Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i Askvoll BB: Bertel Rasmussen f. ca. 1776 Størdal


Britt Frank
 Del

Recommended Posts

I FT 1801 er Bertel å finne som tjenestefolk på Askvoll prestegaard. I 1803 ble han gift med Marie Dorothea Aslaksdtr.

De hadde bl.a. sønnene Abraham, f. ca. 1812 og Berent, døpt 07. aug. 1822 (den eneste av barna jeg finner under døpte i S&F.) Familien bodde da på Stubseid der Bertel dør i 1857.

 

Hvor kom Bertel fra og hvem var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at Bertel er sønn til denne Rasmus. Rasmus Jenson død 82 år gammel i 1816 og gift med Anne Sjursdtr. Størdal f.?, død ?, men etter 1781 da yngste dattera ble født. Askvoll II, side149, nr. 41Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at Bertel er sønn til denne Rasmus. Rasmus Jenson død 82 år gammel i 1816 og gift med Anne Sjursdtr. Størdal f.?, død ?, men etter 1781 da yngste dattera ble født. Askvoll II, side149, nr. 41Mvh. Johan Arthur Hansen

 

Takk Johan Arthur. Jeg hadde ikke notert dødsår på Rasmus. Forøvrig var Anne Sjursdtr. i live i 1801 ref. tellingen samme år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus Jensen gravlegges 28.08.1816, 82 år gammel. Se venstre side omlag midt på.

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Askvoll, Ministerialbok nr. A 9 (1776-1821), Kronologisk liste 1816, side 462-463.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8597&idx_id=8597&uid=ny&idx_side=-232

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070319630563.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget du vedlegget Rune?Mvh. Johan Arthur Hansen

 

Ja, takk skal du ha. Akkurat den biten hadde jeg det meste av, men uansett veldig fint å få det bekreftet.Jeg tenkte jeg skulle lete i kirkeboka for Askvoll etter dødsfallet til Anne Sjursdtr. i morgen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus Jensen var sønn av Jens Jonsen Saugvik, Indre Holmedal ca. 1700 - 1738 på Bjørvik og Brite Pedersdtr. ca. 1700 - mai 1778 på Bjørvk.

 

Jens Jonsen var sønn av Joen Olsen f. ca. 1659 på Saugvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk igjen, Rune!

Vet du noe mer om Bertel Rasmussens barn? Jeg har som sagt kun funnet Abraham, f. ca. 1812 og Berent, f. 1822. Men da Bertel og Marie Aslaksdtr. giftet seg allerede i 1803 ble der trolig født barn også før 1812.

 

Takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulige barn:

 

Rakel Dorthea Bertelsdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 15 February 1803 Askvoll, Sogn og Fjordane, Norway residence: Sogn og Fjordane, Norway

  • parents:Bertel Ras., Mari Aslaksdr

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Askvoll, Ministerialbok nr. A 9 (1776-1821), Kronologisk liste 1803, side 332-333.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-167

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70319630496.jpg

 

 

 

 

Trine

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 9 April 1806 ASKVOLL, SOGN OG FJORDANE, NORWAY

  • parents:Bertel Ras., Mari Stubsejde

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Askvoll, Ministerialbok nr. A 9 (1776-1821), Kronologisk liste 1806, side 366-367.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-184

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70319630513.jpg

 

 

 

 

Andreas

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 1 November 1810 ASKVOLL, SOGN OG FJORDANE, NORWAY

  • parents:Bertel Stubsejde, Mari

 

 

 

Abraham Bertelsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 20 April 1814 Askvoll, Sogn og Fjordane, Norway residence: Sogn og Fjordane, Norway

  • parents:Bertel R.Stubsejde, Mari

 

 

 

 

Abraham Bertelsen

Norway, Marriages, 1660-1926 birth: 1814 marriage: 13 July 1843 Askvoll, Sogn Og Fjordane, Norway

  • parents:Bertel Rasmussen
  • spouse:Inger Sophie Jonasdr
  • other:Jonas Pedersen

Ane Dorte Bertelsdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 21 July 1818 christening: 22 July 1818 Askvoll, Sogn og Fjordane, Norway residence: 1818 Sogn og Fjordane, Norway

  • parents:Bertel Rasmussen, Mari Aslagsdr

 

 

 

 

Berent Bertelsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 1822 christening: 1822 Askvoll, Sogn og Fjordane, Norway residence: 1822 Sogn og Fjordane, Norway

  • parents:Bertel Rasmussen, Mari Aslagsdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Ann-Mary for svar på spørsmålet som Britt stilte i innlegg nr.12 og som jeg ikke hadde svaret på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
På 12.7.2013 den 0.32, Rune Thorstensen skrev:

Rasmus Jensen var sønn av Jens Jonsen Saugvik, Indre Holmedal ca. 1700 - 1738 på Bjørvik og Brite Pedersdtr. ca. 1700 - mai 1778 på Bjørvk.

 

Korleis kom du fram til dette? Sagevik og Bjørvik er nabogardar, så dette virkar ikkje usannsynleg. Sagevik ligg i Fjaler (Ytre Holmedal) ved grensa mot Bjørvik/Gaular kommune.

 

Brita heldt fråbyteskifte i 1761:

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 7b (1761-1763), Skifteprotokollside, Side 319b-320a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126660025
 

Bygdeboka for Gaular er ikkje feilfri, og sonen, Mads Jensson er her blitt til Marte. Mads Jensson Bjørvik vart seinare gift til Einehaug i Fjaler.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei Torbjørn og Godt Nytt år.

Vi har vært på Tenerife i 14 dager og kom hjem i går kveld..

Dette temaet var oppe i 2013, og jeg må være ærlig å si at jeg ikke husker helt hvor den informasjonen kom fra, men mener jeg mottok en del opplysninger på mail. Den mailen har jeg dessverre ikke tatt vare på, så jeg kan ikke påstå dette med sikkerhet. Og som du selv sier, dette er et område hvor men heller ikke kan stole for mye på informasjon hentet fra eventuelle bygdebøker.

Det er dessuten ikke min egen slekt, og da har jeg nok ikke vært like opptatt som ellers av å ta vare på dokumentasjonen som ble gitt meg.

 

Skulle du finne at denne informasjonen er feil, eller du oppdager andre ting av interesse rundt denne slekten, er jeg selvsagt interessert i å høre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.