Gå til innhold
Arkivverket

Hva er dette?


Bengt E Vesthagen Oslo
 Del

Recommended Posts

Dette er vel ikke riktig sted å legge inn dette, men jeg tar sjansen da det er så mange kunskapsrike mennesker her.

 

Hva er dette og hva ble det brukt til? Lokket som ligger ved siden av skal plasseres mellom de to runde jernene over den trommelen som er festet på akselen.

 

Mvh Bengt

post-145-0-82093800-1372622816_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke riktig sted å legge inn dette, men jeg tar sjansen da det er så mange kunskapsrike mennesker her.

 

Hva er dette og hva ble det brukt til? Lokket som ligger ved siden av skal plasseres mellom de to runde jernene over den trommelen som er festet på akselen.

 

Mvh Bengt

 

Jo det er riktig sted å legge inn slikt, for det er veldig morsomt å sjå raritetene :)

 

Ei kraftig utveksling i hvertfall, så det må være fart på denne trommelen når en drar sveiva her.

 

Tenker på en frørenser eller noe annet frørelatert av noe slag, men er veeeldig på gyngende grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskeleg å sjå detaljar på bileta...

 

Er den nedre, ytre halvsylinderen tett - slik at det kan ha vore væske der?

Sylinderen som roterer: - er han tett, evt. perforert? glatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen tanker. Kan det være at dingsten skal stå på høykant med sveiva opp. Den lille tanken ser da ut til å være lukket i bund og festet med en akse i midten under. Øverst er tanken åpen og der er det et hjul over åpningen med et "stag/akse" som ikke står i senter. Det får meg til å tenke på en mixmaster. Lokket er kanskje der for at det ikke skal sprute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

God tanke Berit, men jeg tror ikke noen hadde klart i sveive i horisontalplanet så veldig lenge, for jeg vil gjette at det er et tungt svinghjul under dekselet nærmest sveiva, men jeg tror også at lokket er for å hindre sprut av et eller annet. Det ser jo ut som en eller annen type separator, hvor det som skal separeres befinner seg i beholderen, men da er spørsmålet: Kan trommelen fjernes på en enkel måte? Hva er den pølseformede delen til venstre for trommelen. Og hva slags gjenstand har sittet på de to knottene som stikker opp fra stengene? Er det mulig å få flere detaljbilder? Dette må vi jo klare!

 

Mvh, Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det litt vanskelig å danne seg et bilde av størrelsen da det ikke er noe håndfast å sammenligne med.

 

Og disse to stengene har avstandshylser, hvorfor?

 

Men er kanskje for å holde lokket på plass, denne trommelen kommer nok opp i høg hastighet med denne utvekslingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar - du var tidligere inne på separator. Jeg vet ikke hvordan den er bygd opp i detalj, men kan det ikke være DEL av en separator? For et par måneder siden så jeg et progran på fjernsynet. Der var det et innslag (fra ei sæter?) der de separerte mjølk. Sveiva og det store tannhjulet var nærmest identisk med det vi ser på bildet her. Men så var det selvfølgelig en del mer, tank for mjølka osv. slik at selve "motoren" var skjult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar - du var tidligere inne på separator. Jeg vet ikke hvordan den er bygd opp i detalj, men kan det ikke være DEL av en separator? For et par måneder siden så jeg et progran på fjernsynet. Der var det et innslag (fra ei sæter?) der de separerte mjølk. Sveiva og det store tannhjulet var nærmest identisk med det vi ser på bildet her. Men så var det selvfølgelig en del mer, tank for mjølka osv. slik at selve "motoren" var skjult.

 

Ja nevnte vel separator da det utvekslingsmessig likner litt på konstruksjonen til en separator, men videre tror jeg nok ikke

det er flytende væsker ( hvertfall ikke melk) denne har vært brukt til?

 

Dette pølselignende røret til venstre for den innvendige trommelen ser ut som det er preget av at det har vært varmt, (og kanskje også

trommelen), så har det vært brukt til brenning (røking) av ett eller annet, f. eks. i forbindelse med sprit-produksjon (akevitt)? :mellow:

 

Evt. ei slags esse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en forstørrelse med litt flere detaljer. Ikke særlig bra, men man ser at beholderen muligens har et lokk - eller er tett - i enden nærmest sveiva, og det er også synlig andre detaljer i den enden.

Jeg ser også på det nederste originalfotoet at akslingen er blankere på den delen som er nærmest trommelen, kan det være en slags pressefunksjon her, eller åpnes trommelen ved å trekke den mot høyre?

 

 

Mvh, Olaf

post-2575-0-82324100-1375036255_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på en frørenser eller noe annet frørelatert av noe slag, men er veeeldig på gyngende grunn?

 

Neppe separator. Med slik utveksling er min beste gjetning at det er for å lage en repeterbar, uniform utgave av halvmyk substans. Ost, smør ... i like stykker. Min gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har jeg vist bildet til to pensjonerte elektro-ingeniører. Det kom forslag om at det kan være en innretning ala en "van der graaf generator". http://en.wikipedia.org/wiki/Van_de_Graaff_generator

 

En av dem mener at hans bestefar som hadde gikt brukte en liknende innretning for å motta elektriske impulser. Trommelen inneholdt viklinger som skapte et magnetfelt når man dreide på sveiven. Så holdt bestefar i to ledninger som var koblet til trommelen. Hvem vet? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.