Gå til innhold
Arkivverket

Maren Jonsdtr. (Beyer) Gloppen 1600 tallet, Hvem var hun?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg vet at temaet har vært diskutert tidligere uten at man kom frem til noen klar konklusjon. Man ble vel kanskje enig om at hun ikke var noen Beyer fordi man ikke hadde registrert noen Jon i tilknytning til Beyernavnet.

 

Maren var trolig født rundt 1640 (kanskje et par år tidligere) og ble gift med Kristoffer Axelsen Saarheim. Ved skiftet etter Kristoffer i 1710 nevnes flere barn, hvorav den yngste, Dorethe, var 30 år i 1710. Hun var altså født rundt 1680.

 

Om jeg ser på koppskatten for 1645 for Gloppen prestegjeld, finner jeg kun en Maren oppført som barn og uten etternavn. Det er på gården Orimb og moren Magnhild er enke. Nå trenger selvsagt ike Maren være fra Gloppen. Men jeg undres på om noen av Brukerforumets skarpe hoder kan klare å plassere denne Maren, med eller uten Beyer tilknytning?

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=kp14001645nf&gardpostnr=4323&merk=4323#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Maren på Orheim er at moren Magnhild var enke etter en Ole Olsen ("Oluf Olufsen") i følge bygdeboka, altså ser det ut til at hun var en Olsdatter, mens vi ser etter en Jonsdatter. I følge samme bygdebok (Aaland) ble moren "truleg oppattgift" med en Torgils som var bruker inntil Rasmus Olsen overtok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Tor. Det var faktisk det eneste alternativet i koppskatten for Nordfjord. Det var ett barn til som het Maren, men hun var en Pedersdtr. Enten var hun født etter 1645 vilket stemmer dårlig med at hun fikk barn før 1666..Sønnen Axel var 2 år i 1666. I 1701 var han 40 år.

Eller så kan hun selvsagt komme annet steds fra enn Nordfjord. En mulighet er kanskje også at hun er uteglemt fra tellingen.

Jeg er ikke så opptatt av om hun var en Beyer eller ikke, jeg er mer opptatt av å prøve å plassere henne. Om man ser på barna het faren Jon og mora enten Dorethe eller Mari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Tor. Jeg føler meg rimelig sikker på at hun var en Jonsdtr., ikke minst på grunn av sønnen Jon/Joen. Han har det navnet både i 1701 tellingen og ved skiftet etter faren i 1710. Men som jeg skriver i et tidligere innlegg, var der kun to barn med navn Maren i koppskatten for Nordfjord 1645 og ingen av de hadde en far ved navn Jon. Nå er vel neppe det noe bevis på at hun ikke var fra Gloppen, for det er vel neppe alle barn som er nevnt i 1645. Men jeg er rimelig sikker på at hun må ha vært født før 1640. Hun fikk sitt siste barn i 1680, det første var trolig født omlag 1662/63.

 

Nå er det selvsagt ingen stor sak, om jeg ikke lykkes i å finne opphavet hennes,. Vi er tross alt på 1600 tallet. Men må medgi at diskusjonen om hvor Beyer navnet kom fra og hvem som egentlig var en Beyer og hvem som har tatt navnet i bruk av andre grunner, er ganske interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i et gammelt notat at jeg har notert gårds/slektsnavnet Stocke i parentes bak Marens navn. Jeg aner dessverre ikke hvor jeg har det fra, eller om det er noe som kan hjelpe meg med å slå fast hvem hun var. Men det kunne jo ha vært interessant å hørt om det står noe i bygdeboken om gården Stocke som kan være til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muleg at dette Stokke-namnet kan vere ei samanblanding med svigerdottera? Maren/Mari og Kristoffer sin son Jon var gift med Mari Jondtr som var son til Jon Palleson Frøystad som seinare vart brukar på Stokke - søkt, men kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i et gammelt notat at jeg har notert gårds/slektsnavnet Stocke i parentes bak Marens navn. Jeg aner dessverre ikke hvor jeg har det fra, eller om det er noe som kan hjelpe meg med å slå fast hvem hun var. Men det kunne jo ha vært interessant å hørt om det står noe i bygdeboken om gården Stocke som kan være til nytte.

 

Frabygdeboka:

På Stokke i Breim har vi Joen Pallesen d. 78 år gml. 1734. Gift med Borni Andersdatter Frøystad d. 93 år 1745. Barn:

 

· Inger Jonsdatter d. 50 år 1735 g. 1719 med Krispinus Andersen Skrede, bruker på Myklebust.

· Marie Jonsdatter f. 1786, g. 1707 med Jon Kristoffersen Sårheim

· Dorte f. og død 1690

· Dorte f. 1691

· Rasmus Jonsen, g. 1710 med Brite Andersdatter Rygg, brukte nr. 2 på Frøystad

· Siri Jonsdatter f. 1696, g. 1724 med Nils Pedersen Solheim

· Synneve Jonsdatter f. 1700, g. 1734 med Hans Danielsen Aardal.

Årsaken til at du har notert Stokke er sikkert Marie gift med Jon Sårheim - jfr. svaret fra Aase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar begge to.

 

Ja jeg ser av notatet mitt at jeg nok har blandet de to med samme navn sammen. Da fikk jeg i det minste avklart den biten. Så får heller svigermor Maren Jonsdtr. (Beyer) fortsatt være et mysterium en stund til.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Denne tråden er 7 år gammel, og jeg lurer på om noen har kommet opp med nye tenker eller kilder til opphavet til Maren Jonsdatter Beyer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Tor, her har i alle fall ikke jeg noe nytt å komme med.

Kanskje andre har noe å bidra med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur ikkje eg har så mykje å tilføye, men limer inn dei oppføringane eg har.

 

Nordfjord 1710 - skifte etter mannen; enke Maren Jonsdtr; namnet Beyer ikkje nemnt nokon stad i skiftet.

 

SAB, Nordfjord sorenskriveri, 04/04a/L0004b: Skifteprotokollar, 1709-1711, s. 330b-331a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081127700129
 

Gloppen 1715 - død Sl Christopher Saarems enke Maren Jonsdtr gl 79 Aar. (Ikkje nemnt Beyer).

 

SAB, Gloppen sokneprestembete, H/Haa/Haaa/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1712-1735, s. 62-63
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070228290480

 

Det er dei to gongane eg finn henne nemnt i kyrkjebok eller skifteprotokoll, men eg har ikkje oversikt over tingbøkene; det er muleg ho er nemnt der. 

 

Når det gjeld påstanden om at borna hennar har brukt Beyer som etternamn, kan eg berre seie at eg ikkje har funne nokon førekomst av det. Sonen Peder Kristofferson på Ryggøyra skriftar som Peder Smed i 1739, og døyr som Peder Kristofferson Smed i 1755.

 

Eg har faktisk ikkje funne namnet brukt før i skiftet etter Peder på Ryggøyra i 1756, og då er det berre dei tre arvingane Kristen, Maren og Inger som har hefta namnet på seg - ikkje arvelatar sjølv.

 

Det får meg til å spørje: Har vi eigentleg noka kjelde på at Maren Jonsdtr Sårheim er kalla Beyer? Er det like sannsynleg at desse tre arvingane på Rygg har fått namnet via mora Dorte? Når Kristen skulle vere handelsmann i Bergen ville han nok ikkje heite Rygg.

 

Kan denne Beyer-påstanden vere ei av dei gamle opplesne sanningane vi burde avliva - eller er det noko eg ikkje har fått med meg?

 

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Eg trur ikkje eg har så mykje å tilføye, men limer inn dei oppføringane eg har.

 

Nordfjord 1710 - skifte etter mannen; enke Maren Jonsdtr; namnet Beyer ikkje nemnt nokon stad i skiftet.

 

SAB, Nordfjord sorenskriveri, 04/04a/L0004b: Skifteprotokollar, 1709-1711, s. 330b-331a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081127700129
 

Gloppen 1715 - død Sl Christopher Saarems enke Maren Jonsdtr gl 79 Aar. (Ikkje nemnt Beyer).

 

SAB, Gloppen sokneprestembete, H/Haa/Haaa/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1712-1735, s. 62-63
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070228290480

 

Det er dei to gongane eg finn henne nemnt i kyrkjebok eller skifteprotokoll, men eg har ikkje oversikt over tingbøkene; det er muleg ho er nemnt der. 

 

Når det gjeld påstanden om at borna hennar har brukt Beyer som etternamn, kan eg berre seie at eg ikkje har funne nokon førekomst av det. Sonen Peder Kristofferson på Ryggøyra skriftar som Peder Smed i 1739, og døyr som Peder Kristofferson Smed i 1755.

 

Eg har faktisk ikkje funne namnet brukt før i skiftet etter Peder på Ryggøyra i 1756, og då er det berre dei tre arvingane Kristen, Maren og Inger som har hefta namnet på seg - ikkje arvelatar sjølv.

 

Det får meg til å spørje: Har vi eigentleg noka kjelde på at Maren Jonsdtr Sårheim er kalla Beyer? Er det like sannsynleg at desse tre arvingane på Rygg har fått namnet via mora Dorte? Når Kristen skulle vere handelsmann i Bergen ville han nok ikkje heite Rygg.

 

Kan denne Beyer-påstanden vere ei av dei gamle opplesne sanningane vi burde avliva - eller er det noko eg ikkje har fått med meg?

 

 

 

Det er meget mulig at du har rett Aase.  Jeg vil ellers nevne at smeden Peder Christiophersen Rygh og Dorthe Mogensdatter hadde minst ett barn som ikke er nevnt i skiftet, nemlig Capit. des Armes Christopher Beijer som døde ugift i en alder av 28 år i 1744. Om ham har jeg notert dette:

Dåp: 12 mars 1717

Peder Christophersøn Ryhgs B.N. Christopher

Fadd:

-           Hans Erichsen Rygh

-           Arne Guldbrandsøn Rafnestad

-           Ole Knudsøn Schindloe

-           Gertrud Klochers

-           Bodild Røesætter

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070228290482

 

 

1744, gravlagt:

Domii 10 a Trinitat:

Capit. des Armes, Christopher Beijer, ugift, fl. 28 aar.

Sogn og Fjordane fylke, Vereide, Breim, Gimmestad i Gloppen, Ministerialbok nr. A 3 (1739-1757), Kronologisk liste 1744, Side 116

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070228290754

Til teorien din Aase - og nå er jeg litt mer vag:

Dorthe Mogensdatter Rygh s e r  ut til være datter til Mogens Kieldsen Rygg. Han hadde k a n s k j e en sønn Peder Mogensen Beyer. Det som er mer sikkert er at ei Berthe Pedersdatter Beyer blir gift med Elling Ellingsen fra Kjørstad 6 nov. 1718 i Domkirken i Bergen, og deres barn, Rubert Cornelius, Ole Christopher og Elling Ellingsen brukte navnet Beyer.  Elling var "mesterreebslager" og levde 1726 - 1771.

Om dette stemmer kan det underbygge teorien om at Beyer-navnet kommer fra Dorthe Mogensdatter sin slekt. Det hadde vært interessant med andres tanker omkring dette. Beyer-kremmere bodde også på Nordfjordeid.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerteleg takk for dødsfallet til Kristoffer, som eg av ein merkeleg grunn må ha oversett. Dette blir vel då den fyrste noteringa eg har av Beyer-namnet; som fadder i 1739 er han ført Corporal Christopher Pedersen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra andre kilder vedr. Elling repslagers etterkommere (faren var visst knyttet til både Kjørstad og Smørdal i Eid):

 

 Vi underteignede Berte afgn: Sahl: Elling Ellingsens Eftterleverske, med antagne Lavverge Sr. Peder Düberg, Peder Bejer som nermeste føde verge for bemelte Elling Ellingsens børn og jeg Rasmus Jensen som bemelte Elling Ellingsens Sterboes tilsiunsmand, at at have Soldt, skiødet afhendet, saasom vi og hermed skiøder Selger og afhender, til den ærlige Dannemand Hans Andersen Smørdahl og hans arvinger den part udi gaarden Smørdahl som hand self beboer, neml: een Løb Smør udi atter bemelte gaard Smørdahl beliggende i Nordfiord og Eids Skibbrede og Hielmelandsdahlens gield, hvilken forskrefne Jordpart skall følge fornefnte Hans Anderssen og hans arvinger til stedeværende ejendom og Odel eftter Loven, med alle bemte Jordparte tilhørende herligheder Lotte ogLunde, Skov og Mark, fiskevand og fægang, fra fields og udi fiere, inttet undtagen i nogen maade, af alt det formte: Jordpart tilliger af alders tid tilliggende haver, og med Rett tilliges bør, ei heller os noget deraf forbeholder, efttersom Kiøberen derfore haver betalt den Summa =48:rd: siger otte og førretyve Rigsdahler, thi for forpligter vi samtidig, at være til bemelte Jordpart som er soldt, rette og trygge hjemmelsmend, uden ringeste imodsigelse, dette til bekreftelse, have vi samtl: dette med vore brugelige Zigneter og hænde underføyet,

Datum, Bergen den 9: Jan: 1742
Berte Pedersdatter
som Lauverge Peder Düberg   (L:S)  
Paa afgangne Elling Ellingsens børns vejgne, som fode verge Underskriver,
Peder Bejer (L:S:)

 Som tilsiunsmand Rasmus Jensen (L:S:)

Publiceret til almindelig holdende Vaarting for Eids og Hordningdahls Skibbredes Almue paa den Gaard Ousnes, den 1: Mati. 1742: og derom udi protovollen fol: 84 anteignet, saa og udi Gienparts bogen pag: 236: ord eftter ord indført, og findes dette indbemelte Gods ikkje forhen til nogen enten Solt eller Pantsadt i nogen maade, hvilket bevidnes,
Peder Schonvig
 
 Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Pantebok nr. II.B.a.5 (1739-1745), Pantebokside, Side 236-237
  Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20071008841275

 

Og tingslysing av skjøte:

1742 03 01 Smørdal skjøte til Hans Andersen fra Elling Ellingsens efterleverske Berte
Eids og Hordningdahl Schibbrede:
Anno =1742: den 1: Martij: blev holden almindelig Waar Skatterestandse og Sagefalds Ting for Eids og Hordningdahl Skibbredes Almue paa den Gaard Ousnes, Nerværende ved Retten paa Kongelig Majestets Velbetroede Foged St. Hans Thiis Nagels vegne, hans beskikkede Fuldmægtig Monsr Jørgen Høgh, med de forleden aar opnefnte otte Laugrettesmænd, Nafnl: Ole Knudsen Otterdahl, Ole Rasmussen Taraldsetter, Arne Tippen, Mons Tippen, Rasmus Levdahlen, Johannes Tachlov, Rasmus Ols Mandsetter og Anders Storum, som Retten samme tid tillige med mig betient.
Diverse saker til denne:
dito; publiseret et skiøde af Berthe Sahl: Elling Ellingsens Eftterleverske, samt formynderen for bemeldte Elling Ellingsens børn Peder Bejer og Rasmus Jansen, som bemeldte Elling Ellinsens Sterboes tilsiunsmand udgiver til Hans Anderssen paa een Løb Smørs leje i den gaard Smørdahl for 48 rd: dateret den 9de: Jan: 1742: hvilket udi gienpartsbogen pag: 236 ord eftter ord findes inført.
 Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Tingbok nr. A 28 (1741-1744)
 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg50002622600084

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elles kan vi ta med denne sonen av Peder og Dorte - Mogens i 1703:

 

SAB, Gloppen sokneprestembete, H/Haa/Haaa/L0001: Ministerialbok nr. A 1, 1686-1711, s. 224-225
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070228290373
 

som eg reknar med er identisk med den avdøde 21-åringen Mogens Pedersøn Tambour i 1724:

 

SAB, Gloppen sokneprestembete, H/Haa/Haaa/L0002: Ministerialbok nr. A 2, 1712-1735, s. 194-195
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070228290546

 

Ei lita tilføying til: Eg har ikkje noko funn av Beyer-namnet på Dorte Mogensdtr heller, men det kan likevel vere ho som har gitt det vidare til borna. Kanskje kom det frå mora Inger? 


 

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Dette var interessant. Elling Ellingson Reipslagar er eit nytt bekjentskap for meg.

Denne Elling er et eksempel på at mannen tar det slektsnavnet som kona har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.