Gå til innhold
Arkivverket

Overhalla


Svein Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Den 27/1-1830 fikk en Casper (Casber) Gansmoe en sønn på Simsø i Leirfjord med Maria Larsdatter. Denne Casper (Casber) kommer antagelig fra Gansmo i Overhalla. Noen som har bygdebok eller kan si meg noe om denne personen. Veldig takknemlig for svar.

Svein Edvardsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Først hjertelig takk for at dere svarte. I konfirmasjonen til hans sønn så brukte han navnet Christiansen. Kan dette være noe forbindelse med Gansmo-søsken i Andøy?

Svein Edvardsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han bruker Christiansen som navn ved konfirmasjonen gjør egentlig han jeg tenker på umulig.

Casper Olaus Williamsen f 1803 i Overhalla får en sønn Anders Mathias 1830 i Hemnes med en Karen

Thomasdtr fra Simsø, Leirfjord. Han fikk dessuten en sønn Peder Christian i 1829 i Alstahaug med Elen

Larsdtr fra Meifjord. Han gifter seg senere med Gjertrud Catharina Eriksdtr fra Dverberg,

Hans far var fra Gansmo.

 

Kanskje det er sønnen Anders Mathias du snakker om her? Han er født 27. januar 1830.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han bruker Christiansen som navn ved konfirmasjonen gjør egentlig han jeg tenker på umulig.

Casper Olaus Williamsen f 1803 i Overhalla får en sønn Anders Mathias 1830 i Hemnes med en Karen

Thomasdtr fra Simsø, Leirfjord. Han fikk dessuten en sønn Peder Christian i 1829 i Alstahaug med Elen

Larsdtr fra Meifjord. Han gifter seg senere med Gjertrud Catharina Eriksdtr fra Dverberg,

Hans far var fra Gansmo.

 

Kanskje det er sønnen Anders Mathias du snakker om her? Han er født 27. januar 1830.

 

Hei Anne

 

Ja det er Anders Mathias jeg snakker om. Mener du at han brukte etternavnet Williamsen? og hva heter hans foreldre, kommer de fra Overhalla

Svein Edvardsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ikke ut som om moren til Anders Mathias heter Maren Larsdtr:

Hans dåp her:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16576&idx_id=16576&uid=ny&idx_side=-89

 

Jeg har at hun skal hete Karen Tomasdtr.

 

Da Anders blir døpt bruker Casper kun Gansmo.

Da sønnen Peder Christian blir døpt bruker Casper Gansmoe. I begge tilfellene brukes også Leland.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16576&idx_id=16576&uid=ny&idx_side=-83.

 

Jeg mener ikke noe om hva han brukte selv, men det kan vel se ut som on han kun brukte Gansmo/e.

 

Hans far var William Johnsen Gansmo og moren var Gjertrud Margrethe Hallesdtr Tetlie. Det ser ut som om noen av barna brukte Gansmo og andre Tetlie. Faren var lensmann i Sund i Fosnes. Begge foreldrene var fra Overhalla, og alle barna deres var født i Overhalla. Bortsett fra Helmer som bodde i Kolvereid, Casper som flyttet nordpå og Lovise som ble gift til Tranås i Fosnes bodde alle de andre i Overhalla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Da skulle problemet være løst. Moren til Anders Mathias var Karen Thomasdatter. Jeg takker alle sammen som hjalpt til med å løse floken.

Svein Edvardsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.