Gå til innhold
Arkivverket

Torbjørn Olsen Lude fra Bergen


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Den 21. novemberv 1816 gifter Torbjørn Olsen seg med Anne Malene Olsdatter/Aamundsdatter Østrim i Avalsnes kirke. Hvor paret bosetter seg er det ikke så godt å si, men trolig bor dem i Bergen. Da Anne Malene dør i 1826 bor dem i Bergen. Paret får sitt første barn i 1817 og gir ham navnet Olai Amund Torbjørnsen. Året etter konas død blir trolig den samme Torbjørn far til en pike som får navnet Marthe Malene Torbjørnsdatter. Hun ble født 10.04.1827 og døpt i Domkirken 16.04.1827. Senere giftet Torbjørn seg med Anne Randine Andreasdatter. Da hun dør i 1841 står følgende om han:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=1301begr&gardpostnr=13306&merk=13306#ovre

 

Er det mulig å få mer info om denne Torbjørn Olsen Lude. Kan det være at det skulle være Lande i stedet for Lude? Eller het han virkelig Lude. Hvor ble han født og hvem var hans foreldre?

 

1836 setter han sine barn på landet. Trolig fordi han er fattig og ikke er i stand til å brøfø sine barn. Jeg antar at han også fikk omsorgen for Marthe Malene Torbjørnsdatter i likehet med barna til Anne Randine. Jeg tror at navnet Marthe Malene ble feilskrevet i kirkeboken, fordi at hun selv aldri brukte denne navne kombinasjonen, hun bruke bare Anne Malene eller bare Malene. Anne Malene var min tippoldemor og min mormor ble oppattkalt etter henne. Min mormor fikk navnet Anna Magdalena.

 

Jeg vet ganske mye om moren til Anne Malene og hennes bakgrunn, men ingenting om faren og hans foreldre og hvor han kom fra. Det eneste jeg vet om faren er det jeg har skrevet ovenfor.

 

Håper dere kan hjelpe meg med å finne ut hvem Torbjørn Olsen var, het han Lude og hvor hadde han det navnet fra, hva het hans foreldre? etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.