Gå til innhold
Arkivverket

Hans Wedde


Hege Dåpan
 Del

Recommended Posts

Hans Wedde ble født 19.2.1909 på Holtekjær på Tjøme. Moren Hedvig oppfører Hans Wedde f.1889 fra Kristiansund som barnets far. Sønnen får altså direkte farens navn. Den eneste Hans Wedde jeg finner bor i Kristiansund hos sin far i 1900 og i 1910. Har lett i utflyttede og innflyttede men det mangler en del kirkebøker fra den tiden. Noen som har forslag om hvordan jeg skal fortsette eller kan hjelpe meg videre? Mvh Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn lenke til dåp og telling,sånn for ordens skyld.

 

Faren skrives som Hans Wedde,elektriker.Fra Kristiansund,født 1889.

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Tjøme, Klokkerbok nr. 1 (1901-1910), Fødte og døpte 1909, side 41.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-44

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60915010359.jpg

 

 

Lenke til tellingen 1910.

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Kristiansund
  • Kommunenummer: 1503
  • Gatenavn: Øvregate
  • Gatenr: 618
  • Bydel: Kristansund
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 5

Iver Olaus Wedde hf e Kjøpmand Tobaksforretn. 14.08.1858 Borgund

 

Johan Gotfred Wedde s ug Handelsgartner 02.06.1887 Aalesund

 

Hans Julius Wedde s ug Handelsbetj i tobaksfor. 12.04.1889 Aalesund

 

Inga Ovedie Wedde d ug Husbestyrerinde 12.08.1892 Aalesund

 

http://www.rhd.uit.n...bnr=0010&lnr=03

 

Oppfordrer deg samtidig til å bruke ditt fulle navn her på forumet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men disse opplysningene har jeg allerede. Det jeg lurer på er om jeg kan finne noe om når og hvordan/hvor han flyttet til ev.Tjøme/Nøtterøy og tilbake til Kristiansund. Hvor sikker kan man være at han er faren til barnet født i 1909? Jeg prøver også å finne ut om han har giftet seg senere, men det er jo ikke så lett å vite hvor han kan ha giftet seg :unsure: Hege Dåpan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har tydeligvis ikke flyttet til Tjøme på det tidspunktet ihvertfall - i og med at Kr.sund er oppført som bosted.

Har kanskje vært der i forbindelse med jobb e.l.

I utgangspunktet er det vanskelig å fastslå om Hans Wedde fra 1910 i K.sund er den riktige barnefaren. Ikke så vanlig navn, men man må jo ha en dokumentasjon for å være sikker. Det kan bli vanskelig - det var først etter de Castbergske barnelover av 1915 at barnefaren ble bidragspliktig. Før den tid kunne det nok være litt tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan selvfølgelig være noe jobb. Men det er som du sier; det er et veldig uvanlig navn, finner bare han ved det navnet, kan ikke være så lett å "dikte" opp det. Dessuten finner jeg bare èn med det navnet, så det er nok riktig, hadde bare vært morsomt å finne "forbindelsen" her. Takk. Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går kanskje an å sjekke om det ble noen bidragssak av dette. Der vil det vel i så fall komme frem flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

I ft 1910 for Tjøme finner jeg en Hans Vedde født 19.02.1908 ( har selv erfart at der er en del i ft 1910 , angående fødselsdato og år ).

 

Han står som uegte barn og ds= dattersønn.

 

Bor på stedet Solheim hos mormor ? Matilde Larsen og moren Hedvig

 

http://digitalarkive...f01036503000848

 

For å finne faren kan det være en ide å søke blandt faddere til sine niese/nevøer.

 

Wedde er jo ett uvanlig navn , prøv om du finner noen på f.eks facebook.

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli vanskelig - det var først etter de Castbergske barnelover av 1915 at barnefaren ble bidragspliktig. Før den tid kunne det nok være litt tilfeldig.

 

Det var bidragsplikt allerede forholdsvis tidlig på 1800-tallet, en annen sak er at det sikkert av og til kunne være vanskelig i praksis å drive det inn. Det vil da stort sett være når det ble vanskeligheter at det er blitt en sak av det, etter min erfaring ved gjennomgang av noen amtmannsprotokoller i Buskerud. De Castbergske barnelover ga derimot barnet rett til å bære farens etternavn, og til å arve ham, noe barn født utenfor ekteskap tidligere ikke hadde rett til, hvis faren ikke hadde lyst barnet i kull og kjønn før han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wedde er et uvanlig navn og det skal vel mye til å "finne" opp det navnet. Det er ikke så mye mer å lete i for Hans Wedde sr. dør allerede i 1911 i Kristiansund. Vet ikke helt hvordan man "bevismessig" kan løse denne saken, men mest sannsynlig er han faren, det er det moren alltid har hevdet og de har beholdt Wedde-navnet i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.