Gå til innhold
Arkivverket

Johan Bøckman -alder ved død Mai 1701


haugland
 Del

Recommended Posts

Jeg har arb med Bøckman slekten lenge og har de informasjoner jeg trenger, med ett untak og det er, hvor gammel var Johan Bøckman når han døde i Mai 1701. I flg "Stamtavle over Den norske Bøckmanslekten 1629-1929" ved Frk Cathrine Dietrichson m fl så skal han være f 1629 (?), det kan godt være riktig, men jeg skulle gjerne hatt hans alder ved død med en ref til kilde ? Skifte etter han i Larvik var 26. Apr 1713, men der kommer ingen alder frem. Ett el annet sted (klarer ikke å finne tilbake til dette) har jeg sett at det har stått ca 72 år.

Kan noen hjelpe med en alder m ref for død ?

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arb med Bøckman slekten lenge og har de informasjoner jeg trenger, med ett untak og det er, hvor gammel var Johan Bøckman når han døde i Mai 1701. I flg "Stamtavle over Den norske Bøckmanslekten 1629-1929" ved Frk Cathrine Dietrichson m fl så skal han være f 1629 (?), det kan godt være riktig, men jeg skulle gjerne hatt hans alder ved død med en ref til kilde ? Skifte etter han i Larvik var 26. Apr 1713, men der kommer ingen alder frem. Ett el annet sted (klarer ikke å finne tilbake til dette) har jeg sett at det har stått ca 72 år.

Kan noen hjelpe med en alder m ref for død ?

 

Kilden til dødsfallet kan *kanskje* være et kirkeregnskap, hvis det ble betalt for begravelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian !

 

Takk for ditt svar ! Jeg har fått en kopi fra Statsarkivet Kongsberg, underskrevet av U F Gyldenløwe 17 Mai 1701, hvor han opplyser at Johan Bøckman er død. Vil ett kirkeregnskap være event i arkivet ved Jarlsberg, tror du, el kan det være fra Larvik krk ? Dette med kirkeregnskap kjenner jeg lite til ! Kan du si noe mere om dette ?

 

Mvh Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ditt svar ! Jeg har fått en kopi fra Statsarkivet Kongsberg, underskrevet av U F Gyldenløwe 17 Mai 1701, hvor han opplyser at Johan Bøckman er død. Vil ett kirkeregnskap være event i arkivet ved Jarlsberg, tror du, el kan det være fra Larvik krk ? Dette med kirkeregnskap kjenner jeg lite til ! Kan du si noe mere om dette ?

 

Kirkeregnskap viser inntekter og utgifter knyttet til kirkene og finnes som oftest i sokneprestarkivene. Se for eksempel arkivet SAKO/A-351 Larvik sokneprestkontor. Husk at Larvik i 1701 ennå var annekssogn til Hedrum prestegjeld.

 

Det er vel all grunn til at tro at brevet du har fått kopi av, er kilden for opplysningen om at Johan Bøckman døde (senest) i mai 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser nok ut som jeg var på feil spor der. Litt for seint i tid tenker jeg. Det sto ikke noen alder i selve skiftet heller.

 

Birkedommer er ikke det en tittel som ble brukt i Danmark og ikke Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at dere er intr ! Skulle gjerne funnet alder, ved død da det kan si noe mere sikkert om f år ! Håper fortsatt på at noen kan finne en alder m skikkelig kilde ref ?

Mvh Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at dere er intr ! Skulle gjerne funnet alder, ved død da det kan si noe mere sikkert om f år ! Håper fortsatt på at noen kan finne en alder m skikkelig kilde ref ?

 

Dersom kilden til dødsfallet er brevet fra Gyldenløve, finnes det neppe opplysning om hvor gammel Bøckman var da han døde. Jeg ser 1629 oppgis som fødselsår flere steder - det kan jo ganske enkelt opprinnelig ha vært en gjetting, som har blitt "adoptert" av andre og etter hvert blitt oppfattet som fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian !

Du sier det samme som jeg tror, kilden til dette tror jeg b l a er boken/manuskriptet til Frk Diethricson m fl over Bøckman familien, og så har det etablert seg som en virklighet, muligens ? Ett eller annet sier meg at han muligens var f tidligere enn 1629 !

Mvh Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Jan Erling,

 

 

Fra Lassens Samlinger:

 

"..., levede i 1701, og var da 72 Aar gl. Boede i Laurvik.,...." http://arkivverket.no/URN:db_read/db/40129/272/?size=big&mode=0

 

 

Det kunne godt se ud, som om opl. stammede fra et eller andet dokument.

 

Kan det tænkes, at Johan Bøckman enten har opsagt sin stilling - eller har bedt om assistance i arbejdet på grund af sin alder ?

 

Efterfølgeren, Søren Gotlænders første birketing efter Johan Bøckmans død fandt sted 17 juni 1701.

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Jan-Erling Haugland. Dette er ikke om Böckmann - men om Carstensen. Du efterlyste for nogle aar tilbage (2009) informationer om Carstensen-slaegten. Min tiptipoldefar var Ulrich Christian Marcussen, bror til Marcus Pauli Marcussen - gift ind i Carstensten-slaegten. Hvis du fortsat er interesseret i slaegten, saa har jeg mange oplysninger om den. I saa fald skriv venligst til mig. De bedste hilsener, Nikolaj Sadolin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.