Gå til innhold
Arkivverket

Filip Sundström i Jörpeland


gunnarfhsdg
 Del

Recommended Posts

Hej forskarvänner!

En bror till min morfar/bestefar hette Filip Sundström. Han var född 10 juni 1892 i Folkärna i Dalarna (nuv Avesta kommun). Någon gång under 1910-talet tar han sig till Norge för att söka jobb. Han kommer till Jörpeland och börjar som järnverksarbetare på stålverket där och blir senare förman. I Jörpeland träffar han handlardottern Marta Sofie Wallem och de gifter sig 1917. Filip och Sofie får fem barn, Ester, Arne, Astrid, Tordis (född 14/6 1926) och Klara. Sofie avlider 1979. Jag undrar om någon känner till något mer om de här personarna. Nedan följer lite mer om barnen.

Tordis, gift med Eivind Holte, bosatt i Madla, Stavanger. Son Steinar Holte. Tordis avled 1998. Jag har många brev från henne till min mor. De var ju kusiner.

Arne, bosatt i Alta

Ester, gift med . . . . Fjelde. Barnen Synnöve, Helga, Ellen . . .

Astrid, gift med Gudmund Baustad. Bosatt i Karmöy.

Klara, gift med Olav Steinsvåg. Bosatt i Jörpeland.

Det är det jag vet. Hör av dig om du vet något. Kanske finns det någon ättling som jag kunde få kontakt med.

Hälsningar från

Stefan Berg, Bromma, Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

( 13. Klara (Sundstrøm) Steinsvåg)

 

3. klasse på Fjelltun skole på Jørpeland i 1931 eller 32. 36 visninigerDet var en stor klasse med 31 elever lærer Harald Måland hadde å stri med. Det var lærer Jens Haga som hadde de håpefulle i tredje klasse. Måland overtok elevene i fjerde klasse og var deres lærer de fire siste årene på Fjelltun. Når vi studerer bildet vil en straks merke seg skolerammet og ikke minst pultene som nok ikke hadde holdt mål i dag. Men det spørs om ikke skoletiden var vel så hyggelig i de dager som i vår tid. 1. Else (Nygård) Vatland, 2. Mary (Isaksen) Idsø, 3. Ruth (Bokn) Fjermestad, 4. Alf Fjermestad, 5. Sigurd Rønneberg, 6. Magnus Tungland, 7. Karl Wollum, 8. Seria (Barka) Ravnås, 9. Ragnfrid (Johannesen) Alvær, 10. Gerda (Tungland) Heggheim, 11. Ellen (Berntson) Jåsund, 12. Judith (Karlsen) Mæland, 13. Klara (Sundstrøm) Steinsvåg, 14. Margith (Mansåker) Håbakk, 15. Ada (Strasengruber) Tomasen, 16. Inger Vormedal, 17. Elisabeth (Fadnes) Karlsen, 18. lærer Harald Måland, 19. Edvind Jakobsen, 20. Olaf Gjerde, 21. Odd Leite, 22. Mars Langeland, 23. Peder Eike, 24. Leif Rygh, 25. Henning Bjørnå, 26. Kaspar Christensen, 27. Oskar Lea, 28. Arthur Jakobsen, 29. Finn Rygh, 30 Sigrid Tungland, 31. Marie (Wigdel) Hillestad. Bildet er utlånt av Elisabeth Karlsen, Tau.

 

thumb_karlsenklasse1.jpg

 

http://galleri.strandhistorie.no/albums/userpics/10001/thumb_karlsenklasse1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.