Gå til innhold
Arkivverket

S&F Askvoll/ Holmedal: Søstrene Karen Sophie Aslaksdtr.(døpt 10.12 1776 i Y. Holmedal) og Marie Dorthea Aslaksdtr.(døpt 02.06.1779 i Bergen/KK)


Recommended Posts

Deres mor, Anna Dorthea Meidel døde i 1787, faren Aslak Gasmann antagelig et par år tidligere.

 

Marie Dorthea (min anemor) er i 1801 tjenestepike på Askvoll Prestegård og gifter seg 1803 med Bertel Rasmussen fra Størdal (som også er tjenestefolk på Askvoll pr.gård i 1801).

 

Karen Sophie finner jeg i FT 1801 som tjenestepike på Wiig/ Holmedal – hun giftet seg 1802 med Anders Olss. fra Skivenes.

 

Men hvor var jentene før det – hvem tok seg av dem etter foreldrenes død?

Fra Askvoll BB har jeg en gang notert at Marie ble oppfostret på Loftheim – men hos hvem?

 

Mvh

Britt Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tilleggsinfo:

 

I boken det refereres fra i denne tråden står det også om Marie Dorthea. Som 8-åring, etter morens død, kom hun til gården Loftheim i Askvoll, der hennes mors moster Annichen Maria de Rochlenge var gårdmannskone.

 

Boka er tilgjengelig for norske IP-adresser på http://urn.nb.no/URN...k_2011101008040

 

Hilsen Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, nei jeg kjente ikke til den debatten, men visste en del av informasjonene der. At Karen skulle være oppfostret hos Mons Loftet visste jeg ikke.

Men hvem og hvor var så Mons Loftet. Jeg finner ingen Mons Loftet (paa Loftet?) hverken i FT 1801 eller i sjeleregisteret/ Fjaler fra 1781

 

Ved Karen Sophies dåp var to av fadderne Ole og Oline paa Loftet. En Ole Arnesen og Oline Olsd. er i 1801 på gården Wiig i Holmedal - hvor også Karen Sophie er tjenestefolk. Men det er kanskje helt tilfeldig.

 

Takk, Werner for tilleggsinfo om Marie Dorthea. Da jeg bor i Tyskland har jeg dessverre ikke tilgang til bygdebøker som er lagt ut på nettet.

 

Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om gjestgjevarstaden Loftet høyrde saman med garden Vik.

 

Frå Fjaler gards- og ættesoge, bd. 1, s. 69-70:

post-77-0-52694000-1373242440_thumb.jpg

post-77-0-22986800-1373242516_thumb.jpg

 

Nokon Mons finn eg ikkje i farten.

 

Nemner at Skivenes er ein gard i Hyllestad, og at bygdeboka der kanskje inneheld opplysningar om han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn, takk for den! Nå vet jeg iallfall mer om "Loftet", jeg var ikke klar over at det var et gjestgiversted.

Ved vielsen for Anders Olss. Skivenes og Karen Sophie er han oppført med fødested Skivenes i Askvoll pr.gj. Jeg får be om oppslag i begge bygdebøker.

Takk for hjelpen så langt.

 

Mvh

Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står litt om kommunehistoria til Hyllestad, og det vert nemnt at deler av kommunen tidlegare hadde høyrt til Askvoll.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bind 1 av Hyllestad bygdebok ligg på nb.no for norske ip-adresser, og omhandlar Øn og Hyllestad sokn. I Øn finn ein gnr. 38 Skiveneset, og under br. nr. 2 står m.a.:

 

post-77-0-60963000-1373310587_thumb.jpg

post-77-0-57002100-1373310608_thumb.jpg

 

Deretter kan ein følgje slekta fram til dei som eig garden no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Selv om Hyllestad BB ikke ga noe svar på hvor Karen Sophie var oppfostret så ga den meg svar på noe som jeg hadde tenkt å komme tilbake til - nemlig om Karens etterkommere.

Så sto det bare igjen å finne ut av denne Mons på Loftet som skal ha oppfostret Karen Sophie - hvis det virkelig var en Mons da og ikke burde hete Ole på Loftet, og dermed denne Ole Arnesen.

 

Det skulle vel den gang også ha blitt dokumentert hvor/ til hvem barn ble sendt til oppfostring. Håper å få svar fra SAB om det.

Men du har hjulpet meg langt på vei, Torbjørn, hjertelig takk!

 

Hilsen Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
On 7/8/2013 at 1:05 PM, Britt Frank said:

Ved vielsen for Anders Olss. Skivenes og Karen Sophie er han oppført med fødested Skivenes i Askvoll pr.gj.

 

Anders Olss. Skivenes = Anders Olss. Kårstad f. 1772 ?

 

BB for GAULAR: https://www.nb.no/items/97fd609cf59204da0bc1a51107fb3775?page=87 

- her er det ikkje nevnt at Anders vart gift med Karen Sophie.

 

BB for HYLLESTAD: https://www.nb.no/items/429c441cdfb31ec014c29f9430a49c20?page=361 

 

Gift 1802: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001548299

 

Karen Sophie er her ved FT1801: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058401000181, men kvar oppheld Anders seg?

Endret av Gisle Hersvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.