Gå til innhold
Arkivverket

Hesteskoen - hvordan skal den henge på.


Alvin Andreassen
 Del

Recommended Posts

 

Et lite stykke fra meg og på hver sin side har jeg to hyggelige naboer. De kommer fra forskjellige kanter av landet, og fra områder med bevarte gamle tradisjoner. Jeg har en gammel hestesko som jeg har tenkt å henge ved døra mi. Mine to naboer har en hestesko på veggen sin, men jeg har oppdaget at disse hesteskoene henger hver sin vei. Jeg har spurt meg litt forsiktig for. Begge mener at de har rett for slik hang skoen på gamle hus på deres hjemplasser, og slik hadde den hengt i generasjoner. Og hva sier folketradisjonen/ -troen om det å ha en hestesko på veggen eller over døra? Kanskje kan skoen henge begge veier? For det gode naboskap er det kanskje best at jeg lar min hestesko bli liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketro

 

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk

 

220px-Horseshoe_lucky_on_door.jpg

 

magnify-clip.pngFolketroen forteller at en hestesko over døren bringer lykke, men bare dersom den henger riktig vei.

Folketro er tro på skikkelser, fenomener eller handlemåter som har sitt opphav i folkelige tradisjoner. Det mer ladete begrepet overtro brukes gjerne, i negativ forstand, om trosoppfatninger som strider mot den rådende religion eller mot ens egen tro, selv om disse oppfatningene er en del av den etablerte folkereligiøsitet.

Folketro er også nært knyttet til etnomedisin og folkeminner, det vil si folkelige kunnskapstradisjoner som er overført muntlig. Folketro bør studeres som en del av et slikt større sakskompleks. Det er dessuten noen elementer som setter folketroen i en særstilling.

Som oftest er kun bruddstykker av den folkelige tradisjonen bevart, slik at få eller ingen kjenner den egentlige bakgrunnen for oppfatningen. Mens folkeminnet tar sterkere farge av etnisk tilknytning og nasjonale særegenheter, sprer folketroen seg, som esoterisk kunnskap, ofte forvansket, men likevel mer direkte over kulturgrensene. Disse to tingene henger sammen; esoterisk kunnskap, som også spres via avskrifttradisjoner, og manglende kulturhistorisk kontekst, noe som gjør at folketro ofte kan flettes rett inn i en annen kultur enn den opprinnelige.

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCoQFjAA&url=http%3A%2F%2Fno.wikipedia.org%2Fwiki%2FFolketro&ei=ILHIUb3OBMfE4gSrqoHgBQ&usg=AFQjCNF3cSDcwby3JnoNzs6qFoQRyaocvQ&sig2=6PpJX1XFVi5y-lOrUtpkAQ&bvm=bv.48293060,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestandig hørt at hestesko skal bety lykke. En gang hørte jeg at hesteskoen skal henge med åpningen opp så lykken ikke skal renne ut. Men, av en eller annen grunn så virker det unaturlig på meg. Mulig at jeg som barn har sett at de hang med åpningen ned over dører på yttersiden av hytter eller uthus. Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk også sett de henge på ytterveggen, antagelig på en tilfeldig spiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, som Berit Knudsen, hørt at hesteskoen skal henge med åpningen opp - så ikke lykken skal "renne ut". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hesteskoen er som rogneber-varselet, det er heilgardering etter det eg har hørt:

- Hesteskoen skal ha åpningen opp, så ikkje lykka renner ut. Eller: Hesteskoen skal ha åpningen ned, ellers ser han ut som ein U = ulykke.

- Mye rogneber betyr mye snø til vinteren. Eller: Mye rogneber betyr lite snø, for rogna vil ikkje bere børa to gonger.

 

Det er fritt valg: alltid bra for optimisten, og alltid elendig for pessimisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo henge opp to. Den nederste med åpningen opp, og den øverste med åpningen ned. Om det da er slik at lykken renner ut, så renner den i så fall ned i neste hestesko :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo henge opp to. Den nederste med åpningen opp, og den øverste med åpningen ned. Om det da er slik at lykken renner ut, så renner den i så fall ned i neste hestesko :rolleyes:

Smart!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den danske fysikeren Niels Bohr sa når noen en gang bemerket at han vel ikke trodde på slik overtro siden han hadde en hestesko på veggen bak skrivebordet. "Nei, selvsagt tror jeg ikke på slikt tull, men jeg har hørt at det bringer lykke, enten man tror på det eller ei."

 

Men jeg vet ikke hvilken vei han hadde hengt den. Jeg har også alltid hørt med åpningen opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode og opplysende innlegg. Av det som har kommet frem kan hesteskoen ifølge tradisjonen faktisk henge begge veier. Dette varierer tydeligvis noe fra landsdel til landsdel og fra sted til sted, og hva man ønsker! Jeg har to hesteskor fra gamle slitere. Nå henger jeg dem opp over hverandre. Øverst skoen etter Trum, og fra den renner lykken ned i skoen etter Frøya. Så lykken blir bevart! De to naboene mine blir fornøyde, og det gode naboskapet er berget. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med buen ned - slik at ikke lykken og roen renner ut (:

 

Det motsatte betyr ulykke, fikk jeg alltid høre (Vestfold).

 

Skoen(e) festes aller helst med original hesteskosøm (hestesko-spiker).

 

Herlig symbolikk, da... å feste den øverste med buen opp, og den nederste motsatt vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.