Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp dåp skjåk 1862


Bård Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg trenger hjelp til hva det står om foreldrene til Christen Rolfsen, rad 71, Far Rolf Christensen, Mor Pernille Johnsen, men hva står det før navnet til faren? (**** til **** Kvale Rolf Christensen...)

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Skjåk i Lom, Klokkerbok nr. 4 (1845-1864), Fødte og døpte 1862, side 390-391.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8913&idx_id=8913&uid=ny&idx_side=-184

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070130610692.jpg

 

Ikke min slekt (dvs Pernille tror jeg er fadder til en av mine forfedre), men de som ryddet og brukte husmannsplassen vi har som hytte :) Prøver å finne ut når plassen ble ryddet.

 

mvh

Bård Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel "Hmd. til søndre Kvale", som må bety at han hadde husmannsplass under Søndre Kvale.

 

Hei

 

Takk for hjelp, det er er faktisk helt logisk :) Kvålsbakken var husmannsplass under Søndre Kvåle, rart jeg ikke så den muligheten selv ;)

Prøver å lete meg bakover i kildene for å se når plassen først nevnes.

 

mvh

Bård Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så vidt eg kan sjå, er dåpen til Marit Rolvsdotter Kvålsbakken (f. 25.8.1857 i Kvålsbakken) fyrste gongen denne familien er nemnt i Kvålsbakken (då berre som "ved Kvale"), men det kan hende dei kom litt tidlegare.

 

Då Rolv Kristensson vart fødd, i 1833, ser det ut til at Kristen var husmann på Bliksrud under Steinbakke, der dei framleis var då dottera Synne vart konfirmert i 1843. Om det er Kristen som har dyrka opp Kvålsbakken, er dei nok komne dit ein gong sist i 1840-åra eller fyrst i 1850-åra, trur det skal noko til å finne meir nøyaktig når :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.