Gå til innhold
Arkivverket

Frantziska Lepsøe f.1878 d.1970


Ottar Eliassen
 Del

Recommended Posts

Hun døde på Laksevåg 15. april 1970, var født 4. mai 1878, og enke etter Wincent Lepsøe, som var død i 1938. Hun etterlot seg en datter Clara Corneliussen, bosatt på Laksevåg. Hun hadde flyttet inn til Laksevåg fra Bergen 1. august 1951, men ble ikke registrert som fast bosatt der før i september 1952, da med Herman Gransgate 42 som adresse.

 

Wincent Monsen Lepsøe døde i Bergen i 1938. Han var tilsynelatende ugift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Mange takk for gode opplysninger.

 

Datteren Clara f.ca.1913. Er det mulig å finne hvor hun er døpt og gift?

 

Første ektemannen reiser til USAI 1903. Kommer han tilbake?

 

 

mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clara Francisca Torkildsen(Lepsøe) 1913 gifter seg Borgerlig i Bergen(også innført i JK) 23/10-1937 med Finn Corneliussen 1908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei.

 

Har sett litt på denne, men kommer ikke lenger.

 

I 1905 får Frantziska en datter: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. B 8 (1903-1925), Fødte og døpte 1905, side 39.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=269&idx_id=269&uid=ny&idx_side=-40

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050425010040.jpg

 

Her i 1910? http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036697001009

 

Far hennes svoger?

 

I 1913 Clara.Her gift: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Bergen byfogd, Vigselsbok (borgerlig) nr. 12 (1937-1937), Borgerlig viede 1937, side 80b-81a.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11610&idx_id=11610&uid=ny&idx_side=-81

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10611006120081.jpg

 

Har ikke funnet Clara sin dåp, heller ikke far?

 

Noen som kan ha peiling?

 

Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei.

Ved en tilfeldighet kom jeg over denne forespørselen. Clara Franciska  Corneliussen er min mormor .Hun døde 3.nov 2012.Vi vet egentlig lite om min oldemor Franciska  og min mormor Clara ,Det vi vet er at Clara er et uekte barn. Da oldemor gifter seg lepsøe blir han oppført som far men det er en kristian Torkildsen som er biologisk far .Min mormor ville aldri fortelle noe selv om vi prøvde flere ganger. No driver min søster og jeg og leter litt på egen hånd .Franciska  lepsøe hadde flere sønner med Herland .De emigrerte alle til usa.Det gjorde også Clara sammen med sine to døtre. Men de kom tilbake etter ca 5 år .Er fasinert av historien rundt min oldemor. Hvorfor er du opptatt av  historien.

 

mvh kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjersti.

 

For å svare på spørsmålet ditt: Clara var tre-menning av min far.

 

Felles stammfar er Tron Olesen Grønnestølen Alvøen (ca.1800-1874)

 

Hvor mye har du om disse?

 

mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Takk for svar. Synes dette er utrolig spennende. Vi vet lite og ingenting om min oldemor sin farsslekt . Min bestemor Clara var ikke villig til å fortelle noe når hun ble spurt .Vi vet hvem som var Franciska sine foreldre og hennes søsken men der stopper det . Har spurt andre i familien om de vet noe om Tron Olesen .Min tante sier hun har hørt at han jobbet på papirfabrikken i Alvøen . Men det kan også være hans sønn Henrik Trondsen. Historien rundt min oldemor er vell det som opptar oss mest for tiden .Vi prøver å sette sammen historien med de fakta vi har funnet. Historien om datteren  Alvilde Sofie har vi aldri hørt om . Vet du noe mer om hva som hente henne.

Hei Kjersti.

For å svare på spørsmålet ditt: Clara var tre-menning av min far.

Felles stammfar er Tron Olesen Grønnestølen Alvøen (ca.1800-1874)

Hvor mye har du om disse?

mvh Ottar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har forhørt meg litt hos familien om sønnene til Franciska. Alfred f.1896 giftet seg med Emma , De fikk tre barn .Dorothy- Lousiann og Frank. Alfred var visst kaptein . Henrik døde av tuberkolose. Franz kaldt Frank f. 1901 gift med Ågot. Sies at han var medeier i et telefonkompani. Ingen barn

Sigurd f 1903 gift med Thyra . Jobbet med stillas .Døde av kreft i magen . Ingen barn .

Franciska  kjøpte et hus på Sydneskleiven .Sønnene hjalp  med penger . Ingen av sønnene kom tilbake til Norge. Ågot kom tilbake som enke og bosatte seg i Hokksund.

Er veldig interisert i å få vite mer om Clara sin far Kristian Torkildsen . Står oppført som restauratør. Hva er det? Finner et dødsfall i 1918 på en Torgersen  Kan det være samme person. Hvor skal jeg lete for å finne ut noe om han .Hvor han kom fra osv

mvh Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sønnene i Amerika:

 

 

Alfred og Emma må ha hatt 4 barn:Dorothy,Richard,Frank og Lois.

 

 

 

Alfred Herland

Head

United States Census, 1930

birth:
1897
Norway
residence:
1930
Malden, Middlesex, Massachusetts, United States
immigration:
1912
spouse:
Emma O Herland
children:
Dorothy J Herland, Richard C Herland
other:
Mathilda Jensen

 

 

 
Alfred Herland

Head

United States Census, 1940

birth:
1897
Norway
residence:
1940
Ward 5, Malden, Malden City, Middlesex, Massachusetts, United States
spouse:
Emma Herland
children:
Richard Herland, Frank Herland, Lois Herland

 

 

 

Sigurd A. Herland

New York, Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924

residence:
Bergen, Norway
immigration:
16 August 1920

 

 

Sigurd Herland

Employee

United States Census, 1930

birth:
1903
Norway
residence:
1930
Providence, Providence, Rhode Island, United States
immigration:
1920
other:
Herbert C Peppin, Genevieve E Peppin, Grace E Cooke, Marion A Cooke, Thyra Herland

 

Sigurd Herland

Head

United States Census, 1940

birth:
1903
Norway
residence:
1940
Ward 7, Malden, Malden City, Middlesex, Massachusetts, United States
spouse:
Thyra Herland

 

 
Sigurd Herland

United States Social Security Death Index

birth:
21 August 1902
death:
February 1968
Middlesex, Massachusetts

 

 

 

Emigranter fra Bergen 1874-1930

 

Bergen 168 1920 Mars 26 Frantz Martin   Herland m ug Kontorist 1900 20 Bergen State of Mich Amk Boston Mass Nei a(bedre fortj) Som kontormand Reisepass 533/20 Norske Amk Lj III fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=87952&merk=87952#ovre

 

 

 
Frantz M. Herland

New York, Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924

residence:
Bergen, Norway
immigration:
9 April 1920
 

 

Frank M Herland

New York, New York Passenger and Crew Lists, 1909, 1925-1957

birth:
1901
Norway
immigration:
1932
New York, New York, United States

 

Frank Herland

Head

United States Census, 1940

birth:
1901
Norway
residence:
1940
Framingham Town, Middlesex, Massachusetts, United States
spouse:
Aagut Herland

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.