Gå til innhold
Arkivverket

Match med amerikaner på autosomal DNA-test - hvordan finne felles opphav?


Monica Brandsøy Lystad
 Del

Recommended Posts

En nær slektning har tatt en autosomal test på Family Tree DNA, der fikk han treff på tremenning-nivå med en amerikansk dame fra Minnesota. Nå kan sikkert tremenning-nivå også bety firmenning eller kanskje enda lenger ute, men jeg tenker at dette likevel er veldig nært slektskap uten at vi har funnet noen som helst felles link hittil.

 

Amerikaneren har en oldefar som emigrerte fra Vik i Sogn. Slektningen min sin farsside er fra Naustdal i Sunnfjord, men det er ingen kjent link mellom disse familiene. Flere av disse slektningene fra Naustdal endte opp i USA, men vi har god oversikt over etterkommere her med unntak av en vi ikke vet så mye om.

 

Dette er en vanskelig nøtt, er det noen som har innspill? Vi skal teste en person til på samme siden av slekta for å bekrefte at slektskapet ligger hos de fra Sogn og Fjordane, men ellers vet vi ikke hva vi skal gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du er inne på, kan slektskapet ligge adskillig lenger tilbake enn FTDNA foreslår. Jeg har også forslag på 3. cousins. som i virkeligheten er tre eller enda flere generasjoner lenger tilbake, og i enkelte tilfeller har det ikke vært mulig å finne ut av det. Løsningen med å teste en person til, høres fin ut, men man kan ikke være sikker på at man matcher de samme. Jeg var nylig i kontakt med en amerikansk dame som matcher både min far og meg. Hennes søster hadde også tatt FF-testen, men hadde bare under halvparten av det DNA som hennes søster hadde felles med min far, meg matchet hun overhodet ikke. Til gjengjeld har det vært interessant å se at hun og søsteren matcher min far på flere av de samme kromosomene, selv om det også er forskjeller. (Beklager mangel på avsnitt - jeg bruker fortsatt en nettleser som ikke takler det her lenger, etter en oppgradering for en tid siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! På treffet står det shared cM-62,67 og longest block-28,72. Dette sier meg ikke så mye foreløpig, men det indikerer et slektskap på 2nd-4th cousin ifølge FTDNA.

 

Vi må nok vente et par mnd før neste test er klar, og selv da vet vi ikke nødvendigvis så mye mer slik du sier. Det blir spennende å se om vi noen gang klarer å finne rette linken her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En match jeg hadde med en person viste totalt cM 69,88 og lengste blokk på 38,64 og var av FTDNA antatt å være 2.-4. cousin, med konkret forslag 3. cousin. I virkeligheten var vi 6. cousins. I et annet tilfelle var det samme intervall og forslag, viste totalt cM 47,37 og lengste blokk 17,79. Vi var i virkeligheten "distant cousins" (vi var vel 10-menninger, mener jeg å huske).

 

Men i et tredje tilfelle hadde FTDNA foreslått et intervall på 4th cousin-Remote cousin, uten noe konkret forslag utover dette. Totalt cM var 40,95 og lengste blokk 11,79. Her viste det seg at vi var 5th cousins, så det stemte godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja, da må vi nok lete flere generasjoner bak også! Er det andre tester vi kunne tatt som hadde hjulpet oss med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja, da må vi nok lete flere generasjoner bak også! Er det andre tester vi kunne tatt som hadde hjulpet oss med dette?

 

Nei, dersom man ikke har rene manns- eller kvinnelinjer til felles med en person, er det nok bare FF-testen som kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.