Gå til innhold
Arkivverket

Nattmannen i Bergen


Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Etter å ha begynt å lese romanserien Nattmannes Datter av May Lis Ruus har jeg fattet interesse for å samle opplysninger om Nattmannen (Nattmenn i i Bergen ) . På sin hjemmeside skriver May Lis Ruus : "

Nattmannen – eller rakkeren – var bøddelens hjelper og byens renovatør. Han arbeidet om natten eller tidlig om morgenen for ikke å sjenere borgerne med blant annet dårlig lukt.

Hans arbeidsoppgaver var tømming av utedoer, pipe- og gatefeiing, fjerning av selvdøde dyr fra gatene, og kastrering og avlivning dyr. I tillegg assisterte han skarpretteren ved henrettelser og avstraffelser. Nattmannen tok seg av liket etterpå, og begravde det i uvigslet jord. Også selvmordere og udøpte barn som ikke fikk ligge i vigslet jord var det nattmannen som begravde.

Nattmannen og hans familie betraktet som urene og æreløse, og var utstøtt fra samfunnet. Ingen ville døpe rakkerungene, og når nattmannen døde, ville ikke likbærerne hente liket hans.

Nattmannen og hans rakkerknekter var som regel tukthusfanger som ble tilbudt friheten dersom de tok oppgaven. De kunne være satt inn for mord, overfall eller tyveri. Andre igjen hadde ikke gjort annet galt enn å streife omkring. Mange foretrakk å forbli fanger framfor å bli uglesett og spyttet på av byens befolkning, men noen tok imot tilbudet.

Nattmannyrket varte fra 1600-tallet og til 1794, da stillingen ble endret til renovasjonsmester. På slutten av 1800-tallet ble ordningen med nattmenn erstattet av nye måter å organisere renovasjonsarbeidet på."

 

Kilder: I. Torstenson: Intet Norge uten «nattmenn», Wikipedia, Terra Buskerud: Nattmannen og andre rakkere http://nattmannensdatter.no/ Jeg har lett etter Nadtmenn i Bergen og funnet følgende :

 

 

 

Foreløpig har jeg funnet følgende personer som var Nattmann i Bergen mer info om den enkelte blir oppdatert og kildereferanser vil bli lagt ut.

 

 

 

Michel Haaversen . Først gift med Anne Nielsdatter , viet 8 februar 1733 i Domkirken . (Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 7 (1725-1826), Ekteviede 1733, side 16-17.

 

Barn Michel døpt 1. juli 1735 i Domkirken. Faddere: Anne Lodvigsdatter, Emerence Hermansdatter, Aseline Andersdatter, Stephen Stolemager, Michel Sevenbom og David Rasmusen.

 

Da virket Michel Haaversen som Væver. Gift for 2.gang, da som enkemand med Birte Olsdatter, viet 22.mai 1736 i Domkirken. Han var da Arbeidsmand . Barn ikke funnet.

Gift for 3. gang med Karen Helgesdatter, viet 21. oktober 1759 i Domkirken, han var da også enkemand. I dette ekteskapet fikk han 2 barn , Anna Malene døpt 6. januar 1760 i Domkirken. Faddere : Erich Erichsen, Ole Østensen, Abigail Petersdatter, Zidsele Michelsdatter og Elen Marie JanFriederichsdatter.

Barn nr. 2. Birthe Gurine døpt 26. juli 1761 i Domkirken. Faddere: Henrich Eriksen, Anders Hansen, Dorthe Nielsdatter, Zidsele Axelsdatter og Karen Jonsdatter.

 

Ved den siste dåpen står han oppført som Natmand. Michel Haaversen , Natmand , begravet den 16. august 1762 på St.Jørgen Gravplass .

 

Den neste jeg har funnet er Natmand Roal Ormsen først g.m Margareta Olsdatter, viet 7. januar 1753 i Domkirken. Han var da enkemand og Natmand. Har ikke funnet barn i dette ekteskapet.

Enkemand, Natmand Roald Ormsen ble gift igjen 15. november 1761 i Domkirken med Anne Kirstine Johansdatter. Det er funnet et barn i dette ekteskapet, Johannes, døpt 3. januar 1762 i Domkirken. Roald Ormsen ikke funnet begravet i Bergen , men døde før 1779 da enken Anne Kirstine giftet seg med Natmand Erich Davidsen.

 

Den neste er Natmand Anders Halvorsen f. 1729 i Bergen, døpt 18. desember 1729 i Nykirken. Foreldre: Halvor Larsen Hoydal og hustru Anna Hansdatter Schrøder. Natmand Anders Halvorsen ble gift med enke etter Natmand Michel Haaversen , Karen Helgesdatter . De ble viet 14. oktober 1764 i Domkirken.

Karen Helgesdatter, Anders Halvorsens Natmands kone begravet 17. september 1772 , 38 år , begravet på St. Jørgen Gravplass.

Barn :

1. Ole Christian, døpt 4. august 1765 i Domkirken. Faddere: Jean Adolph Tornau, Aamund Knudsen Grove, Henrich Rasmussen, Zidsele Michelsdatter og Marthe Svendsdatter.

 

2. Michael Johan, døpt 11. juli 1767 i Domkirken. Faddere : StiftsBefalingsmands Scheels' Frue, Frøchen Meyer ( CancellieRaad, og Borgermester Meyers datter) GeneralKrigsCommissaire og Raadmand Geelmyden, JusticeRaad og Stadsthauptmand Schultz og CancellieRaad og Præsident de Fine. Michael Johan ble begravet 28.september 1771 på St. Jørgen Gravplass . Oppført som Anders Halvorsen Natmands drengebarn, 3 år og 6 mnd.

 

3. Dorthe Helene, døpt 17. desember 1769 i Domkirken. Faddere: Anne Lisbeth Jørgensdatter, Birthe Gunnarsdatter, Marthe Christensdatter, Niels Hansen og Niels Olsen. Dorthe Helene ble begravet 25. september 1771 på St. Jørgen Gravplass. Oppført som Anders Halvorsen Natmands pigebarn, 9 mnd.

 

4. Karen Helene, døpt 13. september 1772 i Domkirken. Faddere: Kirsten Gudmundsdatter, Abelone Siursdatter, Marthe Helgesdatter, Ole Knudsen og Niels Simonsen.

Anders Halvorsen, Natmand, begravet 16. februar 1775, Adresse: Frie, 45 år, begravet på St. Jørgen Gravplass.

Neste Natmand jeg har funnet er Erich Davidsen gift med Natmands Enke, Kirstine Johansdatter. Viet 17. januar 1779 i Domkirken. Hun var enke etter Natmand Roald Ormsen , (nevnt ovenfor) .

Natmand Erich Davidsen ble begravet 13. oktober 1779 på St. Jørgen Gravplass, 26 år gammel.

Barn:

1. David f. 19. februar 1778 i Bergen og døpt 25. februar 1778 i Domkirken. Faddere: Zidsel Torbiørnsdatter, Dorthe Nielsdatter, Niels Simonsen, Niels Ivarsen og Isaac Jacobsen.

 

2. Erich f. 1. januar 1780 i Bergen og døpt 5. januar 1780 i Domkirken . (Søn av Afg. Natmand) . Faddere: Zidsel Torbiørnsdatter, Anne Malene Mognsdatter, Jan Villumsen, Peder Torstensen og Gudmund Pedersen.

 

Natmand Hans Andersen er den neste. Barn med Karen Sivertsdatter. Ikke funnet viet i Bergen. Natmand Hans Andersen ble begravet den 17. juni 1785 på St. Jørgen Gravplass, 30 år gammel.

 

Barn:

1. Hanne Sirene f. 7. januar 1786 i Bergen og døpt 11. januar 1786 i Domkirken.

Neste Natmand jeg fant var Christopher Paulsen , gift med Karen Sivertsdatter. Hun hadde barn med Natmand Hans Andersen (Nevnt ovenfor). Karen Sivertsdatter ble begravet 20. august 1793, 41 år, natmandens kone, gravlagt på St. Jørgen Gravplass. Christopher Poulsen (som det står) døde 29. mars 1813 i Bergen og ble bravet 3. april 1813 på St. Jørgen Gravplass. Oppført der som Natmand.

 

Barn :

1. Paul Elias f. 16. august 1787 i Bergen og døpt 26. august 1787 i Bergen.

2. Peter Christian f. 18. april 1790 i Bergen og døpt 25. april 1790 i Domkirken.

Natmand Christopher Paulsen ble gift på nytt med Karen Nielsdatter . De ble viet i Nykirken 4.mai 1794 , enkemand natmand. Sammen fikk de Barna :

1. Carl Christopher f. 16. september 1794 i Bergen og døpt 21. september i Domkirken . Han ble senere Urmakersvend og ble viet med Ane Malene Sivertsdatter Qvale, den 8. januar 1826 i Korskirken. Brudgomen er oppgitt å være 31 år og 4 mnd , og bruden 22 år og 2 mnd.

 

2. Niels Olaj f. 2. november 1795 i Bergen og døpt 6. november 1795 i Domkirken.

4. Peter Christian f. 2. november 1795 i Bergen og døpt 6. november 1795 i Domkirken (Tvilling til nr. 2) .

5. Erich Cornelius f. 12. januar 1799 i Bergen og døpt 18. januar 1799 i Domkirken

 

6. Berent Cornelius f. 5. oktober 1800 i Bergen og døpt 12. oktober 1800 i Domkirken . Han ble senere Rebslagersvend og ble viet den 18. november 1821 i Domkirken , med Dorothea Maria Olsdatter. Brudgom 21 år og 3 mnd, Brud 21 år .

Natmand Mogns Knudsen , vielse ikke funnet . Han ble begravet 15. februar 1777 på St. Jørgen gravplass.

 

I folketellingen for Bergen i 1801 finner jeg ingen oppført som Natmand. Likevel ser det ikke ut at betegnelsen er borte fra 1801 for jeg finner følgende i 1826:

Peder Anfindsen, enkemand, Natmand , fødested Kvinherad, 53 år og enke Berthe Bottolfsdatter, fødested Voss, 53 1/4 år viet 3. september 1826 i Domkirken. Han døde av krampe den 2. september 1839 og ble begravet 9. september 1839 fra Domkirken . Bosted var Sydnæshaugen.

 

Når en søker på vigde i Bergen i tidsrommet 1816- 1911 finner man kun en med betegnelsen Natmand i Bergen , nemlig Peder Anfindsen. Søker man på fedrenes yrke under døpte barn i perioden 1816- 1894 finnes det ikke en eneste med betegnelsen Natmand. Derimot Renovatør, Renovacion osv.

 

 

Finnes der muligheter for å finne ut mer om den enkelte og flere Nadtmenn i Bergen er jeg takknemlig for hjelp :)

Vennlig hilsen Jan Frode Johansen

post-331-0-53666900-1373491832_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Frode!

 

Jeg har ikke noen utfyllende opplysninger å komme med, men tenkte bare at jeg ville fortelle deg at min forlengst avdøde grandtante Ingeborg Flood, som var slektsgransker, lyriker og glad i lokalhistorie, skrev en bok i 1952 som het Fra Nattmannshaugen til Hovedtangen. Skisser fra gamle rettsdokumenter, Den handler om nattmannen i Kristiania, og det er kanskje mulig du kan finne paralleller her til de undersøkelsene du gjør i Bergen. Se artikkel her om Ingeborg Flood:

http://nbl.snl.no/Ingeborg_Flood/utdypning

 

Legger også ut lenke til denne siden: http://www.kriminalsiden.org/193630758.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Michel Haaversen var daglønner da han giftet seg første gang, og så er han, som du sier, vever, arbeidsmann til han ved dåpen til Birthe Gurine står som nattmann:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=6399&personpostnr=52453&merk=52453#ovre

 

Ut fra de opplysningene som gis om nattmannens status som uren og uønsket, så ser jeg at fadderne til Michael Johan tilhører byens bedrestilte:

 

"2. Michael Johan, døpt 11. juli 1767 i Domkirken. Faddere : StiftsBefalingsmands Scheels' Frue, Frøchen Meyer ( CancellieRaad, og Borgermester Meyers datter) GeneralKrigsCommissaire og Raadmand Geelmyden, JusticeRaad og Stadsthauptmand Schultz og CancellieRaad og Præsident de Fine. Michael Johan ble begravet 28.september 1771 på St. Jørgen Gravplass . Oppført som Anders Halvorsen Natmands drengebarn, 3 år og 6 mnd."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattmannen Erik Davidsen døde i 1779, 26 år gammel. Jeg ser også at Sidsel Torbjørnsdatter går igjen som fadder til hans barn. Denne Sidsel er vel moren til Erik, for jeg ser at det blir døpt en Erik i Bergen i 1755, sønn av David Eriksen og Sidsel Torbjørnsdatter:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=dp13011700nk&gardpostnr=8137&personpostnr=65810&merk=65810#ovre

 

Jeg regner med at du allerede har disse opplysningene, men legger dem ut. Davd og Sidsel ble gift i Askøy i 1750:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=36&filnamn=ASKOVIGD&gardpostnr=74&merk=74#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidsele Davidsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 17 December 1752 NYKIRKEN, BERGEN, HORDALAND, NORWAY

  • parents:David Erichsen, Sidsele Torbiornsdr

 

 

Erich Davidsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 8 October 1755 NYKIRKEN, BERGEN, HORDALAND, NORWAY

  • parents:David Erichsen, Sidsele Torbiornsdr

 

? Olie Davidsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 31 May 1761 NYKIRKEN, BERGEN, HORDALAND, NORWAY residence: Bergen, Bergen, Norway

  • parents:David Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Anfindsen er kalla Malmanger då han døydde (nr 109):

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8645&idx_id=8645&uid=ny&idx_side=-123

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070307610451.jpg

 

Finn ein Peder Anfindsen døypt i Kvinnherad i 1774(den siste på høgre sida), men eg har problem med å tyda farens funne namn:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11552&idx_id=11552&uid=ny&idx_side=-207

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070510660337.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Anders Halvorsen nattmann hadde to barn blant de døde i Bergen i 1771:

 

Pigebr http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=38&filnamn=bedo1668&gardpostnr=14359&merk=14359#ovre

 

Drengebr http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=39&filnamn=bedo1668&gardpostnr=14371&merk=14371#ovre

 

Barna ser ut til å bli gravlagt med få dagers mellomrom, jenta var 9 mnd, gutten var 3 år og 6 mnd.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Mogens Knudsen var 60 år gammel da han døde i 1777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.