Gå til innhold
Arkivverket

Glosli Frogn


Anne Henie
 Del

Recommended Posts

hei. jeg leter etter flere av Johannes Thoresen Gylte sine foreldre og forfedre. hilsener AnneH

 

Tror du skal ta en kikk på den Johannes som ble døpt i kirkeboka for Ås i september 1805. Du finner faren hans i 1801 på gården Holdt (Holt) som 20 år gammel ugift snekkerdreng. I 1805 er han og kona bosatt på Sperrevik som ligger rett ved Gylte. Senere er familien på Skydsrud under Holt. Blir du overbevist om at dette er rette foreldre vil du finne mye i gårdshistorien for Frogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal ta en kikk på den Johannes som ble døpt i kirkeboka for Ås i september 1805. Du finner faren hans i 1801 på gården Holdt (Holt) som 20 år gammel ugift snekkerdreng. I 1805 er han og kona bosatt på Sperrevik som ligger rett ved Gylte. Senere er familien på Skydsrud under Holt. Blir du overbevist om at dette er rette foreldre vil du finne mye i gårdshistorien for Frogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. tusen takk. har funnet en hel del der, men var så usikker på om det var rett person på en del av navnene, selv om det er helt vanlig at de tar gårds- og stedsnavn. lurer også litt på at for eksempel Simensen blir Simonsen. takk igjen AnneH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er han som er nederst til høyre i dødfallsprotokollen her?:

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Follo sorenskriveri, Dødsfallsprotokoll 1 (Hac 0001), 1862-1912, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n..._read/27487/93/

 

... og at det er hans begravelse i kirkeboka her?:

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Frogn i Drøbak, Ministerialbok nr. III 2 (1878-1891), Døde og begravede 1891, side 259.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-231

 

Der blir jo fødested oppgitt å være Holtberget som var en plass under gården Holt i Frogn. 4 år feil i forhold til virkelig fødselsår er helt normalt.

 

Vielsen med Abigael Marie Andersdatter har jeg ikke funnet, det kan ha årsak i at de ble gift i den perioden hvor det mangler kirkebøker for Drøbak. Johannes hadde ingen barn med Abigael - i hvert fall ikke i 1865 og i 1867 da hun døde. De skrev et testamente i 1865 som ble tinglyst like etter at Abigael døde i 1867:

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: I 16, Sted: Follo sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAO

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-443

 

At Simensen blir til Simonsen og omvendt har jeg sett flere ganger, og jeg har bare kommet til at det kom helt an på om den som skrev fulgte lokal uttale eller hva han mente selv var korrekt. Det er samme problematikk med en haug av forskjellige navn som f. eks. Engebretsen/Ingebretsen/Embretsen o. s. v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takker så mye, dette var velig flott. Veldig mye om min tipp oldefar Johannes har jeg søkt etter men funnet så lite. er meget takksom om det dukker opp noe mere rundt han. Jeg har lest Frogn historie bok mange ganger, funnet en del der. Jeg vet også at Johannes giftet seg på nytt igjen i 1870 Drøbak og fikk en datter, men finner ikke at det ble flere barn, han var jo født i 1805 og henne i 1832 så er var det en aldersforskjell. Tusen takk fra Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil kanskje være lurt å endre overskriften fra "Fron" til "Frogn", for å slippe sammenblandingen med Fron i Oppland :) Dette gjør du ved å trykke "Rediger" i det første innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.