Gå til innhold
Arkivverket

Torbjørn Olsen fra Bergen?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg vet ikke hvor de døde. Men om det var i Hordaland vil jeg benytte forumet for spørsmål til Statsarkivet i Bergen. Dersom du har dødsdato og sted på en eller begge så spør du om hjelp til å få sjekket dødsmelding/skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er dette dersom Torbjørn døde før foreldrene? Ole Johannessen og Anna Torbjørnsdatter bodde i hvertfall i Bergen i 1801 og det antas at de også døde i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jo ikke Torbjørn ha dødd før 1836, da han kom i fengsel. Det er vel lite trolig at han døde før foreldrene. Og om han var død, så skulle barna arve i hans sted. Ette hva jeg kan se av 1801 tellingen var Ole født omlag 1753 og Anne omlag 1751.

 

Her er vel Ole Johannessen i 1815. Jeg ser ikke Anne der.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=berg1815&gardpostnr=5531&merk=5531#ovre

 

 

Her er de i 1801. På samme adresse som du ser, 10-56.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=f18011301&gardpostnr=825&personpostnr=5765&merk=5765#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Torbjørn og Anne Malene sitt ekteskap kom det flere barn, bl.a. Olai Amund Torbjørnsen f. 1817 gift i 1841. Det kan være at det finnes noe info der som kan antyde hve som er besteforeldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lite trolig at besteforeldre skulle være nevnt i den forbindelse. Der finner du navnet på brudgommens far i kirkeboka. Din største mulighet til å få bekreftet om Torbjørn Olsen var sønn av Ole Johannessen og Anne Torbjørnsdtr. må være om der er enten en dødsmelding eller et skifte etter dem. Og da må du finne ut når og hvor de døde. Ole bor på adressen 10 - 56 både i 1801 0g 1815. Anne ser jeg bare i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er noe usikker på om Torbjørn Olsen var Ole Johannessen sin sønn? Denne Torbjørn ble trolig født i 1792, men i følge dødsfallet til hans kone den 28. mars 1824, så var hun 49 år og i en annen protokoll står det at hun var 52 år. Hvis sønnen Johannes ble født i 1823, kunne hun ikke være 52 år? i 1824? Var denne Torbjørn Olsen sønn av Ole Johannessen, var det en veldig stor aldersforskjell, mellom han og konen? Var hun 52 år da hun døde i 1824, da ble hun født i 1772 altså 20 år eldre enn Torbjørn, sønn av Ole Johannessen?

I noen sammenhenger nevnes Ane Malene som Aasmundsdatter Østrim. Østrim, kan være på Karmøy, Tysvær eller i Etne. Hvorfor paret gifter seg i Avaldsnes kirke må vel ha sammenheng med hvor hun kom fra. Avaldsnes ligger på Karmøy i Rogaland, men jeg kan ikke finne denne Ane Malene Aasmundsdatter Østrim født der? Hvis hun virkelig ble født i første halvdel av 1770-årene antar jeg også at hennes mann Torbjørn Olsen, må ha blitt født omtrent på samme tid. Selv om det står at han var fra Bergen da de giftet seg 21.11.1816, så kan han ha bodd i Bergen en tid? Hvis den alderen som står i kirkeboken ved Anne Malene sin død stemmer da var hun 44 år ved inngåelsen av ekteskapet og han 24 år. For meg virker det urimelig, dette også i forhold til at paret får en sønn i 1823? Hva som var "kulturen" på den tid vet jeg lite om i forhold til alder mellom ektepar? Vel, i og med at det står ett sted at hun kan ha vert 49 år da hun døde i mars 1824, da kan hun ha fått et barn i 1823.

 

Kanskje vi da må lete etter en annen Torbjørn Olsen? Men hvis han var omtrent på samme alder som Ane Malene Aasmundsdatter, ville han være 23 år eldre enne Anne Randine Andreasdatter? Vel, kanskje det ikke er urimelig i forhold til aldersforskjell mellom ektepar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nærliggende å tro at den Ane Malene fra Østrim som giftet seg med Torbjørn Olsen i Avaldsnes kirke må ha vært fra Østrem på Torvastad på Karmøy. Dette hørte sannsynligvis til Avaldsnes sogn på Karmøy, da ekteskapet ble inngått? Men jeg finner henne ikke der i 1801, men kanskje det ikke er så underlig, hvis hun ble født i 1774?

 

Ane Malene bruker etternavnet Aasmundatter ved barnas dåp. Dersom hun var rogalenning ville jeg anta at faren het Osmund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger for ordens skyld inn igjen vielsen mellom Torbjørn Olsen af Bergen og Anne Malene Olsdtr. Østrim i Avaldsnes 21.11.1816, se midt på venstre side.

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes i Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 3 (1801-1817), Ekteviede 1817, side 157.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-157

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70320630406.jpg

 

 

Her er en Anne Malene Olsdtr. 8 år i 1801 på gården Hovringsøe i Aveldsbes.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f18011147&gardpostnr=44&personpostnr=1337&merk=1337#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da tyder jo det på at det likevel kan være sønn av Ole Johannessen som var gift med Anna Malena, men det kanumulig være henne som døde 28. mars 1824, for hun var jo, 49 år. Eller var det en feilskriving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Terje.

 

Jeg vil ta alderen ved dødsfallet med en klype salt. De fikk jo barn i 1824, og selv om det ikke er umulig at hun var 50 år da, så finner jeg det ikke veldig sannsynlig. Kanskje kan du trekke fra en 4-6 år.

Jeg har sendt en e-post til historielaget på Karmøy i håp om at de kan hjelpe med å identifisere Anne Malene Olsdtr./Aamundsdtr.

Den Anne Malene jeg viste til i mitt forrige innleg og som var født i 1792 på Hovringsøe, ble gift i 1819 i Avaldstad med en Nils Jacobsen, så henne kan du se bort fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det paret som giftet seg i Avaldsnes kirke 21.11.1816 er ikke spor etter Bergen før Anne Malene dør i 1841. Så denne Anna Malena dør i 1841 i Bergen. Derfor er det mulig at det ikke er denne Torbjørn som ble far til Marthe/Anne Malene (min tippoldemor). Den Torbjørn jeg leter etter er ikke så enkel å finne, men jeg har en liten anelse av at hans identitet snart blir avslørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker om hvilket kirkesogn denne Anne Malene bor i i Bergen da hun dør i 1841?

 

Det finnes imidlertid et annet par med tilnærmet like navn, nemlig daglønner Torbjørn Olsen og Anne Malene Aasmundsdatter som får følgende barn i perioden

 

Olaj Amund f. 16.03.1817

Johannes 15.03.1823-24.01.1823

 

Navnelikheten er så pass slående at det er all grunn til å tro at dette er de samme personene. I såfall har Anne Malene brukt mannens etternavn ved giftarmålet og ved gravleggelen. Anne Malene het altså trolig Anne Malene Aamundsdatter Østrim?

 

Jeg er også usikker på dette med den som dør i 1826 og den som dør i 1841. Dette er noe jeg har fått oppgitt og er usikker på om dette har noe med hverandre å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at samme person opererer med forskjellige etternavn. Annes far kan ha vært en Ole Aamundsen eller Aamund Olsen. Hun kan ha hatt en stefar og benyttet hans navn. Det er derfor ikke usannsynlig at det paret som fikk en sønn Olai Aamund(sen) i 1817 i Bergen er det samme paret som fikk en sønn Johannes i 1823, At mor skrives som Aamundsdtr, kan ha flere årsaker som jeg nettopp nevnte. Hva sier f.eks dødsmeldingen etter Anne Malene i 1841?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette med 1841 jeg er noe jeg er usikker på. Jeg har bare fått oppgitt dette årstallet. Det er også litt merkelig at det ikke blir født noen barn mellom 1817 og 1823. Ved dåpen kan det tenkes at det er noen av slektningene som er faddre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en god ide å sjekke faddere ved barnedåp. Det var svært vanlig å benytte familie som faddere, om de holdt til i nærheten. Har du fått sjekket dødsmeldingen fra 1826?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke finne noen Anne Malene som dør i 1841. Dette er trolig en feilsitat. Jeg finner der imot at Anne Randine Andreasdatter dør den 23. oktober 1841 og at hun er Torbjørn Olsen Lude sin hustru (hans andre hustru). Jeg har ikke klart å finne dette giftarmålet. Antar at det må ha skjedd utenbys? Jeg antar også at det er den samme Torbjørn Olsen sin første kone som dør i 1826 ved navn Anne Malene Aasmundsdatter (fra Østrem- Karmøy?) Jeg er noe i tvil om alderen er korrekt skrevet?

 

Det ser ikke ut til å være noe problem å fastsette identiteten til Torbjørn sine koner, men hans identitet kan det være problem å finne, altså en meget vanskelig nøtt å knekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi har vert i kontakt med Statsarkivet i Bergen om dette, men det er ingen info om hverken hvorfor han var livstisdsslave eller hvor han satt inne?

Det er en annen ting jeg lurer på det er at da Anne Randine Andreasdatter døde, da stod det at hun var Torbjørn Olsen Ludes kone. Het han Lude eller Lunde? J

Hvis han var sønn av Ole Johannessen Lande, da kunne "Lude" være en feiøskriving? Men så var det en slekt i Bergen som bar nettopp navnet Lude. Det finnes til og med den dag i dag noen buder i Bergen som heter Ludebodene?

 

Så spørs det om det finnes noen med en slik navnekombinasjon som er så lik at dette var mulig, i så fall er det et pussig sammentreff. Derfor antar jeg at det kan være mulig at det var Ole Johannessen Lunde sin sønn? Det andre som jeg også lurer på er hvorfor Torbjørn hadde omsorg for datteren Marthe/Anne Malene (min tippoldemor). Jeg lurer også på hvorfor hun selv aldri brukte navnet Marthe. Dette står bare nevnt da hun ble døpt og da hun ble vaksinert. I forbindelse med da hun giftet seg med Lars Andersen blir hun kalt Anne Malene, og da hun dør heter hun bare Malene. Hun veksler mellom Anne Malene og Malene da hun bærer sine barn til dåpen. I folketellingen for 1865 tror jeg hun bare bruker navnet Malene.

 

Jeg lurer også på om navnet hennes ble feilskrevet i kirkeboken og at faren ville at hun skulle oppattkalles etter konen som døde året i forveien. Dette er nok en naturlig konklusjon og jeg tror også at navnevalget har noe med den kulturen en hadde den gangen?

 

Selv om jeg spekulerer i både navnevalg og kulturer som en hadde, kommer jeg ikke noe nærmere hvem Torbjørn egentlig var? Kanskje sønn av Ole Johannessen, fra Lande

 

 

Kanskje finnes det bygdebøker for Karmøy, kanskje finnes det en løsning der?

 

Helt frem til slutten på 1900 tallet var det noen i Bergen som brukte etternavnet Lude.

 

Det er noen som bruker navnet Lude som har sitt opphav fra Tyskland, men det var jo ikke uvanlig for befolkningen i Hansabyen, Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fint å få den lenken, men jeg fant ikke Østem eller Østrim her? Merkelig?

Jeg forundrer meg også på hvorfor Torbjørn bruker etternavnet Olsen Lude, da konen Anne Randine Andreasdatter dør i 1841? Var hans virkelige ettermavn Lude, eller Lande? Hvis det var Lude, burde han fantes ett eller annet sted. Det er identiteten til Torbjørn som er interessant i første omgang, de andre dvs hans koner er mer eller mindre identifisert.

 

Hvem var så Torbjørn Olsen Lude og når ble han født, hvem var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.