Gå til innhold
Arkivverket

På hvilken dato i 1735 ble Helge døpt i Åmot kirke? Festo Euchar[istias]


Ronny R. Haugen
 Del

Recommended Posts

Husmann under Melhagen i Åmot Hans Hansen og Kari Arnesdatter hadde sønnen Helge til dåpen i 1735, nesten nederst på side 7 i Åmot kirkebok 1734-1779: http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-7

 

Det latinske navnet på denne fest- eller helligdagen, Festo Euchar, bør være forkortelse for Festo Eucharistias. Det er lite og ingenting å finne om denne dagen i noen av de vanlige oppslagsverkene (bl.a. Heskestad), men etter å ha googlet har jeg lest meg til at den var datofast og skal være 11. februar (?).

 

Problemet er at dåpsinnførselen til Helge kommer etter palmesøndag, som i 1735 falt på 3. april. Og innførselen over der igjen er datert 16. mars. Innførselen etter Helges dåp er datert 2. søndag etter påske, som i 1735 var 24. april. En skulle da tro at Helge var døpt mellom 3. og 24. april 1735. Dette rimer ikke helt med at Festo Euchar skulle være 11. februar.

 

Har jeg misforstått noe ang. Festo Euchar og 11. februar? Kan Festo Euchar gjelde en annen dato, eller må vi tro at det gjelder 11. februar, men at presten har ført inn dåpen en stund etter hendelsen og at den dermed ikke er kronologisk riktig plassert?

 

Også året etter ser det ut til at denne fest-/helligdagen ikke kan gjelde 11. februar, da den er ført etter 21. mars (Åmot kirkebok 1736): http://www.arkivverk...ny&idx_side=-10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eucharistia kan bety nattverd, kan ikke Festo Eucharist: være Skjærtorsdag, den dagen da Jesus inntok sitt siste måltid med disiplene. Skjærtorsdag kalles også Dies Coenae Domini.

 

NB! Dette er sannsynligvis feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ble en del gjetning i mitt forrige innlegg. Jeg har nå funnet tilbake til et sted i kirkeboka for Hitra hvor jeg for lenge siden har notert en dåp Festo Evcharist 1758, til høyre, men her angis dagen å være den 13 Jan!

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Hitra, Ministerialbok nr. 634A01 (1736-1775), Kronologisk liste 1758, side 159.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16150&idx_id=16150&uid=ny&idx_side=-162

 

Die Eucharist i KB for Vefsn 1759:

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vefsn, Ministerialbok nr. 820A06 (1753-1778), Kronologisk liste 1759, side 144-145.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16541&idx_id=16541&uid=ny&idx_side=-70

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill!

 

Dette er forvirrende. I tilfellet i Åmot i 1735 ser det ut til at datoen må være mellom 3. og 24. april. Din gjetning om at det kunne gjelde Skjærtorsdag virket da ikke helt på jordet, ettersom Skjærtorsdag det året falt på 7. april, altså mellom 3. og 24.

 

I eksempelet fra Vesfn 1759 viser Festo Eucharist til en dag mellom 1. og 2. søndag etter Epiph - Hellig tre kongers dag (6. jan). Altså mellom 7. og 14. januar.

 

I eksempelet fra Hitra 1758 ser det ut til å være etter 2. søndag etter Hellig tre kongers dag, altså etter 15. januar, men før Dom. Invocavit eller 1. søndag i faste, som det året var 12. februar. Litt rart at det da står 13. jan (ser ut som månedsnavnet er klusset over).

 

Ser at det på debatforumet til DIS Danmark ble diskutert i 2008 om Fest Eucharist m.fl. stavemåter er 11. eller 20. februar!! med henvisning til bl.a. Bauer: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?7,481179

 

Fremdeles lurer jeg på når Helge ble døpt i Åmot kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagane i januar er nok 13. januar:

"Eucharist" kan også tyde (eller vere brukt i tydinga) takkseiingsfest. Mellom 1719 og slutten av 1750-talet var 13. januar gudstenestedag som "Takkefest for frigjeringa av Noreg" til minne om at 13.jan 1719 var dagen då dei siste svenske troppane trekte seg ut av Noreg etter at Karl 12 fall (Armfeldt sine troppar som trekte seg ut frå Trøndelag) og det vart slutt på 10 år med krig.

Feiringa vart avslutta då ein svensk prins gifta seg med ei dansk prinsesse (eller kanske det var dansk prins og svensk prinsesse).

 

I april kjem eg ikkje på nokon "takkseiingsfest" - så då er det rimelegvis innstiftinga av nattverden det er snakk om , altså skirtorsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagane i januar er nok 13. januar:

"Eucharist" kan også tyde (eller vere brukt i tydinga) takkseiingsfest. Mellom 1719 og slutten av 1750-talet var 13. januar gudstenestedag som "Takkefest for frigjeringa av Noreg" til minne om at 13.jan 1719 var dagen då dei siste svenske troppane trekte seg ut av Noreg etter at Karl 12 fall (Armfeldt sine troppar som trekte seg ut frå Trøndelag) og det vart slutt på 10 år med krig.

Feiringa vart avslutta då ein svensk prins gifta seg med ei dansk prinsesse (eller kanske det var dansk prins og svensk prinsesse).

 

[...]

 

Jeg tør gjette på at det var prinsesse Sophie Magdalene av Danmarks ekeskap i 1766 med den senere kong Gustaf III av Sverige det henvises til.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagane i januar er nok 13. januar:

"Eucharist" kan også tyde (eller vere brukt i tydinga) takkseiingsfest. Mellom 1719 og slutten av 1750-talet var 13. januar gudstenestedag som "Takkefest for frigjeringa av Noreg" til minne om at 13.jan 1719 var dagen då dei siste svenske troppane trekte seg ut av Noreg etter at Karl 12 fall (Armfeldt sine troppar som trekte seg ut frå Trøndelag) og det vart slutt på 10 år med krig.

Feiringa vart avslutta då ein svensk prins gifta seg med ei dansk prinsesse (eller kanske det var dansk prins og svensk prinsesse).

 

I april kjem eg ikkje på nokon "takkseiingsfest" - så då er det rimelegvis innstiftinga av nattverden det er snakk om , altså skirtorsdag.

 

Mange takk, Ivar!

 

Festo Eucharist er altså 13. januar - i Norge. Nå fant jeg litt om det her (fra Norsk Historisk Leksikon på Lokalhistoriewiki): http://lokalhistorie...akksigelsesfest

 

Imidlertid forstår jeg nå at den latinske betegnelsen Festo Eucharist av og til også kunne bli brukt om andre takksigelsesfester. Jeg kjøper forklaringen om at det i tilfellet i Åmot i 1735 må gjelde Skjærtorsdag, altså 7. april.

 

På den danske debattsiden som jeg viser til over, ble det konkludert med at Festo Eucharist var 11. februar - til minne om svenskenes feilslåtte bombing av København. Men det gjaldt i Danmark. Det var altså forskjell her (13. januar vs. 11. februar), selv om vi var ett og samme rike. Det var ulike hendelser som ble feiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.