Gå til innhold
Arkivverket

Sivert Rasmussen-hans opphav


Jan Sverre Juberg
 Del

Recommended Posts

Min tippoldefar Sivert Rasmussens opphav er ukjent for meg. Den første kjennskapen om ham møter jeg i folketellingen for 1801 på Frosta der han er titulert som tjener på Tautra. Han oppgis a være 15 år gammel. Den senere historie om ham er rimelig kjent. Han døde i 1837 på Frosta og oppgis å være 52 år gammel. Det tyder på at han er født i tidsintervallet 1784-1786. Han er ikke født på Frosta. Jeg har sjekket så langt det er mulig i de øvrige kirkesogn i Nord Trøndelag uten å finne noe. Det neste som var interessant var at jeg fant en Sivert Rasmussen født 1883 i Fosen.Men her er det noe tidsavvik i forhold til antatt fødselstidspunkt. Spørsmålet kan være hvorvidt han kan være født i Sør Trøndelag. Et holdepunkt kan være militærruller for relevant tidsrom for Frosta , men disse har jeg ikke tilgang til. Så dersom noen har noen relevante ledetråder eller sitter inne med løsningen, så er jeg takknemlig for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er det Sivert som gifter seg her, 8. juli 1815, med Ane Olsdatter?

 

Nord-Trøndelag fylke, Frosta, Ministerialbok nr. 713A03 (1812-1816), Kronologisk liste 1815, side 92-93.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16380&idx_id=16380&uid=ny&idx_side=-49

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070925650374.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sivert Rasmussen Haugan konfirmert i Loktu kirke 1804:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Frosta, Ministerialbok nr. 713A02 (1778-1811), Kronologisk liste 1804, side 433-435.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16379&idx_id=16379&uid=ny&idx_side=-175

 

Et par år før dette så jeg konfirmasjonen til en Ole Rasmussen Haugan.

 

Gården Haugan med Ole Rasmussen i 1801:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058453001771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gården Haugan (Haugen) ligger i Åsen (bygdeboka bind 2 side 107). Oppsitteren på gården Rasmus Jonsen kom med sin familie til Åsen fra Midtli i Soknedalen, det nevnes flere barn, Ole Rasmussen født 1787 nevnes som den yngste, Sivert nevnes ikke. Men jeg synes du bør undersøke denne familien nærmere angående Sivert, om han likevel skulle høre til i denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke finne noen Sivert Rasmussen født i Soknedal i de aktuelle år,heller ikke i de øvrige kirkesogn i Støren prestegjeld.

 

Ifølge bygdebok for Åsen, fikk Rasmus Jonsen Midtli bygselsbrev på gården Haugen i februar 1785.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gården Haugan (Haugen) ligger i Åsen (bygdeboka bind 2 side 107). Oppsitteren på gården Rasmus Jonsen kom med sin familie til Åsen fra Midtli i Soknedalen, det nevnes flere barn, Ole Rasmussen født 1787 nevnes som den yngste, Sivert nevnes ikke. Men jeg synes du bør undersøke denne familien nærmere angående Sivert, om han likevel skulle høre til i denne familien.

Jeg har tatt ut utskrift fra folketellingen for 1801for Frosta -Aasen sogn. Her fremkommer at er Rasmus Joensen 64 år er gårdmann på Haugan Hans kone er Karen Pedersdatter 62 år. Ole Rasmussen, deres sønn, er oppgitt å være 18 år gammel som kanskje tilsier at han er født i 1782/1783.dvs to/tre år eldre enn Sivert Rasmussen. Ole Rasmussen og hans bror Peder Rasmussen født ca 1880 er oppført med Haugan navnet ved sine konfirmasjoner(1796/1800). Dette taler for at Sivert kan være deres bror. Når jeg vurderer foreldrenes alder blir jeg noe mer skeptisk. Muligheten for å finne svaret ligger vel i kirkebøkene, men dette er ikke helt enkelt. Sivert Rasmussen er ikke født på Frosta eller i Lexvigen. Dette har jeg fått bekreftet av Lindgåård, forfatter av Frostabøkene

 

Er det Sivert som gifter seg her, 8. juli 1815, med Ane Olsdatter?

 

Nord-Trøndelag fylke, Frosta, Ministerialbok nr. 713A03 (1812-1816), Kronologisk liste 1815, side 92-93.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-49

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70925650374.jpg

Det stemmer det. Han ble gift med Ane Olsdatter fra Østre Viken på Frosta.

 

Denne gården Haugan (Haugen) ligger i Åsen (bygdeboka bind 2 side 107). Oppsitteren på gården Rasmus Jonsen kom med sin familie til Åsen fra Midtli i Soknedalen, det nevnes flere barn, Ole Rasmussen født 1787 nevnes som den yngste, Sivert nevnes ikke. Men jeg synes du bør undersøke denne familien nærmere angående Sivert, om han likevel skulle høre til i denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
  •  
  • Jan S Juberg
  • Users
  •  
  • 1 post

Min tippoldefar Siver(t) Rasmussen er registrert i folketellingen 1801 på Tautra under Frosta i Nord-Trøndelag-oppgitt a være 15 år og tjener.. Jeg har lenge prøvd å finne hvor han er født og hvem hans foreldre er, men ikke kommet til noe entydig svar. Det kan konstateres at han er ikke født på Frosta eller Leksvik som er nabosogn.

 

For en del år tilbake var saken opp i debattforumet uten at det ble noen løsning. I dette forumet ble det foreslått å undersøke nærmere Rasmus Joensen som kom fra Midtli i Soknedalen men bygslet   gården Haugen i Åsen nær Frosta. Jeg har ikke funnet noe dokumentasjon  at han og hans kone Karen Pedersdatter skulle være min tippoldefars foreldre.

 

Nå er det kjent at barn ofte ble sendt til gårder for å arbeide som tjenere, også utenfor området de er født.

 

Den eneste som jeg har funneti kirkebøkene , er at det er født en person med samme navn som min oldefar Sivert Rasmussen,døpt  november 1783, i Fosnes sogn i Nord-Trøndelag, Hvorvidt han er identisk med min tippoldefar  er vanskelig å si. Hans far var Rasmus Olsen. I den grad det ikke er samme person må han være død før 1801 tellingen.

 

Jeg ønsker å høre fra dere hva løsningsalternativene kan være eller er.

Viser til Sivert Rasmussen-hans opphav 17 juli 2013

 

Med hilsen

Jan Sverre Juberg 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.