Gå til innhold
Arkivverket

Chrisopher Hansen f. 1841 Eiker BU, i Aust Agder i 1865 og da?


Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Christopher Hansen ble født 27/12 1841 ifølge hans "grave stone" i Polk Co. Minnesota i 1903. Han ble født i Norge og emigratert ca. 1871. Han kan ha giftet seg i Norge (til Anna?. Hun døde i barselseng ca. 1879). Han hadde ei dtr. "Maggie" A. f. ca. 1871 Norge (trolig Norge).

 

Jeg finner en Christopher Hansen i Family Search f. 27/12 1841, sønn av strandsitter Hans Christophersen og Martha Johnsdtr. Skotselv, Eiker BU. Hans og Martha ble gift 26/12 1840 i Eiker BU. De hadde barna: Christopher f. 1841, Johan Martinus f. 1845, og Hanna Maria f. 1847. Johan giftet seg ble i Eiker.

 

Christopher befinnes seg i Austre Moland Aust Agder hos far bror Nils ved folketellinga fra 1865. Var denne Christopher gift i Norge? Flyttet denne Christopher til Amerika ca. 1871?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You are a genius !!!!! How did you find this? THANK YOU SO MUCH !!!!! Now if he goes to USA we have it 100%. Margaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I håp om å finne ut noe om Christophers emigrasjon (jeg er ganske sikker på at det er ham, jfr. også datteren Maggi/Magda), har jeg leita etter dødsfallene til foreldrene hans i Eiker. Faren er død før 1865 og moren bor som husmoder, inderst, fattiglem, enke, 64 år på Strandstedet i Skotselv. Hun har riktignok fått etternavnet Jensdatter, men det må være henne. 1875-tellingen viser at hun nå bor på Ristvedt: Marthe Johnsdatter, delvis fattig, spinding og 14. mars 1877 dør enken og fattiglem Marthe Johnsdatter, 75 1/2 år. Dette er vel meldingen om dødsfallet hos lensmanen i Eiker, høyre side:

 

http://arkivverket.n...size=big&mode=0

 

Her står det bare en sønn oppført, nr. 1 Johan Hansen Skotselven, men da var da ingen grunn til å nummerere ham hvis det bare var en sønn? Jeg tror det skulle ha stått en til, som skulle føres inn når en fant ut hvor han bodde (har opplevd tilsvarende før - særlig i forbindelse med flytting). Noen som har synspunkter på dette?

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.