

 

Alt i orden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.