Gå til innhold
Arkivverket

Hedmark: Jens Olsen og hans fire leiermaal før 1823 (Romedal, Solør, Odal?)


Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Jens Olsen Taarnebye fra Hoff i Solør fikk tidlig i 1823 sitt fjerde uekte barn. Det var i Romedal i Hedmark. Jeg har flere ganger lett i kirkebøkene for 1807-23 for Romedal etter de tre første leiermålene. Bestemte meg for å pløye gjennom alt grundig i dag, men det var ingenting å finne.

 

Det er problematisk å finne riktig Jens i kirkebøkene. En del useriøse anetavler og bygdebøker kompliserer ting ytterlig. Flere slektsgranskere (f.eks en John Strøm som har mange anetavler ute) har ment at Jens Olsen Taarnebye var fra Tårnebye i Romedal - og ikke fra Tornbye/Tårneby i Våler i Solør. Det er nemlig en som passer til navnet i Romedal ved folketellingen 1801 og han står også omskrevet i bygdeboka (såvidt). Denne Jens skal ha blitt skoleholder senere. Men hvordan klarte han å få til det - med 4 leiermål? Og om Jens var fra Romedal, hvorfor nevnes dette om Solør? Og hvor er hans tre første leiermål når de ikke var i Romedal?

 

En annen teori har vært at Jens Olsen har vært fra Hovelsåsen i Solør (Åsnes, tror jeg det var). I såfall får han et uekte barn (Berte) med Pernille Jacobsdatter Kneppe den 4.11.1805 (i Solør). Det er lite å finne i bygdebøkene for Solør, men her er det kanskje noen som sitter på databaser og kan hjelpe?

 

 

I Romedalsboka bind 5-2 står det også noe interessant om Taarnebye i Romedal, nemlig at gården het Muggerud før og at den fra Ole Pedersen og Johanne Jensdatter kommer dit ca 1783 kalles Taarnebye - muligens oppkalt etter gården i Solør. Ole og Johanne nevnes som nybyggere i all sin tid. De var tjenestefolk på Presterud i Romedal da de giftet seg der i 1781. Men hvor de kom fra er usikkert. Kanskje fra Solør? I en bok jeg fant på NB/Bokhylla stod det at de kanskje kom fra Odal.

 

Jeg har mer eller mindre slitt med denne greina i 15 år nå - håper noen kan komme med noen friske tanker omkring hvordan jeg kan finne min Jens.

 

Jeg har postet beslektede innlegg tidligere, uten at det har ført meg noe videre:

http://forum.arkivverket.no/topic/185653-folketellingen-1875-for-romedal-i-hedmark/

http://forum.arkivverket.no/topic/140084-54665-bygdebok-for-soloer/

http://forum.arkivverket.no/topic/127302-41825-romedal-peter-andorph-jensen-f-1823/

 

Takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på... Kan èn eller begge av Jens Olsen sine foreldre ha vært av skogfinsk ætt?

 

Mange av skogfinnene reiste jo til stadighet fram og tilbake, over grenser som ikke fantes den gang da.

 

I så fall kan man jo ikke se bort fra at "din" Jens hadde barn født utenfor ekteskap, i grannlandet Sverige.

 

Tenk om Johanne og/eller Ole var skogfinske... Har du sjekket opphavet hans nærmere?

 

Det er jammen på tide at denne så harde nøtta di blir knekt, ja!

 

Forleden knakk jeg en bortimot 40 år gammel nøtt. Og for noen år siden tok jeg knekken på en nøtt som var mer enn 60 år gammel. Og innholdet var alt annet enn tørt, ødelagt og uspiselig (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for trivelig svar, Torunn!

Jeg har tenkt tanken på Sverige og Finland. Min FamilyFinder DNA-test viser treff som kan tyde på skogfinsk opphav uten at jeg vet om noe fra før. Og jeg har gransket slekten min langt og godt på alle andre greiner enn Jens sin.

 

Problemet med å sjekke Ole Pedersen og Johanne er at jeg ikke har noen idé om hvordan jeg går frem videre. Kirkebøkene i Romedal sier ingenting om deres opphav. De kom til Presterud i Romedal i tjeneste begge to - møttes nok der og giftet seg i 1781.

 

Flere forslag mottas med takk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.