Gå til innhold
Arkivverket

Tippoldefar Lars Petter Pärsson Spåndalen i Älfsborg og hans forfedre.


Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter min svenske tippoldefar og hans forfedre.

 

Jeg har for noen år siden fått disse data fra tidliger undersøkelse.

Men de er ikke kild-bekreftet.

 

Lars Petter Lärsson født i Spåndalen(?)

Døpt 30.03.1843 i Ödeborgs forsamling,Älvsborg, Sverige.

Han ble gift 29.10.1865 i Färglanda, Älfsborg. med

Laura Andersdatter fra Hillingsäter i Färglanda.

Døpt 25.12.1846 i Färglanda

 

De bodde på Hillingsäter i ca 10 åt før de flyttet til Stubberd i Torp.

De fikk 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Hfl. Sanneshult - Spåndalen - Ödeborg 1846 - 50

 

Torp. Per (Larson - overstrøket) Anderson født 05.06.1812

Hust. Maja Larsdotter født 01.05.1815

Lars Petter son født 30.04.1843 - ikke døpt i Ödeborg

Andreas son født 02.02.1846

Cajsa dotter født 14.05.1850

 

Merknad i boka - Innflyttet hit fra Rubbestad 1845

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Morten.

Hvordan forsetter man videre bakover?

 

Jeg har ingen erfaring med å lete etter aner i Sverige.

Det finnes husforhør det vet jeg, med den er vel ikke det man kalle en primær-kilde.

Hva med kirkebøker?

 

F.eks Lars Petter Persson. Hvor kan jeg lete etter hans dåp?

 

Jeg vet det koster penger å søke i Sverige.

Hva er å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Petter Perssons dåp står i Ödeborg C:5 side 43. Født 30. og døpt 31. mars.

 

Husforhør er i høyeste grad primærkilde, skrevet av presten og fungerer som en løpende folketelling, et fantastisk verktøy.

 

Jeg bruker ArkivDigital og er godt fornøyd med det, det finnes også andre som jeg ikke har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Leif!

Färgelanda och Ödeborg ligger ju i södra Dalsland, Älvsborgs län, men det kanske du redan vet. Man kan efterlysa personer i någont som heter "Rötter". Sök det på genealogi.se. Gå in på anbytarforum (man behöver lösenord) på län och sedan socken. Älvsborgs län (alt. Västra götaland) och sedan socken; Färgelanda eller Ödeborg. Fungerar ungefär som detta forum.

Hälsningar

Stefan Berg, Bromma, Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, min erfaring er at Anbytarforum er rimelig slappe greier. Noen får svar, de fleste ikke. Når det gjelder svenske forhold, tror jeg at dette forumet er å foretrekke, her finnes mange ekstreme racere (jeg er ikke blant dem).

 

Hvis du velger et abonnement, i for eksempel i AD, får du tilgang til kirkebøkene, inkludert husforørene, alle skifeprotokollene (boupptäckningar) og militære ruller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, min erfaring er at Anbytarforum er rimelig slappe greier. Noen får svar, de fleste ikke. Når det gjelder svenske forhold, tror jeg at dette forumet er å foretrekke, her finnes mange ekstreme racere (jeg er ikke blant dem).

 

Hvis du velger et abonnement, i for eksempel i AD, får du tilgang til kirkebøkene, inkludert husforørene, alle skifeprotokollene (boupptäckningar) og militære ruller.

 

 

Ja jeg vurderer å kjøpe ett abonnement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif,

 

Jeg vil også anbefale et abonemang på AD, for der finner du utrolig mye bra info. Husforhørene har også ofte mye kommentarer som ofte er nyttige.

 

På samme måte som presten skrev om foreldrene til Lars Petter, at de var innflyttet fra Rubbestad. Jeg har ikke funnet Rubbestad i Sverige, men er det ikke et sted som heter Rubbestad nede i Bømlo?

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer du å kjøpe et abbonnement, så undersøk litt på sidene til http://www.arkivdigital.se/ og http://www.svar.ra.se/. Jeg bruker de begge og er godt fornøyd med begge. Kan lønne seg å se hva de har for de stedene du er interessert i. De tilbyr litt ulikt.

 

Kirkebøker og husforhør/forsamlingsbøker tilbyr de nok ganske likt, men det er faktisk forskjeller, du finner nok mer opp mot i dag på svar.

Svar har også folketellinger 1880-1890 og 1900 som er komplette for sverige. 1910 tellingen er ikke kompeltt enda. Så har de litt 1860 og 1870 telling for et par nordlige län.

Bouppteckninger har vel begge, men min erfaring er at de på svar fortsetter lenger mot i dag enn hva de gjør på ad.

En del andre databaser på svar som ikke finnes på ad, f.eks frigitte straffarbetsfångar, krigsarkivets portrettarkiv og en del mer.

 

Det er fler forskjeller, også i brukervennlighet. Jeg synes nok personlig at Ad er enklere å bruke.

 

På ad er det en del ganger i året gratishelger, hvor du kan orientere deg litt om du lurer. Begge steder har også til tider tilbud på abbonnementer.

 

Min helt private oppfatning er at det er langt enklere å følge en familie i Sverige enn i Norge. Det er nok først og fremst takket være husforhør og forsamlingsbøker, men også noen fine cd'er/databaser som er å få kjøpt.

 

Her på forumet får man nok god hjelp i Svenske spørsmål tror jeg, men så er det det med gleden av å sitte med dette og finne sine, vi skal ikke glemme den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser i Ödeborgs Lysning og Vigselsbok 1812- 1856 bild 101 og side 195 vigsel nr. 9:

 

Morstorp - Per Anderson 30 år dreng

gm.

Torsberg - Maja Larsdotter 27 år piga

 

Det ser ut for meg i denne boka at far til Anders hadde rømt - og at Majas far het Lars Dal som var tilstede.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif,

 

Jeg har ikke funnet Rubbestad i Sverige, men er det ikke et sted som heter Rubbestad nede i Bømlo?

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

 

Rubbestad finnes også i Sverige i Ødeborg.

Her er ett meget bra kart over Sverige.

http://kartor.eniro.se/

 

 

Takk til Anne Len og Morten for god informasjon.

 

Jeg lager ett nytt innlegg som omhandler info og tips om søk ett aner i Sverige?

Kanskje flere er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.