Gå til innhold
Arkivverket

Niels Pedersen Heegaard (ca 1690-1746) i Kragerø.


Knut Inge Apesland
 Del

Recommended Posts

Noen som kjenner opphavet til skipperborger i Larvik, Niels Pedersen Heegaard (ca 1690-1746) ? Hans kone Hans kone Boel (Bodil) fra Åros i Sokndal i Rogaland kjennes opphavet til i flere generasjoner bakover. :)

NIELS PEDERSEN HEEGAARD (ca 1690-1746). Skipperborger i Larvik ca 1720-1746. Gift med BOEL OLSDTR ÅROS (ÅRHUUS) Fra Åros i Sokndal i Rogaland.

Uvisst hvor Niels Pedersen Heegard kom fra, trolig fra Jylland i Danmark ?? Niels Heegaard Skipperborger i Larvik hadde i allefall to søstre som bodde ulike steder langs kysten i Norge, dette får vi greie på gjennom arveskifter i familien i 1740-årene. I Larvik bodde på denne tid (1720- og 1730-årene) Proviantz forvalter (amtsforvalter) Monsieur Ole Christian Heegaard (fca 1700). Bodde i bydelen Fritzöebakken i Larvik. Han hadde flere barn. Uvisst om det er slektskap mellom de to Heegaard-menn i Larvik.

Niels Pedersen Heegaard var skipperborger i Larvik fra før 1720. Døde 1746 ved Lillesand. Niels Heegaard var i 1743 verge for proviantforvalter Lars Jensen Munchs barn. Lars Jensen Munch var tollvisitør i Larvik 1737, forvalter ved Stavern fort til sin død 5. apr. 1741

Niels Pedersen fra Larvik død 1746 i Møglestu i Vestre-Moland ved Lillesand, Gravlagt i V-Moland 22/1 1746. Hans søster Sidsel Pedersdtr. g.m. Lars Sjursen i Brekkestø (død 1744). Niels Pedersen var trolig i Brekkestø med en skute på vei langs kysten, og besøkte sin søster.

Niels Pedersen Heegards barn - alle nevnes på arveskiftet etter faren i 1746:

1) Hans Nielsen Heegaard (1720- ). Oppføres som "myndig" på skiftet etter faren i 1746. Nevnt 13.09.1749 værende i Christiansand, 11.10.1752 at han bodde i Tønsberg. G.m. Cathrine Lorentsdtr Brun. Bodde i Tønsberg. 2) Johanne Marie Heegaard (1721-1777). 1746: I Kraagerøe hos Hr: Bye Foged Tønder. Nevnt 13.09. 1749: Bodde i Kragerøe hos sin farssøster Maria, enke etter Søren Øvergaard. Gift 12.04. 1754 med Johan Georg Rendtler (1725-1791). Handelsborger m.v. i Kragerø. 3) Else Cathrine Heegaard (1722- ). 4) Peter Nielsen Heegaard (1724-1749). 1746: 22 år; farer med Skipper Alexander Blom her fra byen. Sjømann, ble borte på havet i 1749. Arveskifte 13.09. 1749 etter Peter Nielsen Heegaard. Med Sr: Angels Skib i indeværende aars Sommer borteblevne og ved Døden afg:; Ugift; bodde hos moren. Bosted: Steenene i Laurvigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg må bare takke og bukke også for henvisningen til Delgobes stamtavler. mvh Knut Inge.

Knut-Inge: Om du kommer noen vei: - m.t.p. disse HEEGAARD-søsknenes opphav, så håper jeg du kan legge fram resultatet i denne tråden, da jeg tror det er flere som vil få et påfyll på sine anetavler.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle interesserte vedr. familien(e) HEEGAARD i Larvik og Kragerø: Jeg har dessverre p.t. ikke funnet noe mer håndfast om Heegaard-familiens opprinnelse, enn det som fremkommer av Delgobes og Lassens samlinger. Men jeg har ikke gjort noe skikkelig forsøk på det heller ennå. Ut fra opplysningene i de nevnte samlinger har jeg fått litt mer opplysninger rundt enkelte av de personene jeg hadde fra før.

Men jeg har IKKE klart å se noen sammenheng mellom de ulike Heegaard-familiene.. Selv om en sammenheng kan finnes.

 

NIELS PEDERSEN HEEGAARD(ca 1690-1746) var gift med BOEL / BODIL OLSDTR ÅROS fra Åros i Sokndal i Rogaland. Hennes slekt har jeg flere generasjoner bakover. Dersom interesse for dette kan jeg legge ut på disse sider den info jeg har om henne.

 

KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.