Gå til innhold
Arkivverket

..."nøgen i Aalegræs"... en psykiatrisk behandling anno 1895?


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

En pasient som i 1895 var innlagt på et av landets sinnssykehus, omtales slik:

 

"Acut Mania, Cellepatient, nøgen på Aalegræs, antagelig helbredelig". Er dette en behandling, eller kun beskrivelse av tybe liggeunderlag?

 

Året etter må pasienten "stadig påpasses, iført Seildugsbekledning på grund av Ødelæggelsestrang, haaber bedring", men det bærer feil av sted, jeg har ikke behov for å nevne de senere beskrivelser her.

 

Men hva er dette med Aalegræs, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålegræs

(utdrag fra lenken)

 

Anvendelse:

Ålegræs, der skyller op på stranden i store mængder, har været anvendt til at tække tage med, hvilket man stadig kan se på Læsø. Det tørre ålegræs har også været brugt til isolering, som dække på kuler til fx roer og rodfrugter samt som fyld i madrasser. Ålegræs bruges endvidere til jordforbedring i fx køkkenhaver.

 

Planten blev under anden verdenskrig forsøgt anvendt som erstatning for tobak i ”cigarer” af mærket Zostera. Man kan forstå på folk, der har prøvet det, at det var slemt. Meget slemt!

http://www.google.no....48572450,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da var det altså hennes liggeunderlag, formoder jeg. Snodig opplysning i en årsrapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Trolig fungerte det som strø, m.a.o. pasienten brukte ikke toalettet...

Muligens ansett som en nødvendig opplysning om vedkommendes tilstand.

 

Mvh, Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde kanskje jeg ha tenkt meg, for det kan passe med opplysninger om pasienten som jeg lot være å nevne i innlegg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.