Gå til innhold
Arkivverket

Pukkstiger Jacob Jacobsen Wølner og hans kone Rebecca Diderich Albrechtsdatter Wejdou


Rigmor Waler
 Del

Recommended Posts

Hei :rolleyes:

 

Jeg håper noen har mulighet til å hjelpe meg med pukkstiger Jacob Jacobsen Wølner (f. ca 1681) og hvem han var sønn av? Og hvem var hans kone Rebecca (f. ca. 1685) datter av?

 

Dette er hva jeg har av opplysninger:

Jacob Wølner ble gift på Kongsberg 5.november 1706 med Rebecca Diderichsdatter.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8568&idx_id=8568&uid=ny&idx_side=-105

 

Rebecca ble gravlagt på Kongsberg 19.august 1768: Rebeca Diderich Albrechtsdatter Wejdo, Sal. Puck-Stiger Jacob Wølners, Pensj. gl. 83 aar og 1 maaned

Kongsberg, Ministerialbok nr. 4 (1756-1768), Døde og begravede 1768, side 186.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8571&idx_id=8571&uid=ny&idx_side=-189

 

Det ble holdt skifte etter Rebeca Didrichsdatter Wejdou på Kongsberg 22.november 1768.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=sk06041705&gardpostnr=1814&personpostnr=12809&merk=12809#ovre

 

Ut ifra opplysninger ved dette skiftet synes det som om Jacob Jacobsen Wølner er i live, men han nevnes jo som Sal. ved konas begravelse.

Jeg finner Jacob Wølner, gl. Pukk-Stiger/Pensj./60 aar og 3 maaneder, som ble gravlagt på Kongsberg 27.mai 1741. (født omkr. 1681)

Kongsberg, Ministerialbok nr. 2 (1721-1743), Døde og begravede 1741, side 310-311.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8569&idx_id=8569&uid=ny&idx_side=-152

 

Jeg har funnet at Jacob og Rebekka fikk 7 barn, som ble døpt på Kongsberg:

1. Didrich dpt. 25.februar 1708

2. Didrich Albret dpt. 15.april 1710

3. Maren dpt. 27.august 1712

4. Jacob dpt. 23.desember 1715

5. Christian dpt. 16.mars 1717

6. Anne Sebina dpt. 13.januar 1720

7. Gidde Maria dpt. 8.juli 1724

 

Ved skiftet etter Rebecca er det kun de tre sistnevnte barna som nevnes, hvorav Christian og Gidde Maria er døde og bare Anne Sebina Jacobsdatter Wølner er i live.

 

Anne Sebina Jacobsdatter Wølner ble gift på Kongsberg 6.juli 1745 med skoleholder Otto Henric Hepcken f. omkr. 1721 på Fredrikshald,

Anne Sebina ble grl. på Kongsberg 6.desember 1788 og Otto Henric Hepcken ble grl. samme sted 13.oktober 1767.

Anne Sebina Jacobsdatter Wølner og Otto Henric Hepcken er min manns aner via deres datter:

Maren Anna Sebina Otto Henrichsdatter Hepcken dpt. på Kongsberg 29.mai 1748. Gift på Kongsberg 15.februar 1765 med pukkstiger Anders Olsen Eger f. omkr. 1736.

 

Håper noen kan hjelpe meg å kaste lys over hvem som var foreldre til Jacob og Rebecca. Kan Jacob ha vært en sønn av Jacob Wølner, som var grunnlegger og eier af Færder fyr? - Rebecca, datter av en Diderich/Albrecht Wejdo?

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! Jeg bør vel legge til at jeg er klar over at grunnleggeren av Færder fyr ble gift på Strømsø 18.januar 1687 med Anna Livia Nilsdatter Berg.

Kilde: Strømsø, Ministerialbok nr. I 1 (1677-1694), Ekteviede 1685-1688, uten sidenr.

 

I og med at den Jacob Jacobsen Wølner som jeg er interesert i er født omkr. 1681 (om opplysningene ved begravelsen stemmer) så er det vel ikke så veldig mange abdre Jacob Wølner å velge mellom, eller? Kan han være født utenom ekteskap, eller fra et tidligere ekteskap av Jacob Wølner?

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I overskriften står det: No. 212 Efter afgagne Rebeca Didrichs Datter Wedjou forhen afgane Jacob Jacobsen Wölner, så det som står i avskriften er ikke helt korrekt. Jacob er ikke arving men avdød ektefelle. Skifteprotokoll nummer 9 dekker forresten tidsrommet 1769-1775 ikke 1763-1774.

 

Permanent sidelenke; http://arkivverket.n...read/25382/362/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I overskriften står det: No. 212 Efter afgagne Rebeca Didrichs Datter Wedjou forhen afgane Jacob Jacobsen Wölner, så det som står i avskriften er ikke helt korrekt. Jacob er ikke arving men avdød ektefelle. Skifteprotokoll nummer 9 dekker forresten tidsrommet 1769-1775 ikke 1763-1774.

 

Permanent sidelenke; http://arkivverket.n...read/25382/362/

 

 

Takk for innspill Knut Frode :rolleyes:

 

Ja, jeg skjønte at det måtte være feil, for hun skrives jo som enke etter Sal. Jacob Wølner, og jeg regner med at det er Jacob jeg fatn som død i linken over, begravet 27.mai 1741.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksaminasjonsmanntallet for sølvverket fra 1732 gir noen opplysninger om en Jacob Wølner i passende alder.

 

Fødested: Kongsberg

Alder: 50

Yrke: Understiger Oppseer

Arbeidssted: Soldat Gerinne (som jeg ikke har hørt om, trolig et skjerp han var oppseer for)

Tjenestetid: 40

Gift, 3 barn, hvorav 1 i verkets tjeneste

Eget hus på Kongsberg

 

Ellers fantes det en Wølner-gren i Strømsø også. Mener jeg så dåpen til en Jacob Wølner der i 1730-årene. Har også sett andre.

 

Mvh,

Stig N.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksaminasjonsmanntallet for sølvverket fra 1732 gir noen opplysninger om en Jacob Wølner i passende alder.

 

Fødested: Kongsberg

Alder: 50

Yrke: Understiger Oppseer

Arbeidssted: Soldat Gerinne (som jeg ikke har hørt om, trolig et skjerp han var oppseer for)

Tjenestetid: 40

Gift, 3 barn, hvorav 1 i verkets tjeneste

Eget hus på Kongsberg

 

Ellers fantes det en Wølner-gren i Strømsø også. Mener jeg så dåpen til en Jacob Wølner der i 1730-årene. Har også sett andre.

 

Mvh,

Stig N.

 

Hei Stig og takk for innspill fra deg :rolleyes:

 

Den Jacob du har funnet der ser jo ut til å passe perfekt, som min manns ane. Det var jo bare 3 av barna som vokste opp. To døtre: Anne Sebina og Gidde Maria og sønnen Christian.

Var Jacob 50 år i 1732, tilsier jo det også at han er født omkr. 1681-1682 og han oppgis jo å være 60 år når han dør i 1742 (f. omkr. 1681).

Men hvem kan han være sønn av og hvem kan hans kone Rebecca være datter av?

 

Veldig glad for alle innspill :rolleyes:

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi kan bruke: "Beitrage zur Geschichte des Deutschtums in Norwegen" som Kilde, så var Jacob Jacobsen Wølner, f. ca. 1681 (på Kongsberg), sønn av overstiger på Kongsberg Jacob Wølner d.y. (1646-1715). Jacob J W var Junge i 1691, Sprenger i 1700, Hauer i 1703 og Unterstieger i 1711.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi kan bruke: "Beitrage zur Geschichte des Deutschtums in Norwegen" som Kilde, så var Jacob Jacobsen Wølner, f. ca. 1681 (på Kongsberg), sønn av overstiger på Kongsberg Jacob Wølner d.y. (1646-1715). Jacob J W var Junge i 1691, Sprenger i 1700, Hauer i 1703 og Unterstieger i 1711.

 

 

Tusen takk for disse opplysningene Terje :rolleyes:

 

Det du skriver stemmer jo også med det som Stig nevner i Eksaminasjonsmanntallet for sølvverket fra 1732 i innlegg 5.

 

Pukkstiger: Jacob Jacobsen Wølner - Sønn av overstiger på Kongsberg Jacob Wølner d.y. (1646-1715).- En Jacob Wølner qvinde gravlegges på Kongsberg 16.desember 1713. Kan dette kanskje være Jacobs mor?

Kilde: Kongsberg, Ministerialbok nr. 1 (1696-1720), Døde og begravede 1713-1714, side 219-220.

 

Da var sannsynligvis Jacob Wølner d.y. (1646-1715).- et barnebarn av Jacob Wølner f. ca. 1590 Freiberg, Sachsen?

 

Iflg. opplysninger funnet på nettet; kom denne Jacob Wølner f. ca 1590 Freiberg, Sachsen, d. 1643 Kongsberg, Buskerud til Norge i 1621 fra Leutenthal i Harz i en gruppe på 45 bergverksfolk, ledet av Tobias Kupfer.De kom først til Blåfarveverket i Modum.

Fra 1624 til 1626 var de på Kupferberg i Kongsberg.

I 1627 ble han overstiger i Kongsberg Sølvgruber. Som stiger hadde Jacob Wølner en lønn på 10 riksdaler i 1626.

I 1634 ble han ansatt som ny Gesworner ved Sølvverket og Kobberverket med en årslønn på 300 riksdaler og 12 tønner havre til hestehold.

 

Om min teori er riktig, mangler jeg da en Jacob Jacobsen Wølner antatt født omkr. 1615-1625?

 

Jeg er veldig takknemlig for alt som kan bringe meg videre her, så tusen hjertelig takk :rolleyes:

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge mine notater mangler du to ledd:

Christopher Jacobsen Wølner som var født ca. 1617, og altså var med på lasset fra Saksen.

En av hans sønner antas å være Jacob Christophersen Wølner, født ca. 1646. Jeg antar at det er hans quinde som blir begravet i 1713, men der finnes ikke akkurat noe personnummer på dem.

Når du leter vil du finne en rekke samtidige Jacob'er, Hans'er og Christopher'er - og det er ofte vanskelig å stadfeste hvem som levde opp.

Tobias Kupfer kom vel i en tidligerre forsendelse fra Saksen. I arkivene i Saksen finnes flere henvendelser fra Christian Qvart om å få sendt bergfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge mine notater mangler du to ledd:

Christopher Jacobsen Wølner som var født ca. 1617, og altså var med på lasset fra Saksen.

En av hans sønner antas å være Jacob Christophersen Wølner, født ca. 1646. Jeg antar at det er hans quinde som blir begravet i 1713, men der finnes ikke akkurat noe personnummer på dem.

Når du leter vil du finne en rekke samtidige Jacob'er, Hans'er og Christopher'er - og det er ofte vanskelig å stadfeste hvem som levde opp.

Tobias Kupfer kom vel i en tidligerre forsendelse fra Saksen. I arkivene i Saksen finnes flere henvendelser fra Christian Qvart om å få sendt bergfolk.

 

Mange tusen takk enda en gang Terje for ytterligere opplysninger :rolleyes:

 

Jeg skal prøve å sette opp et forslag til hvordan det eventuellt kan se ut vedrørende aner for Jacob Jacobsen Wølner, etter det du forteller her og legge det ut senere. Skulle gjerne visst enda mer vedrørende slekten Wølner. Er det noe litteratur vedrørende slekten som kan lånes på biblioteket?

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det riktig at Jacob Christophersen Wølner f. 1646, er den som er far til Den Jacob Jacobsen Wølner f. 1681, som er min manns ane?

 

Ser det da eventuellt slik ut?:

 

Jacob Wølner f. 1590 Freiberg, Sachsen, d. Kongsberg, Buskerud 1643

Christopher Jacobsen Wølner f. 1617

Overstiger: Jacob Christophersen Wølner f. 1646, d. Kongsberg, Buskerud 1715 g.m. NN d. Kongsberg, Buskerud 1713

Pukkstiger: Jacob Jacobsen Wølner f. 1681, d. Kongsberg, Buskerud 1741 g.m. Rebecca Diderich Albrechtsdatter Wejdou.

 

Hvem var forøvrig grunnleggeren av Færder fyr; Jacob Wølmer f. 1660 sønn av?

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den linjen du setter opp fra Jacob til Jacob er den samme som jeg har.

Når det gjelder Færder Fyr/Byfogdlinjen på Strømsø så har ikke jeg klart å finne noen slektsforbindelse til Kongsberg-Wølnerne, selv om det godt kan være - jeg mangler i tilfelle ett sikkert ledd. Disse Wølnerne må heller ikke forveksles med Wølnerne som kommer fra gården Vølneberg i Sørum.

Litteratur? Om de første leddene finnes det ikke noen god oversikt som jeg vet om. Om Anne Sebine Jacobsdatter Wølners tremenning, Hans Jacob Wølner og hans efterkommere finnes det tre bind (ca. 1200 sider), Bind 1, Bind 2A og Bind 2B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den linjen du setter opp fra Jacob til Jacob er den samme som jeg har.

Når det gjelder Færder Fyr/Byfogdlinjen på Strømsø så har ikke jeg klart å finne noen slektsforbindelse til Kongsberg-Wølnerne, selv om det godt kan være - jeg mangler i tilfelle ett sikkert ledd. Disse Wølnerne må heller ikke forveksles med Wølnerne som kommer fra gården Vølneberg i Sørum.

Litteratur? Om de første leddene finnes det ikke noen god oversikt som jeg vet om. Om Anne Sebine Jacobsdatter Wølners tremenning, Hans Jacob Wølner og hans efterkommere finnes det tre bind (ca. 1200 sider), Bind 1, Bind 2A og Bind 2B.

 

 

Så bra! Da lar jeg den linjen bli stående sånn :rolleyes:

 

Da gjenstår det bare Jacobs kone; Rebecca Diderich Albrechtsdatter Wejdou. Kalles noen ganger Diderichsdatter og Albrechtsdatter. Navnet klinger tysk, så hun har kanskje i likhet med sin mann tyske aner.

 

Jeg Googlet Jacob Wølner som grunnla Færder fyr, og på denne siden ser jeg at også han er oppført som sønn av Christopher Jacobsen Wølner f. ca. 1617 :huh: http://www.geni.com/people/Jacob-W%C3%B8lner-grunnla-F%C3%A6rder-Fyr/6000000000934355370

 

Det var jo dumt at det ikke finnes noe litteratur vedrørende de første Wølnerne. .

Anne Sebine Jacobsdatter Wølners søster; Gidde (Egide) Maria var gift med Ole Johansen Finne. Hun endte visstnok sine dager i Arendal og hadde datteren Ingeborg Cornelia.

Det ser ut for meg til at det bare var disse to døtrene av Jacob Wølner og Rebecca Wejdo som fikk etterkommere.

 

Tusen takk for engasjementet. Mange gode hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om linken til Geni: Om Christopher Jacobsen Wølner er anført: "Jeg kjenner ikke bevis for at han faktisk var far til Jacob, som grunnla Færder Fyr". Så er det sagt - da burde det heller ikke stå på Geni. Men hvis noen kommer over noe som kan ligne på dokumentasjon på at slektskapsforholdet stemmer, skal jeg villig akseptere sammenhengen. Hvis noen har en god mannslinje fra Jacob med fyret, kan vi teste for å se om vi får treff mellen Fyr-Jacob og Kongsberg-Wølnerne! Vi må huske at Wølner var et vanlig navn i Tyskland. Gentester indikerer ellers at Kongsberg-Jacobs slektninger holder til i trekanten Syd-Tyskland, Syd-Polen og Ukraina. Har din mann tatt en Family Finder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Terje :rolleyes:

 

Ja, jeg burde vel ha lagt merke til at det sto det :unsure: Det er jo litt underlig at det ikke vites hvem "Færder Jacob" stammer fra. Det er nå tross alt historie bak det.

 

Nei, min mann har ikke tatt noe Family Finder og vet heller ikke hva det er, hva som må gjøres eller hva det eventuellt koster. Min mann er ikke opptatt av slektsforskning, men han har jo synes det har vært gøy likevel med det jeg har funnet så langt.

 

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til:

http://www.familytreedna.com

Family Finder anbefales.

 

Det er sommertilbud frem til 26. juli. USD 99 - det er ikke mye man får i handleposen på butikken for 600 kroner. Det er her slektsforskningen virkelig tar av! Kanskje får han treff med meg i ett av kromosomene sine? Han får tilsendt en liten tannbørste - testen er enklere enn å pusse tennene! Hvis jeg vet om flere Wølner-efterkommere som tar testen så kan vi lage en gruppe - det vil være spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til:

http://www.familytreedna.com

Family Finder anbefales.

 

Det er sommertilbud frem til 26. juli. USD 99 - det er ikke mye man får i handleposen på butikken for 600 kroner. Det er her slektsforskningen virkelig tar av! Kanskje får han treff med meg i ett av kromosomene sine? Han får tilsendt en liten tannbørste - testen er enklere enn å pusse tennene! Hvis jeg vet om flere Wølner-efterkommere som tar testen så kan vi lage en gruppe - det vil være spennende.

 

Det høres jo spennende ut, så vi får se hva det blir til :rolleyes:

 

*Smil* og hilsen igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Googlet Jacob Wølner som grunnla Færder fyr, og på denne siden ser jeg at også han er oppført som sønn av Christopher Jacobsen Wølner f. ca. 1617 :huh: http://www.geni.com/...000000934355370

 

Jacob Wølner på Færder fyr sin mulige far og mor er nå fjernet fra Geni som en link og informasjonen er lagt til under Om på personen. Håper dette blir bedre og mer riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :rolleyes:

 

Jacob Wølner på Færder fyr er ikke min manns ane etter det som er kommet fram her, men jeg vil vel anta at de muligens kan ha vært i slekt.

Han sies å være død 21.mai 1708, men hvor døde han? Et skifte etter han hadde jo vært moro å få se. Hadde han bare en sønn; Peter?

 

Jacob Vølner og kona Anne Elia Berg, som det står skrevet, fant jeg også under Koppskatt for Bergen 1689;

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=kopp1689&personpostnr=109&merk=109

 

Spør av ren nysgjerrighet :rolleyes:

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor,

 

Det fantes ifølge Huhnhaüser på Kongsberg i 1690 en bergkirurg som het Diderich Albert v. Weider. Han skal være død i 1693. Navnet ligner veldig på din Diderich Albrecht Weido og bør kanskje sjekkes ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor,

 

Det fantes ifølge Huhnhaüser på Kongsberg i 1690 en bergkirurg som het Diderich Albert v. Weider. Han skal være død i 1693. Navnet ligner veldig på din Diderich Albrecht Weido og bør kanskje sjekkes ut :)

 

 

Så spennende Bjørg :rolleyes:

Han kan jo så absolutt ha vært far til Rebecca. Denne skulle jeg gjerne ha sjekket opp ja :) Men, jeg synes det er vanskelig å få sjekket de som var ansatt ved gruvene. Jeg har flere i min egen anetavle også, men finner jo ikke skifter etter de :wub:

Vet du forøvrig hva en bergkirurg gjorde?

 

Tusen hjertelig takk for innspill fra deg Bjørg!

 

Mvh hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du forøvrig hva en bergkirurg gjorde?

 

En bergkirurg var lege for bergarbeiderne :)

Ta en tur på Bergverksmuseet på Kongsberg og se verktøy de brukte ifm. amputasjoner, tannbehandling osv. Kunne vært tatt rett ut av en grøsser :wacko:

Ellers må du vel til Riksarkivet for å finne gamle papirer fra gruvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En bergkirurg var lege for bergarbeiderne :)

Ta en tur på Bergverksmuseet på Kongsberg og se verktøy de brukte ifm. amputasjoner, tannbehandling osv. Kunne vært tatt rett ut av en grøsser :wacko:

Ellers må du vel til Riksarkivet for å finne gamle papirer fra gruvene.

 

 

Ja, kanskje vi må prøve å komme oss en tur til Bergverksmuseet på Kongsberg og så får vi vel prøve Riksarkivet også :rolleyes:

 

Ny god hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.