Gå til innhold
Arkivverket

Voidagub(b)a i Russland - eit norsk settlement på Kola-halvøya?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

I kyrkjeboki frå Vardø finn me denne barnedåpen i 1880: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6795&idx_id=6795&uid=ny&idx_side=-29

 

Elias Olai Rokman var fødd 13.12.1876 og heimedøypt 16.12.1876. Fødestaden er oppgjeven til VAIDEGUBA i Russland, og barnet vart heimedøypt av fiskar Ole Guttormsen, som soleis òg må ha butt i VAIDEGUBA. SDtadfestingi av dåpen skjedde 28.11.1880, rimelegvis etter at huslyden då var flytt attende til Vardø...

 

FT1885 frå Vardø oppgjev fødestaden toil VAIDEGUBBA.

 

Er det nokon som kan fortelja meg KVAR i Russland dette var eller er? Ein eller annan stad på Kola-halvøya?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars!

 

Jeg har en bok stående her i hylla hjemme som er skrevet av Morten Jentoft og heter: De som dro østover. Kola-nordmennenes historie. Her ser jeg at forfatteren blant annet han en slektsoversikt som i hovedsak bygger på opptegnelsene som de finske lutherske prestene gjorde blant kolonistene fra 1880 fram til revolusjonen i 1917. Du kan se om det er mulig å få tak i boka til Jenttoft. Men i den oversikten han har laget over de norske kolonistene, finner jeg familier hvor mor og far er født i Norge, mens de yngste barna i familien er født i VAIDAGUBA.

 

Jeg finner ikke Ole Guttormsen og kona eller familien Rokmann i oversiktene, men hvis denne lenken funker, ser du VAYDA GUBA her:

 

https://maps.google.no/maps?client=firefox-a&q=Vayda+Guba&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x4435219a503a653b:0x2cf503a46988b8bb,Vayda-Guba,+Russia&gl=no&ei=0WjnUdH9BuaL4ASgwIGgBQ&ved=0CHQQtgMwDg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra boka "Russland via Vardø : nordmenn på Murmankysten" (Laila og Thor Thorsen, Skutvik forlag 1991, ISBN 829112208) siterer jeg:

 

Vaidaguba (guba=bukta) var trolig et av de første stedene på Fiskerhalvøya hvor norske kolonister bosatte seg.

 

Hilsen Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK sente i vår eller på forsommeren en dokumentar om disse nordmenne som slo seg ned på Kolahalvøya, og deres etterkommere og skjebne..

 

I denne dokumentaren fulgte de en som het Rindal, og hvordan familien fant han i ei massegrav i et skogholdt. Nordmennen var tydlig godt likt i begynnelsen, men da (mener det var Stalin) kom til makten, ble de fleste tatt av dage.

 

Mulig det er noen som husker hva denne dokumentaren het, slik at en kan finne den igjen i NRKs arkiv. Denne dokumentaren viste også hvordan en skulle lete etter normenn som ble borte på Kola.

 

Synd jeg ikke husker hva programmet het!

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet heter "Lillys sang" og handler om Lilly Jørstad og hennes far. Sistnevnte ble henrettet av russerne i mellomkrigstida(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Grethe, Werner, Morten og Anita for spennande og nyttige innlegg!

 

Du Grethe har då funne ut kvar dette settlementet låg og kva det heitte! Det er kjempebra! Vayda Guba ser ut til framleis å eksistera, men store staden er det visst ikkje! Ifølgje Wikipedia vart staden settla på 1860-talet! Dette høver jo bra med Ole Guttormsen og naboane hans...

 

Elles ser det ut til at dei fleste ínnbuarane som eg ser etter, var borte frå Kola i god før Stalin tok til å regjera...

 

Med venleg helsing,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.