Gå til innhold
Arkivverket

SANNES DRANGEDAL BOSMANGEN,,LANGEN,FAGERNES)


Ole Petter Eriksen
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer paa om noen kan hjelpe meg med forfedrene til ekteparet Niels Olsen ca 1679-31/7-1757 gift 28/7-1721 med Boel Pedersdatter 16/7-1699-12/5-1737 (+ I barselseng). Forlovere; Stian (Olsen) Sannnes og Torgius (Jensen) Vaaje. Det foreligger ikke noe kongebrev ved giftemaalet.Ekteparet bor paa Bosmangen/Sannes. Boel sine foreldre Peder Langen/Sannes og Aase Jensdatter Vaaje. Barn av ekteparet; Jens og Marthe ca.1721-22 (foreligger ikke daap I kirkeboken), de blir begge konfirmert 1743 (Sannes), begge er da 21 aar, Knud 15/10-1724(+1726), Knud 22/9-1726, Lars 17/2-1732-12/2-1755 (ugift), Peder 5/5-1737, Aase 5/5-1737, samt en Maria (jfr skifte). Jens ca 1721-29/7-1744 gift 13/9-1743 med Karen Gundersdatter Kjendalen barn: Ole 6/10-1743 (vokser opp). Marthe gift 22/9-1745 med Gunder Knudsen Henneseid. Knud gift 26/9-1756 med Siri Aasulsdatter uten kongebrev (Siri sine forfedre paa farssiden, Aasul Hansen Fagernes 1/3-1703-31/5-1772, Aasul sine foreldre Hans Christophersen Fagernes ca 1637-28/6-1705 og Siri (Torsdatter ?) Sannes ca 1655-16/1-1733. Hva sier slektsregisteret for Drangedal her, og undres over mangel av kongebrev ? Meget takknemmelig for tilbakemeldinger vedr. dette slektsleddet. Mvh OlePetter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å slå opp: Olav Sannes skrev bygdeboka "Drangedal med Tørnes". Verdt et forsøk. Sannes hadde god bygdehukommelse, men var etter min mening lemfeldig med kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hjertelig takk for din tilbakemelding (regnet ikke med svar vedr. emnet). Jeg samtykker I hva du skriver om Olav Sannes, og har sjekket hva han har skrevet I bygdeboka. Jeg undres dog over hva slektsregisteret til B.E.Holte skriver jfr. emnet/personene?

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer info.

1. Foreldrene til Niels Olsen Bosmangen/Sannes har jeg ingen formening om, maa sjekke mer. Foreldrene til Boel Pedersdatter Langen/Sannes; Peder Larsen Langen/Sannes ca 1659-7/3-1699, han gravlegges sammen med sine 2 barn Lars 7 aar og Jens 2 aar. Hans hustru Aase Jensdatter gifter seg med Ole Tellefen Langen/Sannes 30/8-1705 (caut. Ole Tellefsen Vaaje og Jens Klokker). Ole Tellefsen er enkemann etter Marthe Ingmundsdatter Ca.1649-14/12-1704. Det er godt mulig at ekteparet Aase Jensdatter og Ole Tellefsen flytter til Bosmangen. + 5/5-1737 Ole Bosmangens hustru Aase Jensdatter.

 

Vedr. ekteparet Hans Christophersen/Kristoffersen Fagernes/Sannes og Siri Fagernes/Sannes, er jeg usikker paa foreldrene til Siri (Tor Haraldsen Sannes og Torgjerd Jensdatter Sannes). Jeg unders paa hvor Hans Chr. kom fra/opphav?

 

Vedr. skifte etter Ole Jensen den yngre 4/10-1700 Vaaje. Sk.pr.2, side 176a. Belyses hans slekt (I og med at han ikke har kone/barn, de dode tidligere). Ole sin mor Liv Torgiusdatter (ca.1623-23/4-1701). Ole Jensen den yngre ca.1658-28/8-1700. Ole Jensen den yngre hadde kongebrev, og planer om aa gifte seg med Torber Stiansdatter (les slektskap). Ole d.y sine sosken

1. Ole Jensen den eldre ca.1636-12/3-1712 Gift 1 ca 1669 Aase Torsdatter Sannes + ca 1690 G.2 1697 Anne Aachesdatter (fra Bamble?)

2. Torgius Jensen ca. 1669-1731 gift 2/1-1701 med Maren Torsdatter

3. Maren gift med Anders Hansen

4. Gunnild ca 1654-12/12-1708 gift med Ole Tellefsen Nordre Vaaje

5. Anne ca.1650-22/3-1739 gift med Torgius Larsen Vefall ca. 1645-29/3-1726 (jfr.skifte etter Torgius Larsenbarn: Maren og Berthe)

6. Aase i henhold til skifte enke etter Peder Langen, eneste avkom jeg har klart aa spore saa langt er Boel.

7. Bodil/Boel ugift ved skifte blir gift kort tid etter med Torbiorn Tellefsen Steinsland.

 

Jfr. Olav Sannes sin beskrivelse av slekten, leser jeg at Maren er utelatt, samt at Ole Jensen den eldre sin hustru nummer 2 sitt patronym er feilskrevet til Aasulfsdatter. Jeg undres over hvorfor? Vedr.patronymfeilen sitter jeg igjen med en anelse om at dette er bevisst. Jeg legger ogsaa merke til flere utelatelser vedr. Sannes/Vaaje/Vefall-slekten, ogsaa dette er noe merkverdig.

Paa bakgrunn av dette studerte jeg tingboker, og fant noen skandaler vedr. slekten (ikke direkte jfr. nevnte personer,men indirekte

 

Liv Torgiusdatter sin far var Torgius Vefall og ukjent mor. Jfr. tingbok er hun datter av Torgius Vefall. Jeg vil med dette aa faa belyst etterkommere av Torgius Vefall, haaper paa tilbakemeldinger vedr. dette.

Liv Torgiusdatter sin ektemann; Jens Knudsen Vaaje + 1670 S.Farsjo I Sannidal, ogssa her haaper jeg paa tilbakemeldinger.

Jens Knudsen sin far; Knud Stiansen Vaaje og ukjent mor.

Jeg er usikker paa patronymet til Jens, og videre om han var sonn av Knud Stiansen Vaaje.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unders paa hvor Hans Chr. kom fra/opphav?

 

Det er sommer, og folk sitter ute i sommerkveldene :-) Dårlig tid for seriøse, faglige spørsmål. Men til spørsmålet: Jeg har selv Drangedalsherkomst, men jeg vet ingenting om denne konkrete slektsgreina. Men jeg observerer at det er en viss utveksling av ektefolk med Gjerstad. Det kan være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Mange takk for din tilbakemelding, og forslag vedr. Gjerstad. Jeg la merke til Aust-Agder folk, var inne ogsaa paa Knud Vaaje sin eiendom i S.Farsjo/Sannidal (Knud Vatnebu). Jeg finner ogsaa Vatnebu-folk (fra Flosta Sogn) i en Gjerstad-gaard, dog ingen Christopher/sen der (men har funnet 1 i Gjerstad, 1 i Holt, 1 i Flosta, dog ingen fra Vegaarshei/Aamli/Dypvaag).

Min skepsis vedr. Jens Knudsen sin far var ubegrunnet, fant det endelige beviset i tingbok A 2, side 44, 5/10-1686. Jeg hadde tidligere kun registrert han en gang tidligere, skattematr. 1647 Farsjo,Sannidal, og hans enke flere ganger, men da som oppsitter paa Vaaje, Drangedal (det var patronymet til Jens jeg var usikker paa, paa bakgrunn av mangel av en sonn ved navn Knud, samt at han fikk 2 sonner ved navn Ole).

Jeg burde nok ventet med emnet mitt, da interessen er meget laber. Takker likevel for din interesse og innspill.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En liten status.

Vedr. Siri Fagernes er hun sannsynligvis ikke datter av Tor Haraldsen Sannes. Aarsak Hans Christophersen og Siri blir gift ca.1694 og faar et barn, for tidlig. I forhold til dette regner jeg med at det ble betalt en ekteskapsbot.

Bamble sorenskriveri, tingbok A4, side 15 h.side, 8/3-1695; tiltales Knud(Erichsen)Oseid og Hans (Christophersen)Fagernes med deres hustruer for ekteskapsbot. Utfallet av saken synes rimelig klart, men det foreligger en lakune I tinboken deretter.

Jeg vil vaere meget takknemmelig med tilbakemeldinger, vedr. de personer som berores jfr. emnet.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

Jfr. innlegg 4, onsket jeg paa tilbakemeldinger paa avkom av Torgius Vefall.

Jfr. hva Olav Sannes skriver er dette; 1 Liv ca 1623-1701 gift med Jens Knudsen dod ca 1670 Vaaje (sonn av Knud Stiansen og ukjent mor). 2 Lars ca 1622-1670 gift med Berte Helleksdatter (bosatt paa Vestre Straume; barn Torgius gift med sitt soskenbarn Anne Jensdatter (se innlegg 4), Halvor og Rolf. Videre skrives det at Torgius Larsen skal ha hatt en datter ved navn Gunnhild, gift 1 med Peder Velleksen Straume. Gift 2 med Tarald Simensen (beslektet I 3 ledd). Gunnhild sin far og mor er her feil, hun har etterkommere og nevnes ikke I skiftet etter Torgius Larsen. 3 Torgius ca 1626 gift med ukjent kone; barn Tyge ca 1657-19/1-1697 gift med Anne Helliksdatter ca 1649-7/2-1699, uten barn (Torgius er bosatt paa Vefall, ogsaa hans sonn og kone).

 

Jeg vil med dette ta med den sonn av Torgius Vefall, som belyses I tingboka. Dette er Halvor Fielde, som er morfar til Knud Christensen Nordre Vaaje. Denne Knud, samt Olav Jensen den yngre belyses gjennom leiermaal med Bergitte Knudsdatter Nordre Vaaje. Bergitte er representert av hennes mor Anlou Holsteensdatter. Hva som fremkommer I rettsaken er slektskap I 3 og 4 ledd. Utfallet av rettsaken er en meget hard straff Knud maa betale 24 lodd solv og Bergitte 12 Lodd solv.

Hva som belyses I rettsaken er dog av interesse; er et avkom etter Torgius Vefall (Halvor Fielde), samt slektskapsforholdene.

Bamble Sorenskriveri, tingbok 4B. Tiltales 6/10-1698 side 3 hoyre side. Domsavsigelse 8/3-1699 side 21 venstre side.

Halvor kalles som tidligere nevnt Fielde. Min forste tanke var Felle, Treungen, (samt Agder)uten resultat. Sjekket deretter Von Papens jordebok, Odel 1624, soldatutskrivningen anno 1642, skattematr. 1647 og FT 1660-tallet (iht. samtlige gaarder I Telemark med gaardsnavnet F. som utgangspunkt). Den kandidaten jeg fant var Halvor Fjell I Solum-Prestegjeld) anno 1600-tallet, han passer ogsaa inn i bildet iht. soldatvedlegg, koppskatten og skattematr.1640-tallet, og som oppsitter paa Fjell 1660-tallet samt Solum-personer I Sannidal og Drangedal Von Papens jordebok 1615 og Odel 1624 paa Fjell (da som giftningsgods, Peder Aarnerod?). Halvor Fjell, Melum ca 1612, sonner Torgius ca 1646 og Levor ca 1650. FT 1664.

Avslutningsvis; noe merkverdig at Halvor Torgiussen ikke er nevnt/belyst, samt at Olav Sannes har feilskrevet patronymet til Ole Jensen sin andre kone (se innlegg 4). Her foreligger en storre skandale (les Halvor Aachesen Braaten, Vefall).

Av de impliserte personer er det kun en person (Knud Christensen Nordre Vaaje, som er I live etter 1702). Jeg regner dog med at Ole Jensen den yngre dor av naturlige aarsaker, men ta en titt paa dodsaarsaken til Bergitte Knudsdatter (hvis Bergitte hadde vaert en mann ville jeg ikke reagert) og Halvor Aachesen. Aastedsgranskningen vedr. dette, foreligger ikke I tingbokene (undres over dette)

 

Min tilnaerming vedr, Knud Stiansen Vaaje, fra Uberg, Vegaarshei og hans forste kone, er min vinkling hvem hans sonn Jens var gift med (samt dems bakgrunn).

Vel, noe synsing og fakta fra min side. Haaper paa tilbakemeldinger.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

I inlegg 8, nevner du barn og barnebarn av Jens Knudsen Voje. Kan den Rolf du nevner her være den samme som er nevt i Slektsregisteret for Drangedal bind 1 side 121, ekteskapsnr. 356 (se også ekteskapsnr. 355 (muligens samme person, der nevt som Rolf Larsson Moe i Sannidal)):

Rolf Larsen (nevt med både Lone og Bøe som stedsnavn) gift. 1 gang med Guri Amundsdtr. Vrålstad f.1664, begravd 27.12.1698 Bøe (datter av Anund/Amund Torbjørnsen Vrålstad og Aase Nilsdtr.)

Gift 2. gang med Asper Knutsdtr. Heldal (mulig datter av Knut Eivindsson Langen og ukjent Torsdtr. Sannes.)

Barn av Rolf Larsen og Guri Amundsdtr.:

Harald

Lars

Gunder

Barn av Rolf Larsen og Asper Knutsdtr. :

Guri døpt dom. 12. Tr.1701 i D., Heldal.

Videre henviser slektsregisteret til ett skifte:

Bamble, sk.pr. 2, 1695-1705,s. 135a, Bø Nedre Tørdal i Dr.dal, 04.08.1699.

Guri Amundsdtr. 1 ekteskap død. E.m Rolf Larsen

Barn:

Harald Rolfsen, myndig.

Lars Rolfsen, mygdig.

Gunder Rolfsen, myndig.

Brt. 160-3-23. Nt. 62-3-0. Hvori medregnet jordgods: Bø Nordre, 1. td., 2 meler. Takst 80rdr. (avdødes arv etter Amund Vraalstad).

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

I inlegg 8, nevner du barn og barnebarn av Jens Knudsen Voje. Kan den Rolf du nevner her være den samme som er nevt i Slektsregisteret for Drangedal bind 1 side 121, ekteskapsnr. 356 (se også ekteskapsnr. 355 (muligens samme person, der nevt som Rolf Larsson Moe i Sannidal)):

Rolf Larsen (nevt med både Lone og Bøe som stedsnavn) gift. 1 gang med Guri Amundsdtr. Vrålstad f.1664, begravd 27.12.1698 Bøe (datter av Anund/Amund Torbjørnsen Vrålstad og Aase Nilsdtr.)

Gift 2. gang med Asper Knutsdtr. Heldal (mulig datter av Knut Eivindsson Langen og ukjent Torsdtr. Sannes.)

Barn av Rolf Larsen og Guri Amundsdtr.:

Harald

Lars

Gunder

Barn av Rolf Larsen og Asper Knutsdtr. :

Guri døpt dom. 12. Tr.1701 i D., Heldal.

Videre henviser slektsregisteret til ett skifte:

Bamble, sk.pr. 2, 1695-1705,s. 135a, Bø Nedre Tørdal i Dr.dal, 04.08.1699.

Guri Amundsdtr. 1 ekteskap død. E.m Rolf Larsen

Barn:

Harald Rolfsen, myndig.

Lars Rolfsen, mygdig.

Gunder Rolfsen, myndig.

Brt. 160-3-23. Nt. 62-3-0. Hvori medregnet jordgods: Bø Nordre, 1. td., 2 meler. Takst 80rdr. (avdødes arv etter Amund Vraalstad).

 

mvh

Ragnar Halvorsen

 

Hei Ragnar

Mange takk for din tilbakemelding.

Jeg har ikke kommet i maal vedr. Rolf Larsen, da jeg ikke har funnet hans begravelse.

Det er dog naerliggende aa tro at Rolf Larsen Boe/Heldal/Moe, er en og samme person. Vedr. skifte paa Boe har Rolf Larsen mye tilstaaende gjeld av Torgius Larsen Vefall. Ved aa se paa forlovere og faddere ved daap av barn Guri 1701 (Heldal) og Karen 1704 (Moe), er det mange personer fra Vefall og Straume (samt noe Haugland og Nesland).

Jeg finner han siste gang i live anno 1711. Rettergangsmateriale, Bamble Sorenskriveri, Tingbok 6, side 125 venstre side, Tingsted Drangedal 17/4-1711. Rolf Larsen Moe lyser pengemangel paa 2 M. i Ovre Vefall, over hans fader broder Torgius Torgiussen Vefall.

Rolf Larsen sin far er mao Lars Torgiussen Vestre Straume. Iht. til skiftet etter Torgius Larsen Vefall er noe farsarv, samt kjopsbrev av Halvor Larsen ca 1689. Det siste kan forklare tilstaaende gjeld ved skifte paa Boe. Torgius trengte mer jord, Halvor trengte penger? og Rolf hadde penger. Gaarden ble i familien.

Jeg maa beklage at jeg ikke kan gi deg den nodvendige klargjoringen (ved aa sette 2 streker under dette), vedr. ditt sporsmaal.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.