Gå til innhold
Arkivverket

Waldemar Jørgensen, Eids prestegard, aner og etterslekt


Jan Sæthre
 Del

Recommended Posts

Waldemar Jørgensen skal vere fødd i Botn i Eid, 13.01.1762 ( kilde: døypte Sogn og Fjordane 1669-1895, og FT Eid 1801). Det er opplyst FT 1801 at han då budde på Eids Prestegard saman med kone Brite og sonen Samuel. Waldemar døyr i Selje i den 08.10.1809, så han må ha flytte dit ein gong etter 1801. Eg leitar etter aner til Waldemar ( og Brite,f. 1766), og eventuelt om dei hadde fleire born enn Samuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må sjekkes!

 

 

Samuel Waldemarsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 28 March 1795 , EID, SOGN OG FJORDANE, NORWAY residence: Eid, Sogn og Fjordane, Norway

  • parents:Waldemar Jorgensen

 

Poul Waldemarsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 20 July 1800 , EID, SOGN OG FJORDANE, NORWAY residence: Eid, Sogn og Fjordane, Norway

  • parents:Waldemar Jorgensen

 

Anne Waldemarsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 3 October 1802 , EID, SOGN OG FJORDANE, NORWAY residence: Eid, Sogn og Fjordane, Norway

  • parents:Waldemar Jorgensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skifte på Lille Kjøde i 1809 er nemnd enken Brithe Rasmusdatter og Samuel 15 aar, Anna 8 aar og Jørie 2 aar, Giøri er døpt i Eid 17/2-1808 på Prestegaarden(Mel). Brithe Paulsd.?? Lille Kjøde(ved død oppgitt som Paulsdtr også i skiftet i 1841) gift igjen med Rasmus Paulsen Store Kjøde, Brithe dør 71 år 1838 iflg BB, sønnen Samuel skøyte på garden i 1821. Anna er iflg BB gift til Teige 11/8-1839 Augustinus Andersen. Sønnen Povel dør 11 d i 1800 på Prestegaarden begr. 29/7-1800. Giøri W er det trolig som er død på St. Jørgen Hospital 22/1-1866 av Spedalskhed, ser at Samuel W. også dør på samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar ( Ser at eg har fått eit svar frå Rune tidlegare på ei anna problemformulering). Stussar litt på dette med Giøri. I den digitale registreringa står der Waldemar (Guttormsen). I den scanna kyrkjeboka (som er vanskelege å lese) ser det ut som der står ein G. mens han skal heite W Jørgensen. Kan det vere ein annan Waldemar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette skiftet er nevnt Waldemar sine foreldre og søsken. Jeg antar at du har bugdeboka for Eid? Hvis ikke kan jeg sende deg skanna sider.

Skifte i Botten 1 mai 1776 etter anmodning fra ektefolket Jørgen Olsen og hustruen Anne Olsdatter.

 

… deres sammen aflede 5 børn og arvinger nafnl:

 

1. Peder Jørgensen 24 aar gl:

 

2. Anders Jørgensen 16 ½ aar gl:

 

3. Karie Jørgensdatter 21 aar gl: og

 

4. Synneve Jørgensdatter 16 ½ aar gl:

 

5. Waldemar Jørgensen 14 ½ aar gl:

 

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord sorenskriveri, Skifteprotokoll A 16a , 1774-1777, oppb: Statsarkivet i Bergen.

 

Merknader: Fol. 1-431. Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24234/403/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081201620405.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar ( Ser at eg har fått eit svar frå Rune tidlegare på ei anna problemformulering). Stussar litt på dette med Giøri. I den digitale registreringa står der Waldemar (Guttormsen). I den scanna kyrkjeboka (som er vanskelege å lese) ser det ut som der står ein G. mens han skal heite W Jørgensen. Kan det vere ein annan Waldemar?

Jeg vil tro at Waldemar Guttormsen er på Myklebust, mens "din" Waldemar Jørgensen er på Høynes da han blir gift med Brite Poulsdatter Skipenes. Her er lenke til både trolovelse og ekteskap: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Eid, Ministerialbok nr. A 3 (1770-1805), Kronologisk liste 1794, side 102.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-103

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70503630161.jpg , eller:http://digitalarkive...&merk=1659#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Gøri blir døpt i 1808 er faren nemnd som Waldemar Præstegaarden(Mel), første fadder er Wal Guttormsen Møchlebust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Gøri blir døpt i 1808 er faren nemnd som Waldemar Præstegaarden(Mel), første fadder er Wal Guttormsen Møchlebust

Gitt at Waldemar på Prestegården (Mel) er den samme som Waldemar Jørgensen Høynes (Botn er av og til kalt Høynesbotnen), er vel dette hans og Brites barn - vi må vel anta at Anne f. i 1797 er død før folketellingen i 1800, og siden en ny Anne er født i 1802:

Samuel

28.03.1795

Høines

Waldemar Jørgensen

 

302

Anne

02.03.1797

Prestegarden

Waldemar

 

535

Poul

20.07.1800

Høynes

Waldemar Jørgensen

 

694

Anne

03.10.1802

Prestegard

Waldemar Jørgensen

 

1062

Giøri

17.02.1808

Prestegarden

Waldemar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg at han hadde de barna du nevner, Anne 1797 er død i 1797, i 1798 får de en dødfødt sønn, Poul er død i 1800, så tre flyttet til LIlle Kjøde og de er da nemnd i skiftet i 1809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint, Rune.

Siden Jan også spør om Brithes aner, kan det være greit å ta med dette skiftet etter Pouls Olsen Skibenes 9 Nov 1784. Alle barn med unntak av den yngste datteren var med Anne Hansdatter (fra Myrold i følge bygdeboka).

 

..Nærværende den Sal: Mands hustrue Dorthe Nielsdr. med laugverge Sr. Hendrich Tonning og den sal Mands 7 børn fo, 4 Sønner og 3 Døtre nafnl:

 

1. Ældste Søn Hans Poulsen 15 ½ Aar gl:

 

2. Anden Søn Ole Poulsen 13 Aar gl:

 

3. 3die Søn Anders Poulsen 10 ½ aar gl: og

 

4. Yngste Peder Poulsen 7 aar gl:

 

5. Ældste Datter Gurie Poulsdatter 20 aar gl.

 

6. anden Datter Brithe Poulsd: 17 aar gl. og

 

7. yngste Datter Anne Paulsdr - ¾ Aar gl;

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24236/640/

 

Skiftet etter Anne Hansdatter er datert 14 . oktober 1780, og her er nevnt ektefellen Poul Olsen og deres 6 felles barn:

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24235/417/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og takk. Dette er bra. Ser at eg har litt arbeid å gjere med å bruke det scanna materialet meir. Det er vel ikkje noko av dette som er skrive inn digitalt (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og takk. Dette er bra. Ser at eg har litt arbeid å gjere med å bruke det scanna materialet meir. Det er vel ikkje noko av dette som er skrive inn digitalt (?)

Jan, Meg bekjent er det ikke gjort avskrift av skiftene i Nordfjord. Hvis du finner skifter som du ønsker å kjenne innholdet av, er det et eget forum her i DA hvor du kan legge inn forespørsel, men du må gjerne ta konatakt direkte, så skal jeg prøve å hjelpe. :rolleyes: Jeg har noen avskrifter liggende, og fyller på etter behov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.