Gå til innhold
Arkivverket

Etterkommere etter Karoline Amundsdatter, født 1874 i Sør-Odal, til Minnesota i 1904


Arne Bråten
 Del

Recommended Posts

Min morfar, Ole Amundsen Granli, ble født 7.1.1882 i Sjøenden, Sør-Odal. Foreldre var Amund Hansen Hærneshagen og Marte Larsdatter fra Stomperud. Amund Hansen hadde tre koner og barn med alle tre. Med kone nr. to,Kaisa Persdatter hadde Amund fire barn, bl. a. Petter født i 1872 og Karoline (Lina) født i 1874. Begge emigrerte til USA.

Jeg finner at Karoline kom med SS Hekla til Ellis Island 26 juni 1904. I registreringen som ble gjort av immigrasjonsmyndighetene er det anmerket at hun skal videre til et søskenbarn R. Amundsen i Herman, Minnesota. Jeg finner ingen registrering av Petter, men han kan ha reist svært ung før registreringen startet på Ellis Island i 1892. Dette søskenbarnet kan også ha reist tidlig. Foreløpig vet jeg ikke hvem dette er. Kanskje datteren Rangdi av Amund Larsen som var Marte Larsdatters bror.

Min morfar hadde nok noe kontakt i starten, for det finnes tre bilder som er sendt fra USA. Dessverre uten navn på de avfotograferte. Etterhvert fikk han noe informasjon fra USA via en bekjent. Informanten var en Carl Berg, og han opplyste i 1954 at "Karoline døde 19.1.1954, og at sønnen hennes, Garfield som var gift med en kvinne fra Fargo, hadde arvet Petter."

Hvor kan jeg starte for å finne ut av dette? Det hadde vært spennende om Karoline har etterkommere som lever i dag.

Mvh Arne Bråten, Jessheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsdatoer på Petter og Karoline kunne muligens gjøre søkingen enklere. Det er "ørten" personer med samme navn i USA.

(Har forløpig ikke funnet noen Karoline som døde 19.1.1954.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for tips! Nå har jeg med litt flaks funnet Petter på en båt fra Liverpool i 1900 som Peter Amandsen. Så har jeg også gjort utallige søk gjennom FamilySearch Library og klart å spore Karoline med ektemann og barn i flere folketellinger samt noen av barnas giftemål rundt 1940. Neste skritt blir å ta kontakt med lokale historielag i Nord Dakota og Minnesota for å se om jeg kan finne noen etterkommere.

Mvh Arne Bråten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.