Gå til innhold
Arkivverket

Hva ligger bak ordet Gratis i denne siden fra prostituerte i Christiania


Tom Larsen.
 Del

Recommended Posts

Jeg har nettopp gjort ferdig en database over de prostituerte i Christiania 1843-1880. 3 av jentene står det Gratis på, Hva ligger i det ?, var det noen jenter som ble pålagt å jobbe gratis (evt. lønnet på andre måter, som et sosialt tiltak) eller har det andre betydninger, legger ved kopi fra boka. Tom

post-3544-0-71664700-1373838029_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke lese alt som står der, men kan det være en attest, en begravelse eller bolig eller noe lign. som er gratis. Jeg tror ikke det er tjenstene hennes som er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror helst hun hadde gratis bolig. Ellers var hun visst mye inn og ut av tukthus og arbeidsanstalt, når hun ikke var på sykehus til behandling for "venerisk sygdom" eller i barsel, så det var en trist skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp gjort ferdig en database over de prostituerte i Christiania 1843-1880. 3 av jentene står det Gratis på, Hva ligger i det ?, var det noen jenter som ble pålagt å jobbe gratis (evt. lønnet på andre måter, som et sosialt tiltak) eller har det andre betydninger, legger ved kopi fra boka. Tom

 

 

Når du sier Christiania, mener du også "omlandet rundt"? Eller bare det som er registrert av myndighetene i byen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen. Er det slik å forstå at hver person har sin "mappe" som følger med i hennes "karriere"? Og vil du legge ut denne databasen her på digitalarkivet?

Mulig at jeg har kjentfolk i basen din.

 

Mvh. jon Kjell Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Kjell, I de eldste protokollene (fortegnelse over prostituerte) har jentene et fast nr som de er registret under, det nr brukes også i visitasjonsprotokollene, (politilegen) og siden mange av jentene ber om ny bok regner jeg med at den boka også har samme nr, om jentenes egene bøker er bevart vet jeg ikke, men i Chr. Politikammer, sedlighetsavd, er seriene fortegnelse over prostituerte og visitasjonsprotokollene bevart, om jeg legger den ut på digitalarkivet er mulig, databasen min er lagt opp som et navnregister med link til fotografi fra originalprotokollen, det spørs om digitalarkivet/pensjonatet vil gi meg så mye plass som litt over 800 fotografier trenger, mulig det bare blir navn registret med henvisning til hvilken protokoll nr. (Jon Kjell hvis du har noen navn kan jeg se om de står der.) Dag Aage, takk for ditt tips, det er mulig at det er det det betyr. Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ved her utdrag fra databasen på nr. 1-10, som viser hvilken poster jeg har tatt med.(linken i bilde vil selvfølgelig ikke virke her som da går til fotografiet som kan inneholde langt flere info) Tom

Utdrag.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har nettopp gjort ferdig en database over de prostituerte i Christiania 1843-1880. 3 av jentene står det Gratis på, Hva ligger i det ?, var det noen jenter som ble pålagt å jobbe gratis (evt. lønnet på andre måter, som et sosialt tiltak) eller har det andre betydninger, legger ved kopi fra boka. Tom

 

 

Hei. Vil du gjøre denne databasen tilgjengelig for andre? Eller kan jeg spørre deg om navn i den?

 

Mvh Morten Edv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten, Om den kommer på digitalarkivet i sin helhet vet jeg ikke, siden jeg har link til fotografier av protokollene, det spørs om digitalarkivet/pasjonatet vil gi meg så stor plass som bildene trenger, mulig det bare blir databasen som et register (se utdrag ovenfor) dessuten er emne litt sårbart det er også grunn til at jeg stopper på 1880. Hvis du har navn som du vil at jeg skal sjekke for deg, send en privat melding via forumet eller lars77tsen (alfakrøll) gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.