Gå til innhold
Arkivverket

Etterlyser tips om familien Ruud, Trøgstad


marit reigstad
 Del

Recommended Posts

Min svigerfar var født utenfor ekteskap i 1923,- brukte min farmors nye manns etternavn på skolen etc - men vi finner ingen slike nedtegnelser i kirkebøker. Ideer om hvor vi kan se om han ble adoptert av farmors nye mann?

Vii forstår heller ikke hvorfor vi ikke finner vielseattest på farmor og hans nye mann noen steder, verken i kirkebøkene hvor de bosatte seg (Sørum mellom 1923 og 1936) eller Trøgstad (hvor det står i kirkebøkene at "mor bor her og far bor på Sørum"). Ei heller evt skilsmisse...

.De fikk to barn sammen, 1927 og 1929...vi finner barnet som er født i 1927 i Sørum (kirkebok), men ikke barnet som er født i 1929 - de dukker opp i Trøgstad (kirkebok) i 1936.....Er det andre steder å leite, noe som ikke medfører å leite i samtlige kirkebøker i Norge? Noen som har tips? Alle barna brukte samme etternavn til 1936 (evt skilsmisse), da tar alle mors pikenavn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

 

Du skriver at han var din SVIGERFAR,og at han brukte din FARMOR'S nye mann's etternavn:

 

Min svigerfar var født utenfor ekteskap i 1923,- brukte min farmors nye manns etternavn på skolen etc - men vi finner ingen slike nedtegnelser i kirkebøker. Ideer om hvor vi kan se om han ble adoptert av farmors nye mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt fortrolig med digitalforumet enda, men ja min svigerfar er født ue i 1923, står oppført i kirkebok i Nordstrand, så følger det på to søsken født hhv 1927 (Sørum kirke) og 1929 (ikke oppført i kirkebok i Sørum). Disse får etternavn etter svigerfars stefar, min svigerfar får også dette navnet (Martinsen).

Disse dukker plutselig opp i Trøgstad i 1936.... Finner ingen vielsesattest på svigerfars mor, Karen Rud og Karl Martinsen - ingen skilsmisse (1936), ingen nedtegnelser over om han har adoptert min svigerfar el l

Det er faktisk "et hull" mellom 1923 og 1936. En som skriver bygdebok for Sørum har funnet Karl Martinsens navn i Sørum hvor han eiet en liten gård....... Ellers ingenting annet enn at vi tror han døde i 1948....

 

Ingen lenke fra Trøgstad, kirkebøkene ikke digitalisert, opplysninger bekreftet av presten der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Karl Martinsen som blir far til en datter f. 19.03.1927 i Sørum, men ikke med en Karen. Barnemoren heter Hilda Valstad f. 1902:

Akershus fylke, Sørum i Sørum, Klokkerbok nr. I 8 (1917-1934), Fødte og døpte 1927, side 64.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-67

(nr. 21)

 

Hilda f. 28.12.1899 i 1910: http://digitalarkive...f01036378000869

 

Er det rette personer? (Feil)

 

REDIGERT:

Jeg ser av svaret at det var en gutt det skulle være:

 

Arnfinn Olav: Akershus fylke, Sørum i Sørum, Klokkerbok nr. I 8 (1917-1934), Fødte og døpte 1927, side 62.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-65

(nr. 10)

 

Hvordan lage permanente lenker: http://forum.arkivve...g/#entry1557019

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forumet er vi mange som kan hjelpe deg å lete, men en må nesten ha noen navn å gå etter..

 

Om en har funnet rett fødselsdato og mulig kommune de kan ha adresse, kan det være at Statsarkivet kan gjøre oppslag i folkeregisterkort.

Om en har datoer for dødsfall, kan det bes om oppslag i dødsfallprotokoll og skifte etter vedkommende, for flere opplysninger.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forumet er vi mange som kan hjelpe deg å lete, men en må nesten ha noen navn å gå etter..

 

Om en har funnet rett fødselsdato og mulig kommune de kan ha adresse, kan det være at Statsarkivet kan gjøre oppslag i folkeregisterkort.

Om en har datoer for dødsfall, kan det bes om oppslag i dødsfallprotokoll og skifte etter vedkommende, for flere opplysninger.

Joda, det er disse to, men finner ikke vielse eller barn født i 1929. Ei heller evt skilsmisse i 1935/36.....

 

Marit

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.