Gå til innhold
Arkivverket

Jenter og prestekraver - hvordan var reglen?


Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Barnebarn har spurt om jeg husker hvordan reglen gikk da småjentene i min barndom plukket ett og ett kronblad av prestekravene for å finne ut hva slags ektemann de skulle få. Det var noe med prost, prest, klokker osv. Dette er alt jeg husker; jeg lekte jo aldri denne leken heller, siden jeg varen gutt. Er det noen som husker/vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebarn har spurt om jeg husker hvordan reglen gikk da småjentene i min barndom plukket ett og ett kronblad av prestekravene for å finne ut hva slags ektemann de skulle få. Det var noe med prost, prest, klokker osv. Dette er alt jeg husker; jeg lekte jo aldri denne leken heller, siden jeg varen gutt. Er det noen som husker/vet?

 

Det var visst varianter, men en var iallfall 'Prest, prost, enkemann, ungkar, fattigmann, stakkar',

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prest - prost - enkemann - ungkar - fattigmann - stakkar. - Prest - prost -....... Ved søk på internett fant jeg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebarn har spurt om jeg husker hvordan reglen gikk da småjentene i min barndom plukket ett og ett kronblad av prestekravene for å finne ut hva slags ektemann de skulle få. Det var noe med prost, prest, klokker osv. Dette er alt jeg husker; jeg lekte jo aldri denne leken heller, siden jeg varen gutt. Er det noen som husker/vet?

 

Jegf plukket blader Ola, men det var for å sjekke hvem jentene skulle gifte seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleide å si prest, prost, enkemann, ungkar, fri, og vi var alltid glade når vi fikk fri, for da slapp vi i allefall presten, som faktisk var en nabo og kom like etter fri. Jeg tror vi oppfattet det slik at da slapp vi å gifte oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en liknende lek: Man pekte på alt som var av knapper på klærne, og sa: Loppete, lusete, fillete, ren, pen, edelsten... loppete, lusete osv.... helt til det ikke var flere knapper.

 

Jeg bruker tå- og fingerregler i min jobb som førskolelærer, slik:

 

Tærne: Litlatå- Tådi- Ebbenfro- Ellaros- og Store Gubben Hesten i skogen.

 

Fingrene:

Den bære ved

Den bære vann

Den koge graud

den ause oppi -og

Den ede opp fø di addle

 

Evt:

Den datt i sjøen

Den drog 'an opp

Den bar 'an heim

Den torka kle-en' (=klærne)

og Den sprang heim og beste (evt Den spelte bas fø di addle)

 

Noen flere slike gamle regler/ leker?

 

Ola: Jeg håper det er greit at jeg utvider innholdet i din tråd litt. Jeg liker meget godt å ta vare på gammelt barnetradisjonsstoff.

 

Vi sang også:

assli bebli dois-ju-kai osv, ringer det noen bjeller?

 

samt:

Ada-sjokka-ada-kada-venni osv.... Noen som gjenkjenner dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse gamle reglene var omtalt i et program på P1 i går også, husker ikke om det var Reiseradioen eller programmet etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en liknende lek: Man pekte på alt som var av knapper på klærne, og sa: Loppete, lusete, fillete, ren, pen, edelsten... loppete, lusete osv.... helt til det ikke var flere knapper.

 

Jeg bruker tå- og fingerregler i min jobb som førskolelærer, slik:

 

Tærne: Litlatå- Tådi- Ebbenfro- Ellaros- og Store Gubben Hesten i skogen.

 

Fingrene:

Den bære ved

Den bære vann

Den koge graud

den ause oppi -og

Den ede opp fø di addle

 

Evt:

Den datt i sjøen

Den drog 'an opp

Den bar 'an heim

Den torka kle-en' (=klærne)

og Den sprang heim og beste (evt Den spelte bas fø di addle)

 

Noen flere slike gamle regler/ leker?

 

Ola: Jeg håper det er greit at jeg utvider innholdet i din tråd litt. Jeg liker meget godt å ta vare på gammelt barnetradisjonsstoff.

 

Vi sang også:

assli bebli dois-ju-kai osv, ringer det noen bjeller?

 

samt:

Ada-sjokka-ada-kada-venni osv.... Noen som gjenkjenner dette?

 

Vi sa Aba- daba- sjokko-lada-veni -vidi- W-C

 

Og for elling:

akka-bakka-bonka-rakka-etla-metla-sjong-dong-filli-fong- etla-betla-sukkererta-issa-bissa-topp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi sang

 

Ada sjokka

ada kada venni

oni boni

ninge ninge nois

kju kju kju ta boni

kju ta boni

kju kju kju

 

i dag bruker jeg denne sangen til å elle med i min jobb i barnehagen

 

elling

 

i di dodda mi

effa lera bodda stera

abba krabba kattalabba

ylle bylle boys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor mi (frå Birkenes i Aust-Agder) lærte oss ein meir 'maritim' versjon:

 

Skipper, styrmann, landmann, los matros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante svar! Det var nok Anne Karins som ble brukt hos oss, men det spørs om ikke prosten kom foran presten! En annen ting vi gjorde, både gutter og jenter, var når vi nappet opp et blad av en groblad-plante. Det fulgte da med noen "tråder" ved "bruddstedet". Disse tellet vi for å se hvor mange barn vi skulle få. En av mine kamerater tellet en gang 7 tråder. (Det var enslag rekord). Men dessverre - han fikk aldri noen barn! Anne Karin: Hva søkte du på internett når du fant reglen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.