Gå til innhold
Arkivverket

Trenger noen gode råd for å finne ukjent oldefar fra Rød, Skoger, Vestfold.


Kari Nesse
 Del

Recommended Posts

Har noen tips til hvordan jeg kan gå frem for å evt. å finne min oldefar? Min oldemor var Olava Mathea Eriksen f- 2. mai 1869 i Hagen , Skoger. I 1891 tellingen bor hun på gården Rød,husliste 33 sammen med foreldrene, en søster og tre brødre. Sønnen hennes Jørgen kristoffer Kristiansen, f- 25 apr 1890 bor også på gården, og det står at han blir forsørget av morfaren. I dåpspapirene til Jørgen har min oldemor Olave ført opp ungkar og sjømann Christian Nielsen f- 1868 som far. Han har bosted på Jensvoldstranden. Jeg har funnet en sjømann med dette navn som bor på Jensvoldstranden sammen med moren i 1891 tellingen, men jeg er usikker på om dette er faren. Det ble fortalt at min oldemor Olava fikk mange penger fra barnefaren eller hans slekt. Min oldemor giftet seg i 1893 og bygget stort hus på Lierstranden. Hennes ektemann hadde ikke penger, og det ble sagt at pengene kom fra Jørgen min bestefar sin far eller slekt. Min oldemor fortalte til men bestefar at faren Christian omkom i et forlis,før Jørgen ble født. Dette har jeg ennå ikke klart å verifisere. Spørsmålet mitt er om min oldemor oppgav feil barnefar i dåpspapirene. Det ble også fortalt at min oldemor hadde fortalt en datter om hvem som var far til Jørgen, men dette måtte hemmeligholdes. På gården Rød, husliste 32, bor det en ungkar og storbonde i 1891 folketellingen, Jørgen Kopperud f- 3 nov 1863. Han gifter seg i 1893. Dersom han evt var faren til min bestefar hvordan ville en pengeoverføring foregå i de dager. Er det mulig at dette kan være dokumentert noe sted? En plass kom pengene fra, og jeg er usikker på om de kunne komme fra sjømannen Christian. Moren hans var enke og ble delvis forsørget av fattigkassen. Ble det utbetalt forsikringspoliser på den tiden etter forlis? Jeg har mange spørsmål og få svar.

mvh

Kari Nesse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet har du vel lagt inn flere ganger før. Og du har da fått noen svar.

Du behøver ikke å starte et nytt tema hver gang du ønsker å stille et spørsmål.

 

Hvem som er barnefader er det vel normalt bare et menneske i hele verden som vet, og det er barnemoren. Siden din oldemor tydeligvis tok med seg den hemmeligheten i graven, så er det ingen som kan svare deg på det. Man kan gjette, men det tror jeg ikke du blir fornøyd med.

 

Om en bondesønn skulle betale seg fri for farskap, ble nok det gjort i stillhet. Og en pengesum eller eiendom beviser jo ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg trodde at siden det var så lenge siden jeg hadde hatt fremme tema så måtte jeg begynne på nytt. Takk for opplysningen. Det er riktig som du skriver at jeg har fått mye hjelp og mange svar, og det ser ut som at jeg må nøye meg med en gjetning. Jeg skal til Kongsberg i løpet av uken og da skal jeg ihvertfall kikke på sjømannsrullene.

mvh

Kari Nesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit Knudsen. " Hvem som er barnefader er det vel normalt bare et menneske i hele verden som vet, og det er barnemoren" (*ingen kommentar*kremt* :rolleyes: )

 

Det er ALDRI noen tvil om "morskapen" (med mindre en kvinne gikk svanger samt fødte i skjul, og deretter usett plasserte den nyfødte ett eller annet sted). "Farskapen", derimot... i så måte kan man tvile på ALT (som ikke er dokumentert via DNA o.a.) og alle opplysninger, innførsler, skifter og så videre.

 

Videre skriver du at "Man kan gjette, men det tror jeg ikke du blir fornøyd med". Og jeg må bare spørre: Hva i all verden er nå det for et "svar?"

 

Så vidt jeg forstår trådstarter Kari Nesse, stiller hun blant annet spørsmål omkring hvordan (større) pengeoverføringer (forsikringsmessige og andre) foregikk den gang da, tilbake i tid. Og underforstått: Om slike transaksjoner kan finnes dokumentert.

 

Ellers kan både pengesummer, overføringer, eiendommer og annet... om ikke bevise (om ikke noe skriftlig er vedlagt), så i hvert fall fortelle (for ikke å snakke om avkrefte) en hel del. Dette kan (hver for seg og sammen) gi verdifulle opplysninger... er min erfaring.

 

Og de som virkelig har greie på slikt, trenger ikke gjette. Men forhåpentligvis gi konkrete svar her (satt i riktig historisk perspektiv). Som Nesse nok vil bli svært glad for... hun etterspør vennlig gode råd her (:

 

Det er ikke bare-bare å legge inn lenker og sånt, heller. La oss vise tålmodighet og toleranse her, og heller være behjelpelige.

 

Kari Nesse: Jeg håper inderlig at noen som har peiling og innsikt vedrørende spørsmål du stiller i det fine innlegget ditt, har utfyllende svar å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg trodde at siden det var så lenge siden jeg hadde hatt fremme tema så måtte jeg begynne på nytt.

 

Når det gjelder det å begynne på nytt eller ikke, så kan jeg legge til at fordelen med å legge inn nye spørsmål i tidligere tema (vel å merke om samme sak), er at man da også henter fram igjen alle de opplysningene som har kommet fram tidligere, og det er en stor fordel for alle som vil hjelpe til videre.

 

Jeg tenker for øvrig som Berit at det kanskje er umulig å finne ut hvem som var barnefaren i dette tilfellet. Det er selvsagt også riktig at penger eller eiendom ikke beviser noe, men et godt indisium vil det uansett være. Så kanskje er det ikke helt umulig å finne et svar? Eller noe som likner på et svar? Lykke til videre, Kari!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torunn Tangen. Hvilken tå tråkka jeg på nå?

 

Jeg svarte Kari Nesse på et spørsmål, og jeg tror hun fint klarer å svare for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit Knudsen: Du tråkket nok ikke på noen tå, gitt... (håpet du veldig på det? ;) )

 

Jeg burde kanskje ha stilt deg det samme spørsmål (vedr. hvilken tå jeg tråkket på). Men mener jeg har redegjort nokså klart i innlegg nummer 4.

 

Mye av innholdet i ditt innlegg #2 viser at du mener at Nesse ikke klarer å svare fint for seg selv.

 

Men det greier hun. Jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, Løkke: Seriøst. Og heller ikke jeg fant innlegg #2 spesielt seriøst.

 

Eksempelvis nedlatenhet og småfrekkhet har ingenting her å gjøre, etter min (og heldigvis de fleste andres) mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er også en lenke til FT 1900 på den ene farskandidaten, bonden Jørgen Kopperud, i tilfelle det skulle være noen spor å finne her:

 

http://digitalarkive...1&merk=331#ovre

 

 

Du har kanskje disse lenkene fra før (i dette og forrige innlegg), men de kan være gode å ha for dem som ønsker å hjelpe deg videre.

 

Jeg holder en knapp på bonden som barnefar! Jeg synes det er flere ting som kan tyde på at det er ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært bortreist noen dager, og ser det har kommet flere svar på emne jeg startet. Takk for informasjon og nye tips. Jeg har vært en tur på statsarkivet i Kongsberg og fått nye opplysninger i saken. Sjømannen Christian Nielsen døde sannsynligvis i et havari med båten Drammenseren i 1893/94 og ikke som min oldemor Thea hadde fortalt til sønnen, nemlig at han var død før Jørgen( f-1890) ble født. Christian var flere ganger i Drammen i perioden mellom 1890 og 1893. Ut fra det jeg vet var det ingen kontakt mellom Christian og Thea i denne tiden. Jeg spurte på arkivet i Kongsberg om det var vanlig med utbetaling av forsikring til sjømenn i den perioden det er snakk om, og jeg fikk til svar at så lenge det ikke var klare bevis for at skipet var gått ned og ingen døde, ble det ikke utbetalt noen forsikring. Det eneste kunne være dersom den enkelte sjømann hadde en privat polise. Noe de mente var lite sannsynlig. Nå som jeg vet navn på båten vil jeg gå videre på det og undersøke om det evt ble utbetalt noen forsikring. Dersom svaret er nei, vil jeg forsøke å lete litt mer rundt personen Jørgen Kopperud. For det som er sikkert er at min oldemor fikk en god del penger som hun brukte til å bygge hus på Lierstranden. Kanskje jeg ikke finner noen flere opplysninger, men det er artig å se om det er mulig å løse mysteriet "min oldefar".

mvh

Kari Nesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje dette skipet .

 

DRAMMENSEREN ex hollandsk JASON1856Rotterdam, Holland

Nasjonalitet: Norsk Type: Fullrigger Materiale: Tre Byggeår: 1856 Verft: Rotterdamer Welveren (J. Lohmann) Byggested: Rotterdam, Holland Tonnasje: 829 brt, 757 netto Mål: 163,6 - 33,6 - 20,0 DNV Hjemsted: Drammen 1876-93 Eiere: E. B. Aabye 1876-55 O. Eliassen 1885-90 Hans Kiær & Co. 1890-93 (Larsen & Kiær) Skipsførere: M. A. Lorentzen 1879 O. Syvertsen 1885-88 Karl Hansen 1888-93 (+) Farter: Trelastfart på Canadas østkyst Endelig skjebne: Liverpool - Drammen. Savnes 1893 (15 omkommet) Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store huset på Lierstranden... Byggestil? Ca. byggeår? Kan det ha blitt arkitekttegnet? Ble det bygget/reist av et selskap/firma, så er det kanskje håp om å finne noen opplysninger (vedrørende kostnadene), om regnskap og bokholderi er bevart?

 

Bare noen strøtanker i en (for meg) sen lørdagskveld, dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari.

Jeg kikket litt på svarene du fikk sist du la inn etterlysning ang. din oldemor. I svar ang. tyding av skjøte får du

svar fra Espen Tjernshaugen, han henviser til Protokollnummer: 21, Sted: Lier, Røyken og Hurum sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAKO. Der står, det så vidt jeg skjønner, at Martin Johansen har fått et bank lån pålydende kr.1800.-. Kanskje du burde studere dette litt nøyere. Jeg synes det er rart at hun evnt. ville få penger så mangeår etter , da dette er i 1905.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel vanlig at når en eiendom ble solgt så ble det ført inn i tinglysningsprotokollen. Alt du da skulle trenge er gård- og bruksnr. Det hadde også sikkert hjulpet med et gårdsnavn.

 

Du skriver at hun giftet seg i 1893, og så bygde et hus ?

I 1900 bor hun og mannen Martin i drengestua, så da kan de vel neppe ha bygd noe enda. http://digitalarkive...&merk=1407#ovre

 

Her er de i 1910 http://digitalarkive...f01036475001029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om foreldrene til Jørgen Hansen het Hans Augustinusen og Jacobine R. Christensdt. (1865 Kopperud på sundlands grund, Strømsgodset)

 

Hans Augustinusen Kopperud døde 4/2 1875 Strømsg. 42 3/4 år på Rødskogen.

13/6 1877 Strømsg. ble enke Jakobine Regine Chritensdt. gift med Tollef Tollefsen Hvammen.

24/12 1882 Strømmen ble Jakobine Regine Wammen begravet, f. Kristensdt. i 36.

 

Dermed kan det ikke være Jørgens nærmeste familie som kan ha betalt noen penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari.

Jeg kikket litt på svarene du fikk sist du la inn etterlysning ang. din oldemor. I svar ang. tyding av skjøte får du

svar fra Espen Tjernshaugen, han henviser til Protokollnummer: 21, Sted: Lier, Røyken og Hurum sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAKO. Der står, det så vidt jeg skjønner, at Martin Johansen har fått et bank lån pålydende kr.1800.-. Kanskje du burde studere dette litt nøyere. Jeg synes det er rart at hun evnt. ville få penger så mangeår etter , da dette er i 1905.

Mvh.Mette

 

Jeg skjønner hva du mener. Det er for lang tid fra min bestefar ble født til huset ble bygget. Har du noen aning om hva det kostet å bygge et hus den gang.kr. 1800,- er kanskje i minste laget? Kanskje det ikke er riktig at min oldemor fikk penger eller har hun hatt pengene liggende i mange år(usikkert), eller ble det utbetalt en forsikringspolise fra havariet i 1905. Jeg må se videre på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om foreldrene til Jørgen Hansen het Hans Augustinusen og Jacobine R. Christensdt. (1865 Kopperud på sundlands grund, Strømsgodset)

 

Hans Augustinusen Kopperud døde 4/2 1875 Strømsg. 42 3/4 år på Rødskogen.

13/6 1877 Strømsg. ble enke Jakobine Regine Chritensdt. gift med Tollef Tollefsen Hvammen.

24/12 1882 Strømmen ble Jakobine Regine Wammen begravet, f. Kristensdt. i 36.

 

Dermed kan det ikke være Jørgens nærmeste familie som kan ha betalt noen penger.

 

Det er riktig som du skriver at Jørgen Kopperud sin familie kan ikke ha betalt ut et beløp, men han selv kan være en mulig betaler. Han overtok Rød i 1884 og lot det bebygge. I 1917 solgte han deler av eiendommen til Strømsgodset kommune. Dette har jeg hentet fra Skogerboken.

Jørgen Kopperud er en usikker hypotese som far til min bestefar, men jeg løfter på mange steiner for å se om jeg klarer å finne noen svar.Jeg arbeider videre med mulige forsikringsutbetaling etter Christian Nielsen som sannsynligvis omkom i 1893/94.

Ellers lurer jeg på om du klarte å åpnet salg/kjøpsdokumentet du har lagt ved. Jeg klarer ikke å åpne det. Det står at det er unntatt fra offentligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hjelp av m2.pris for bolig har jeg funnet at den var ca kr. 150,- pr m2 i 1905. Statistikken viser også at det kun var en marginal økning i boligprisen fra 1905 til 1955. I 1955 ved min oldemor sitt dødsfall ble boligen verdsatt til ca kr.11.400,- Det vil si at det er et ganske stort gap mellom lånet Martin Johannesen tok i 1905 da han kjøpte eiendommen(kr 1800,-) og det denne eiendommen ville kostet å oppføre i 1905. Med et lavt estimat ville det ihvertfall koste ca kr. 10.000,- Hvor kommer avviket mellom kr. 1800,- og 10000,- fra. Det er dette som er noe av mitt mysterium. Jeg ser og av kjøpspapirene at selve tomten har kostet kr. 602, 70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det som står her i lenka så ser det ikke ut som om kr. 70 pr.mnd. (kr. 840 pr.år) var noen dårlig lønn. http://www.storsjoen.no/historie.htm

 

Nå begir jeg meg ut i noe jeg ikke har noe greie på. Matrikkel er ikke det et sted hvor verdien på eiendom står, eller er det bare de uforståelige " 5 øre". Det skal finnes en matrikkel pr. 1/7 1905 trykket av finans- og tolddep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.