Gå til innhold
Arkivverket

Glad-nyhet for folk med aner fra Vang i Hedmark. Fjerde bind av Vangsboka lanseres i dag 28/6-2013


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Fjerde bind av Vangsboka er ferdig

 

I dag kan Vang historielag med stolthet tilby sine sambygdinger og alle andre interessserte ei rykende fersk bygdebok. Ole Jacob Tomter er forfatter av dette fjerde bindet. De tre første bøkene er skrevet av Odd Stensrud, som la ned et enormt og solid grunnlagsarbeid som også dette bindet er bygd på. Denne gangen tar Vangsboka for seg bosetningshistoria for områder i Øvre Vang og forteller om menneskene som bor og har bodd omkring Slemsrud, Greften, Greftenmoen og Kartomten. Her kan en lese om mennesker og hendelser, om de som reiste til Amerika, om fattige og rike, om husmenn, arbeidere og bønder, om fanger og flyktninger og om hvordan livet artet seg for den som ville livberge seg av det jord og skog kunne gi.

 

Det spesielle ved Vangsboka er at hele befolkningen er omtalt. Det har vært slik helt fra den første boka kom i 1983. Alle er med i Vangsboka, var slagordet den gangen. Slik er det fortsatt, når dette fjerde bindet utgis. Nå fortelles også historia om de som bor og har bodd i boligområdene på Slemsrud, Greftenenga, Greftenmoen og de nye byggefeltene i Øverenga og i Øverhamninga. Det legges vekt på at vi alle er en del av historia, både vi som lever i dag og de som levde i tidligere tider.

 

Hamar kommune finansierte utgivelsen av bind fire av Vangsboka fram til høsten 2012. Etter det har alt vært dugnadsarbeid, og det ligger et stort frivillig arbeid bak denne utgivelsen. Ett 20 talls medlemmer i Vang historielag har deltatt med innsamling av stoff, kontakt med familiene i området og ikke minst arbeid med avskrift og korrekturlesing av kirkebøker. Nå foreligger derfor alle kirkebøkene for Vang digitalisert fram til 1917. I mai 2013 vedtok Hamar formannskap at det videre arbeidet med bygdeboka overdras til Vang historielag. De overtar også inntektene av salget av alle bøkene. Med disse inntektene må de selv finansiere utgivelse av de gjenstående bindene av boka. Ingen lett oppgave, men frivilligheten står i høgsetet i Vang historielag. De brenner for at vangshistoria skal bevares og for at den skal gjøres tilgjengelig for oss alle gjennom Vangsboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dette var veldig spennende. Jeg bor i Nittedal, kan man bestille boka hos Vang historielag?

 

Ser at boka bla. omhandler Slemsrud og Kartomten. Min tipp oldefar Ole Larsen kjøpte Sandberg under Kartomten 30 april 1885. Dette er opphavet til mitt etternavn, da hans sønn Olaus Sandberg tok Sandberg navnet og beholdt dette når han reiste til Christiania i 1898.

 

Senere kjøpte Ole Larsen Norddal under Slemsrud 19 desember 1903. Han solgte de igjen 3 des 1904.

 

Ole Larsen var møller og kalte seg Vendkvern da sønnen Olaus ble født på den gården.

 

Vet du om noen av disse er omtalt i boken?

 

Mvh.

Jørn Sandberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kalte seg ikke Vendkværn men han bodde på Vendkværn da 4 av hans 6 barn ble født. Forøvrig gift to ganger. Om han står i den nye Vangsboka aner jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det var nok vanlig det , spesiellt etter 1900 at de tok med seg et gardsnavn i tillegg til patronymikonnet ved flytting....men han het ikke de da barna ble født, det var bare det jeg påpekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det var nok vanlig det , spesiellt etter 1900 at de tok med seg et gardsnavn i tillegg til patronymikonnet ved flytting....men han het ikke de da barna ble født, det var bare det jeg påpekte.

 

Da er vi enige. 😄 Kjenner du godt til denne slekten?

 

Mvh.

Jørn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dette var veldig spennende. Jeg bor i Nittedal, kan man bestille boka hos Vang historielag?

 

Ser at boka bla. omhandler Slemsrud og Kartomten. Min tipp oldefar Ole Larsen kjøpte Sandberg under Kartomten 30 april 1885. Dette er opphavet til mitt etternavn, da hans sønn Olaus Sandberg tok Sandberg navnet og beholdt dette når han reiste til Christiania i 1898.

 

Senere kjøpte Ole Larsen Norddal under Slemsrud 19 desember 1903. Han solgte de igjen 3 des 1904.

 

Ole Larsen var møller og kalte seg Vendkvern da sønnen Olaus ble født på den gården.

 

Vet du om noen av disse er omtalt i boken?

 

Mvh.

Jørn Sandberg.

 

Hei

 

Jeg har ikke fått boken i hende selv ennå, så jeg kan ikke svare deg. Men jeg har sendt spørsmålet til forfatteren, og han kommer sikkert til å respondere ganske fort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din Olaus f.21.04 dpt. 26.05.1878 Vendkværn hadde søsken: Olaus, Elias og Karen.

Hei

 

Vet ikke helt om dette er rette tråden for dette, men siden det nå er begynt her fortsetter jeg her.

 

Jeg har ikke kildene her jeg er nå, men har følgende på Ole Larsen:

 

Født 7/3-1832 på Hagelund

 

Han giftet seg med Agnethe Jacobsdtr. Kjenner ikke dato.

 

De fikk 1 barn: Syverine Olsdtr. F 17/4-1855 Hangenholen

Agnete Jacobsdtr dør 20/11-1855 på Høstbjør eie.

 

27/10-1862 gifter Ole seg med Kari Olsdtr. De bor nå på Hagelund.

 

8/5-1863 får de Elise Olsdtr. De bor nå i Kvartal 69 på Gjøvik. Ole jobbet nå på brænderiet.

18/2-1865 får de Laura Olsdtr. Også Gjøvik.

 

12/9-1867 Olaus Olsen på Vennkvern. Han dør 24/9-1868 på Hangenholen.

5/9-1869 Oline Olsdtr. På store Gaalaas eie.

4/11-1871 Sidsel Olsdtr. Strammerud eie

19/5-1874 Elias Olsen Vennkvern

21/4-1878 Olaus Olsen.

De tre siste har jeg notert tok navnet Sandberg

 

Kari Olsdtr dør 30/6-1903 på Norddal

Ole Larsen dør 21/2-1907 på Lille Melby av verk i lungene

 

Jeg har ikke datteren Maren som du nevner. Har du noe data på henne?

 

Takk for hjelpen

 

Mvh.

Jørn Sandberg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Da har jeg fått bekreftet at Ole Larsen og hans familie er omtalt i boka. Boka kan bestilles gjennom historielagets kasserer Erik Olstad, tlf. 97181370. Eirik er også etterkommer av Ole Larsen. Eirik har ikke internett-tilgang i dag, tirsdag, men adressen er eiriolstbnett.no.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Da har jeg fått bekreftet at Ole Larsen og hans familie er omtalt i boka. Boka kan bestilles gjennom historielagets kasserer Erik Olstad, tlf. 97181370. Eirik er også etterkommer av Ole Larsen. Eirik har ikke internett-tilgang i dag, tirsdag, men adressen er eiriolstbnett.no.

 

Tusen takk skal da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Da har jeg fått bekreftet at Ole Larsen og hans familie er omtalt i boka. Boka kan bestilles gjennom historielagets kasserer Erik Olstad, tlf. 97181370. Eirik er også etterkommer av Ole Larsen. Eirik har ikke internett-tilgang i dag, tirsdag, men adressen er eiriolstbnett.no.

 

Tusen takk skal du ha. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei

 

Vet ikke helt om dette er rette tråden for dette, men siden det nå er begynt her fortsetter jeg her.

 

Jeg har ikke kildene her jeg er nå, men har følgende på Ole Larsen:

 

Født 7/3-1832 på Hagelund

 

Han giftet seg med Agnethe Jacobsdtr. Kjenner ikke dato.

 

De fikk 1 barn: Syverine Olsdtr. F 17/4-1855 Hangenholen

Agnete Jacobsdtr dør 20/11-1855 på Høstbjør eie.

 

27/10-1862 gifter Ole seg med Kari Olsdtr. De bor nå på Hagelund.

 

8/5-1863 får de Elise Olsdtr. De bor nå i Kvartal 69 på Gjøvik. Ole jobbet nå på brænderiet.

18/2-1865 får de Laura Olsdtr. Også Gjøvik.

 

12/9-1867 Olaus Olsen på Vennkvern. Han dør 24/9-1868 på Hangenholen.

5/9-1869 Oline Olsdtr. På store Gaalaas eie.

4/11-1871 Sidsel Olsdtr. Strammerud eie

19/5-1874 Elias Olsen Vennkvern

21/4-1878 Olaus Olsen.

De tre siste har jeg notert tok navnet Sandberg

 

Kari Olsdtr dør 30/6-1903 på Norddal

Ole Larsen dør 21/2-1907 på Lille Melby av verk i lungene

 

Jeg har ikke datteren Maren som du nevner. Har du noe data på henne?

 

Takk for hjelpen

 

Mvh.

Jørn Sandberg

 

Agnete Jakobsdr, "Norway, Marriages, 1660-1926"

Name: Ole Larsen Birth Date: 1832 Birthplace: Age: 22 Spouse's Name: Agnete Jakobsdr Spouse's Birth Date: 1829 Spouse's Birthplace: Spouse's Age: 25 Event Date: 27 Nov 1854 Event Place: Hedmark, Norway Father's Name: Lars Olsen Mother's Name: Spouse's Father's Name: Jakob Olsen Spouse's Mother's Name: Race: Marital Status: Previous Wife's Name: Spouse's Race: Spouse's Marital Status: Spouse's Previous Husband's Name: Indexing Project (Batch) Number: M42448-5 System Origin: Norway-EASy GS Film number: 307210 Reference ID: bk 3 p 271

https://familysearch...M9.1.1/N7RX-1W9

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang, Ministerialbok nr. 10 (1841-1855), Ekteviede 1854, side 342.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8840&idx_id=8840&uid=ny&idx_side=-357

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070118360070.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedmark Slektshistorielag har en del slekt bakover på de tre som spørgeren omtaler. Du er velkommen på våre arbeidsmøter. Mange av forfedrene er ikke fra Vang, men andre bygder på Hedemarken!

 

Laget har egen hjemmeside og der finner du også kontaktadresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.