Gå til innhold
Arkivverket

Skøyen i Nittedal, primær og sekundærkilder


Per Otto Asak
 Del

Recommended Posts

Kirkeby har i Nittedal og Hakadal bygdebok bd. 1 skrevet mye om Skøyenslekten. Om Botolf Larsen Skøyens datter skriver han: (side 205) Anne g. 1720 m. Hans Knutsen fra Gran.

Randi Bjørkvik har sine notater skrevet: Mari Bottolfsdatter g.m. Hans Knutsen Haagenstad. Hun plasserer henne som datter til Bottolf Kirkeby i Hakadal

Her er tydeligvis en romeriking på kollisjonskurs.

Det kan ha vært to tilfeller, men Kirkeby har utelatt denne Mari i sin omtale i slektshistoria for Kirkeby. Nå viser det seg at Bottolf Kirkeby og Bottolf Skøyen var temmelig jevngamle. Så en forveksling kan forekomme.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7614&uid=ny&idx_side=-75

Som Kirkeboken for Skedsmo viser heter hun Mari, men hun gifter seg bondedattera på Skøyen. Så begge sekundærkildene hadde litt rett, men det er også tydelige feil sekundærkildene.

Jeg viser dette som illustrasjon på at sekundærkilder ALLTID må skjekkes. Spesielt med adresse til noen jeg har diskutert med i dette forum.

Per Otto Asak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aner fra Botolf Larsen.

Jeg kan ikke se at Botolf Larsen har en datter med navn Anne på den siden du angir.

Du mener vel side 207

 

Men jeg ser i kirkeboken at en Mari Bottelsdatter Schøyen og Hans Knutsen fra Grans sogn vies.

Er dette enda en datter til Botolf Larsen eller har presten skrevet feil navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Vestoppland SHLs tidsskrift (enda en sekundærkilde) hefte 1-1994 oppgis s52 at Mari Bottolfsdatter Skøyen var gift med Hans Knudsen Hvaleby (Gran) 1697-1745 som kjøpte Haagenstad. Knut var sønn av Knut Hansen Tolstad på Hvaleby og Karen Halvorsdtr Gulden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert følgende barn til Botolf Larsen og Anne Tronsdatter.

 

1. Else f.16?? Trolovet/Viet 30.06.1709 i Gjerdrum med Lars Sørensen Rud (Gjerdrum) f.ca.1682. Overtok Vestre Sørum i Skedsmo etter svigerfaren Bottolf.

 

2. Berte f.16?? Trolovet/Viet 16.09.1714 i Nittedal med Haaken Jensen Østensjø

 

3. Kari f. 16?? Trolovet/Viet 3.10.1715 i Nittedal med enkemann Einer Togersen Berg (i Skedsmo) Bruker av Sø-Holm i Nittedal. Einer var tidliger gift med Gudbjør Sørendatter Rud (søster av Lars Sørensen gift med Else.)

 

4 Mari (Anne?) f.16?? Trolovet/Viet 14.03.1720 i Nittedal med Hans Knutsen fra Grans sogn.

 

5 Trond f.1690 Trolovet/Viet 31.11.1720 i Aurskog med Birte Pederssdatter f.1695 (søster til Torger Pedersen på Skogvold i Skedsmo) datter til Peder Arversen Berger og Aagot Torgeirsdatter i Aurskog.

Birte var halvsøster til Ole Gundersen fra Aagot Torgeirsdatter andre ekteskap med Gunder Pedersen. Ole Gundersen var gift med Anne f.1725, datter til Lars Sørensen/Else Botolfsdatter og har stor etterslekt i Rælingen.

 

 

Her gjelder det å holde tungen rett i munnen.

 

Alle vielses-datoer er kilde-dokumentert fra kirkebøker og kan vises hvis ønskelig.

 

Ser gjerne at mine årstall med spørsmålstegn blir korrigert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innlegg. Som vi ser er det visse korrigeringer til det som Kirkeby har skrevet, og det som står igjen blir et nytt spørsmål om Hans Khutsen Hvaleby er identisk med Hans Knutsen Haagenstad i Lunner. I bygdeboka skriver Kirkeby at Hans Haagenstad skyldte penger i boet etter Trond Bottolfsen. Noe som kan tyde på at det er slektskap.

Ja jeg er etterkommer etter Lars Bottolfsen Skøyen d. 1716 og kona Kari Kristofferd. gjennom deres døttre Åse og Kari, den første via Berte Knutsdatter fra Sørum i Skedsmo (1770-1845). Dvs at jeg har Lars Bottolfsen og Kari på minst 4 steder i anetavla. De er sammen med sine kjente fedre, Bottolf og Kristoffer i ledelsen foreløbig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primærkilde: Kikebok Gran 1707-1731 fol 120a: Torsdagen 12. juni 1720 stod Hans Knudssøn Haagenstad, og Mari Botolphsdaatter deris bryllup ved Gran. Det betyr vel at innføringen i kirkeboka fra Nittedal er trolovelsen.

 

Hans Knutsen var eldste sønn på Hvaleby, sønn av Knut Hansen fra Tolstad i Vågå og Karen Halvorsdtr som var fra Undeli/Gullen i Gran. Dette var hennes 2. ekteskap og hun var inngiftet på Hvaleby. Knut døde i 1706, og Karen giftet seg igjen med Brede Olsen fra Håkenstad i Lunner som døde på Hvaleby 1729.

 

Hans Knutsen flyttet til Håkenstad, er der fra 1720 (eller før), bygslet garden de første årene, fikk seinere kjøpt garden. Etterkommere kom tilbake til begge Hvalebygardene. Meget stor etterslekt etter ekteparet.

 

Hans og Mari fikk 4 barn, 3 gutter og 1 jente, alle døpt fra Håkenstad. Jenta ble kalt Anne, oppkalt etter Maris mor! Hans døde i 1745, enka Mari Bottolfsdtr i 1782. Hun kalles Mari og Maren i primærkildene fra Hadeland. Ved den første barnedåpen var det faddere fra hennes side:

Knud dp 23.3 1721: Peder Povlsen Sørum og Eener Holm, begge fra Schietzmo

 

At Randi Bjørkvik har foreslått at Mari er datter av Bottolf Kirkeby, kjenner jeg ikke til. Derimot skriver hun i sine notater at Mari var fra Skøyen i Nittedal. Jeg tror vel at den saken skal være avklart.

 

Per Jacob Desserud, Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det klart at Kirkeby har skrevet feil navn på bruden til Hans Knudsøn. Anne skal være Mari og at vielsen er registrert i kirkebok for Gran.

 

Men så dukker det en opp en Marthe Botolfdatter gift med Jens Knutsen Tveiter.

Desverre har ikke jeg bind 2 av bygdebka for Fet hvor Faller og Tveiter er omtalt.

Men datteren Else er født ca. 1715 iflg, bind 3 Søndre Holter.

Er Marthe Botolfsdatter nevnt i Fet bygdebok bind 2 ?

Forbindelsen er jo der for Botolfs farmor Kari Christophersdatter er fra Faller.

Desverre begynner kirkeboken for Fet 1715 og for Skedsmo 1706.

 

Hvor har Bjørn Gunnar Lindalen hentet sin info?

 

 

Det finnes riktignok en Marte Botolfsdatter som trolover seg 1708 men med Gudbrand Iversøn iflg. denne blogen http://nr-skedsmo-ak...us.blogspot.no/

Men gårdsnavnet ligner ikke på Schøyen,

 

Jeg har søkt ett skifter på digitalarkivet uten å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygdebok bd. 2 for Fet, og kan bekrefte at Jens Knutsen Tveiter f. 1668 g.2 m. Marte Bottolfsd. Skøyen, som seinere overtar søndre Fallerer nevnt i bygdeboka side598.

Derimot står det ingen ting om at Kari Kristoffersdatter kommer fra Fallergårdene. Hvor kirkeby har faått dette fra er ukjent for meg inkludrt bygdebokforfatter av Fet, Horgen.

Hvis kilden er opplysning om at Gunnor Skøyen, skifte 1688 sto som eier av en part i Faller, er kilden til denne forbindelsen, så vil jrg si det et svakt grunnlag for en slik påstand.

I det store persongalleriet som ligger i vedlegget til Geir Thorud er mye interessant som kunne vært drøftet, og som er et korrektur til bygdebøkene, men noen av slutningene der vil jeg kalle litt løst fundert hvis en ikke kan vise til kilder, og gjette ut fra bygdebøker er ikke bestandig lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fort lest gjennom det gamle innlegget til Kiersti Aamodt og hun har registrert Marte Botolfsdatter gift med Jens Knutsen Tveiter.

Desverre har hun brukt en annen formatering så teksten kommer litt usammenhengene.

 

Bygdebokforfattere tar kanskje noen ganger den enkleste løsningen.

Bygdeboken for Rælingen antar at Anne Tronsdatter (datter til Else Bottolfsdatter og Lars Sørensen Rud) har helt andre foreldre fra nabogårder.

Det var først etter å ha sammenlignet bygdebøker og kirkebøker o.l at jeg fant løsningen.

Anne Tronsdatter og Gunder Pedersen bodde på Hektner i Rælingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aner fra Botolf Larsen.

Jeg kan ikke se at Botolf Larsen har en datter med navn Anne på den siden du angir.

Du mener vel side 207

 

 

Jeg har bygdebøkene - og dette står på side 205 i boka (bind 1), mens det samme står på side 207 i nettutgaven. Sidetallene i bøkene og i nettutgaven samsvarer ikke helt:

 

http://www.nittedal....ne.no/bygdebok/

 

Her i nettutgaven begynner gården Skøyen på side 200, men i den trykte boka starter den på side 197.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Det er lenge siden noen har kommentert her, men jeg fant følgende.

 

03.02.1717 skiftes det etter Jens Knutsen Faller.

Jens og Marthe hadde følgende levende barn i 1717:

Jens 10 1/2 år

Knud 3 år

Gudbjør 7 år

Karen 5 år

Ele 1/2 år

 

Lenke til skifte: https://www.digitalarkivet.no/sk20090128320383 

Øverst på side 84b.. Jeg får ikke tak i alt der, men jeg vet at den nevnte Aasmund (er Jens sin halvbror). Der står også nevnt "hendis broder Tron Skøyen og hendis (?) svoger Lars Sørum? 

 

Vis noen kunne tydet de 3 øverste linjene på side 84b, jeg sliter litt med sammenhengen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Magne N.G Hagen-Pettersen skrev:

Det er lenge siden noen har kommentert her, men jeg fant følgende.

 

03.02.1717 skiftes det etter Jens Knutsen Faller.

Jens og Marthe hadde følgende levende barn i 1717:

Jens 10 1/2 år

Knud 3 år

Gudbjør 7 år

Karen 5 år

Ele 1/2 år

 

Lenke til skifte: https://www.digitalarkivet.no/sk20090128320383 

Øverst på side 84b.. Jeg får ikke tak i alt der, men jeg vet at den nevnte Aasmund (er Jens sin halvbror). Der står også nevnt "hendis broder Tron Skøyen og hendis (?) svoger Lars Sørum? 

 

Vis noen kunne tydet de 3 øverste linjene på side 84b, jeg sliter litt med sammenhengen

 

Prøv tydeforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.