Gå til innhold
Arkivverket

Glad-nyhet for folk med aner fra Vang i Hedmark. Fjerde bind av Vangsboka lanseres i morgen 28/6-2013


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Jeg har i dag fått følgende pressemelding:

 

Fredag kan Vang historielag med stolthet tilby sine sambygdinger og alle andre interessserte ei rykende fersk bygdebok. Ole Jacob Tomter er forfatter av dette fjerde bindet. De tre første bøkene er skrevet av Odd Stensrud, som la ned et enormt og solid grunnlagsarbeid som også dette bindet er bygd på. Denne gangen tar Vangsboka for seg bosetningshistoria for områder i Øvre Vang og forteller om menneskene som bor og har bodd omkring Slemsrud, Greften, Greftenmoen og Kartomten. Her kan en lese om mennesker og hendelser, om de som reiste til Amerika, om fattige og rike, om husmenn, arbeidere og bønder, om fanger og flyktninger og om hvordan livet artet seg for den som ville livberge seg av det jord og skog kunne gi.

 

Det spesielle ved Vangsboka er at hele befolkningen er omtalt. Det har vært slik helt fra den første boka kom i 1983. Alle er med i Vangsboka, var slagordet den gangen. Slik er det fortsatt, når dette fjerde bindet utgis. Nå fortelles også historia om de som bor og har bodd i boligområdene på Slemsrud, Greftenenga, Greftenmoen og de nye byggefeltene i Øverenga og i Øverhamninga. Det legges vekt på at vi alle er en del av historia, både vi som lever i dag og de som levde i tidligere tider.

 

Hamar kommune finansierte utgivelsen av bind fire av Vangsboka fram til høsten 2012. Etter det har alt vært dugnadsarbeid, og det ligger et stort frivillig arbeid bak denne utgivelsen. Ett 20 talls medlemmer i Vang historielag har deltatt med innsamling av stoff, kontakt med familiene i området og ikke minst arbeid med avskrift og korrekturlesing av kirkebøker. Nå foreligger derfor alle kirkebøkene for Vang digitalisert fram til 1917. I mai 2013 vedtok Hamar formannskap at det videre arbeidet med bygdeboka overdras til Vang historielag. De overtar også inntektene av salget av alle bøkene. Med disse inntektene må de selv finansiere utgivelse av de gjenstående bindene av boka. Ingen lett oppgave, men frivilligheten står i høgsetet i Vang historielag. De brenner for at vangshistoria skal bevares og for at den skal gjøres tilgjengelig for oss alle gjennom Vangsboka.

 

Fredag og lørdag vil Vang historielags ivrige medlemmer være å finne ved Spar Vang (Wikbutikken), Spar Sannerud, Bunnpris Åker, Prix Åker og Wiki Brein for å selge den nye boka si.

Vi vet at Vangssokningene har ventet spent på denne dagen, for om lag 300 har allerede forhåndsbestilt boka. Nå starter salget av ei lenge etterlengtet bok.

Det videre salget vil vi kunngjøre fortløpende ut over sommeren.

 

Ved bestilling: ta kontakt med Ole Jacob Tomter: jacobtom@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!

 

Jeg må også si at det er et bra nettsted (Digitalarkivet med forum og det hele) som du driver her, Wangensteen. Har forstått det slik at du er både pådriver, initiativtaker og innehaver.

 

Jeg fatter ikke hvordan du rekker alt - men med blant annet interesse, entusiasme, overskudd og engasjement så er det utrolig hva et menneske kan klare. All honnør, godt jobba (:

 

- og lykke til videre, også med salget av bygdeboka (som høres omfattende og bra ut), interessen er nok allerede svært stor! (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!

 

Jeg må også si at det er et bra nettsted (Digitalarkivet med forum og det hele) som du driver her, Wangensteen. Har forstått det slik at du er både pådriver, initiativtaker og innehaver.

 

Jeg fatter ikke hvordan du rekker alt - men med blant annet interesse, entusiasme, overskudd og engasjement så er det utrolig hva et menneske kan klare. All honnør, godt jobba (:

 

- og lykke til videre, også med salget av bygdeboka (som høres omfattende og bra ut), interessen er nok allerede svært stor! (:

 

Jeg liker ikke spydigheter. Og det er jeg nok ikke alene om her inne. Så la tastaturet få fri Tangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva mener du nå med det, Lars O. Wangensteen...??

 

Jeg får stadig henvisninger til deg og navnet ditt, hører og leser om arbeidet du legger (og har lagt ned) her på siden din (og ellers), om kapasiteten; det hele/du omtales hyppig blant både nybegynnere innen slektsgransking og av folk som er svært "tunge", erfarne og kyndige... og er dessuten aldeles utvetydig. Også jeg omtaler deg i slike ordelag. Selv om jeg ikke kjenner deg. Men på bakgrunn av at andre gjør det. Hvilket du jo selv MÅ være klar over (eller?).

 

Jeg er blant dem som mener seriøst at æres den som æres bør, gir deg vel fortjent ros og kred og godord... og du velger altså å kalle det "spydig" og ber meg la tastaturet mitt hvile?! Og det var...?

 

Takk skal du ha! (Ja, akkurat den var i aller høyeste grad spydig!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.