Gå til innhold
Arkivverket

S&F: Loftheim og Askvoll – Annichen Rokling og Ole Gregoriussen


Britt Frank
 Del

Recommended Posts

Ole og Annichen skal ha vært fosterforeldre for Marie Dorthea Aslaksdtr. Gasmann. I FT 1801 finner jeg dem på Askvoll prestegaard - Ole er da 70 år, Anniche 75 år og gift 2. gang. Jeg finner dem ikke under gifte eller gravlagde i S&F.

 

Anichen skal ha vært i slekt med moren til Marie D. - Anna Dorthea Meidel som døde i 1787.

 

Anna Dorthea Meidels mor var Sophia Dorthea de Rochlenge - var Annichen en søster av henne og således datter av Peter Nicolai de Rochlenge/ Rockling? Eller hvem var denne Anniche Rokling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gregoriussen Loftheim og Anniche Maria Rochling giftet seg i Askvoll 14.02.1787.

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Askvoll, Ministerialbok nr. A 9 (1776-1821), Kronologisk liste 1787, side 134-135.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8597&idx_id=8597&uid=ny&idx_side=-68

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070319630397.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle jeg gjerne ha gjort, men jeg har ikke anledning til det før jeg kan dra til Bergen igjen. Jeg bor i Tyskland og har dessverre ikke tilgang til Bygdebøkene som er utlagt på Nb.

 

Takk for hjelpen din så langt!

 

Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag et nytt tema og be om hjelp til oppslag i bygdeboka. Det er sikkert noen av brukerne her som har tilgang til bygdebøkene for Askvoll. Jeg har bare bind III og gården Loftheim er ikke med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BB Askvoll - Loftheim:

"Ole Gregoriussen Hestad i Gaular, br. begge 1783-89, 2 p. til 96, g. 1787 enke Annikke Marie Rokling (enke e. Anders Sjurson Sande i Gaular, Gaularboki s. 274. Ole og Annikka flytta til Askvoll prestegard, husmann og daglønsarbeider i 1801 der. Fosterdotteri var ei systerdotter, dotter til Annikke Rokling. Kona hans Marie Aslaksdtr Gasmann" (Eg veit ikkje om det er eg som er for trøytt, men eg er litt usikker korleis vi skal tolke den siste setninga, men det står i alle fall slik.)

 

BB Askvoll om Stubseid:

"Bonde Bertel Rasmusson Størdal d. 1857 81 år, g. 1803 Marie Dorthea Aslaksdtr Gasman, oppfostra på Loftheim. (Foreldre Aslak Gasman og ? Meidel. Ho d. 1847, 63 år." Oppgitt 6 barn f. 1803 - 1822.

 

BB Askvoll om Askvoll prestegard:

"Ole Gregoriusson Hestad, f. i Gaular, budde på Loftheim frå 1783 husm. her 1796, d. 1815, 71 år. Kona Anikke Marie f. Rokling, d. 1804, 78 år. Ei fosterdotter tente hjå presten." Så er det oppført at fosterdottera Marie Aslaksdtr Gasman som var i teneste hos presten i 1801, var 20 år, og blei gift i 1803 med Bertel Rasmusson Størdal, som var 24 år og også hadde teneste hos presten.

 

Det kan då sjå ut som om svaret kan vere å finne i BB Gaular.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BB Askvoll - Loftheim:

"Ole Gregoriussen Hestad i Gaular, br. begge 1783-89, 2 p. til 96, g. 1787 enke Annikke Marie Rokling (enke e. Anders Sjurson Sande i Gaular, Gaularboki s. 274. Ole og Annikka flytta til Askvoll prestegard, husmann og daglønsarbeider i 1801 der. Fosterdotteri var ei systerdotter, dotter til Annikke Rokling. Kona hans Marie Aslaksdtr Gasmann" (Eg veit ikkje om det er eg som er for trøytt, men eg er litt usikker korleis vi skal tolke den siste setninga, men det står i alle fall slik.)

 

"EGIL", jeg var også usikker på denne meningen f.o.m. "fosterdotteri", men det er hva som faktisk står i boken.

 

Jeg har alle BB'ene for "Gaular", og under "Hestad" er "Ole G." bare nevnt som sönn.

 

Under "Sande" finner jeg "Anders Sjursen" på br.5 1751-1776, bruket delt i to år 1772 mellom han og "Ole Gregoriussen".

 

"Ole Gregoriussen" overtok alt (begge brukene) 1776-1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke se att det finnes nevnt noe om desse ovenfor i noen av "Gaular" BB'er +/- side 274.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på deg Svehn. Jeg finner det bare uhyre merkelig at det spesifikt står henvist til Gaular boken og side 274 i Askvoll bygdebok. Forfatteren kan jo neppe ha tatt dette ut av løse lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Maria Rochling

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 6 December 1748 , EID, SOGN OG FJORDANE, NORWAY residence: Eid, Sogn og Fjordane, Norway

  • parents:Rochling

 

Gunilde Johanne Rochling

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 29 July 1753 , EID, SOGN OG FJORDANE, NORWAY residence: Eid, Sogn og Fjordane, Norway

  • parents:Rochling

 

Ottho Ludvig Rockling

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening: 27 July 1755 , EID, SOGN OG FJORDANE, NORWAY residence: Eid, Sogn og Fjordane, Norway

  • parents:Rockling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk, Egil og Svenh for oppslag i bygdebøkene! Selv om jeg ikke kom noe særlig videre av det. Marie D. Aslaksdtr. kan ikke ha vært systerdotter av Anniken Rokling. Og synd at der ikke sto noe mer om Anders Sjursen på Sande.

 

Ann-Mary! Men Anna Maria Rochling er neppe "Annichen". Hun er angitt å være 75 år i FT 1801 og skulle da være f. ca. 1726. Men takk skal du ha, Ann-Mary for at du sjekket! :-)

 

Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på deg Svehn. Jeg finner det bare uhyre merkelig at det spesifikt står henvist til Gaular boken og side 274 i Askvoll bygdebok. Forfatteren kan jo neppe ha tatt dette ut av løse lufta.

 

Dei bygdebøkene som eg kjenner til for Gaular vart gitt ut på 90-talet. Det omtalte bindet av Askvollbøkene er vel ein god del eldre? Eg vil tru at forklaringa er at det finst ei gammal bygdebok for Gaular, slik det er foreslått lenger oppe. Er det nokon som har tilgang til den?

 

Redigert: Rett bygdebok er "Hjelmeland: Gardssoga for Gaular" frå 1955! Håpar denne lenka virkar.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skifte etter mor til Anna Dorthea Meidel. Sofia Dorthea Meidel Rochling frå Utvik i Stryn ca. 1774. Det er oppført to søner og ei dotter. Annichen er ikkje blant barna hennar.

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord sorenskriveri, Skifteprotokoll A 15b , 1770-1774, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Fol. 479-955. Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24233/330/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081201610330.jpg

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Egil, for den rette bygdeboka og for utsnittet fra s. 274! Jeg hadde håpet at der skulle stå noe mer om Anniken, men det gjør det dessverre ikke.

Skiftet etter Sofia D, Rochling kjenner jeg til og visste derfor at Anniken ikke kunne være søster av Anna D. Meidel. Jeg lurer fortsatt på om hun kan ha vært en søster av Sofia Rockling som var f. ca. 1719 (Anniken ca. 1726). Jeg får sjekke Meidel-boken igjen neste gang jeg er i Bergen og se om jeg finner noe mer der. Så vidt jeg husker inneholder den også om slekten de Rochlenge.

 

Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.