Gå til innhold
Arkivverket

Gunnar Larsen Hågå/Ekre - hans barn?


Tore Thorsson
 Del

Recommended Posts

Finnes det noe nytt om barn til Gunnar Larsen (f. c.1540 - d. c.1600) som var født på Hågå på Dovre og døde på Ekre? Jeg har en Jørond via E. Hougen, men hvor troverdig er dette lenger? Og hvem var hun gift med? Jeg har søkt litt i gamle fora uten å finne noe relevant. PS; er det noen som også har bilder av det kjente bumerket Hågå-slekten brukte (armbrøsten)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten kommer over et skjold som T. Vigerust etter sigende skal ha laget med utgangspunkt i bumerket fra Hågå http://www.vigerust.net/?page_id=41 . Det er også skrevet "Litt om ætta til... Lars Hågå" i Årbok for Gudbrandsdalen 1962 s. 85 og Hågåslekta i 1930 på s. 57. Jeg har ikke de to bøkene foran meg nå, men det kan jo være at et bumerke er med her. Ellers er det "Bumark frå Lesja og Dovre" fra 1978 på s. 155 muligens også informasjon. Er det noen som sitter på info om dette eller denne Jørond?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har han en kontaktadresse. Den eneste jeg finner er 92 år og har adresse på et pleiehjem.

 

Men det er kanskje ham du sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Genealogen 2 - 2009 skriver Tore Vigerust i artikkelen "Mitt våpenskjold, en armbrøst" en del om Hågå, da han selv stammer fra Lars Gunnarsson Hågå.

 

I boks 9 mappe 77 i Hougens privatarkiv på Maihaugen finnes: Ættetavler, m.a. Harildstad, Glømmen ætta, Killi - Hågå, Lunde, Fåvang, Mytting, Nordrum, Romsås, Fretheim, Rørvik, Tromsnes, Nerlien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove. Jeg har en del av Hougens privatarkiv pga din flotte innsats med dette arbeidet, men her er det mange hundre sider med håndskrift og ingen innholdsfortegnelse. Har du muligens en link direkte til hvor dette er beskrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har sittet noen timer på Opplandsarkivet med Hougens arkiv, og det er mildt sagt rotete. Eneste løsningen er å ta en tur til arkivet og sette av mye tid. Her er hva som finnes i arkivet på Lillehammer: http://wangensteen.net/Bibliotek/EngebretHougenArkivet.pdf. Og her er Hougens tegninger av bumerker i Gudbrandsdalen http://wangensteen.net/Bibliotek/Buemerker.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, da er det mulig at jeg får ta med en tur dit når jeg skal oppover. Finnes det noe på nett om denne Jørond og hennes status som datter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.